Toon posts:

Computer start niet op. Nieuw moederbord en voeding getest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers.

Ik zette laatst mijn computer uit om te gaan slapen om de volgende dag er achter te komen dat hij niet meer opstarte. Dit terwijl ik niet bijzonders had gedaan kast niet open gehad etc. Vervolgens kast opgemaakt: Heel veel stof zelf muizen keutels dit dus maar eens goed schoon gemaakt. Dit hielp niet. Het rare was ook dat zodra ik doe voeding aan deed of de kabel er in dat het ledje in de kast dat de comp aan stond gelijk ging branden (ik hoefde niet eerst op de aan knop te drukken) terwijl er op het moederbord wederom helemaal niet s gebeurde. Toen uiterraard cmos geleegd maar dit hield ook niet. Sinds ik eigenlijk al op zoek was naar een nieuw systeempje (het oude was een msi 863PE neo2 p met een 2,8 ghz prescott en 512 mb geheugen 64mb agp grafische kaart) heb ik hier maar wat spoed achter gezet. Heb uiteindelijk een nieuw moederbord, processor, geheugen, grafsiche kaart en harde schijf gekocht.
Specs:
-msi p45 platinum
-intel core 2 quad q8200 (zo uit het hoofd)
-Ati radeon HD 4670
-kinston geheugen 4g
-1 tb hd
Deze gister geinstalleerd en wat schets mijn verbasing hetzelfde probleem! in die zin dat er nu ook een onboard led brand dit is led3 staat voor: lights when system is power-on. Verder als ik op onboard aan knop druk gebeurt er niets! goh misschien is het dat de voeding. Deze opgehaald zoeken naar een zekering niet te vinden maar ziet er verder goed uit. Redelijk stoffig maar geen rare geur of zwart. Het is tenslotte nog een vrij nieuwe coolermaster rs 430 pcap en zou dus nog wel goed moeten zijn. Toen de voeding gehot-wired door 14 en 16 aan elkaar te verbinden en toen starten de van gewoon. Dus nu eigenlijk ten einde raad.

Vrijwel mijn eerste post op dit soort fora dus als er nog iets mist hoor ik het graag!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Ondanks dat je de voeding nog aankrijgt door een zwarte ader te verbinden met een groene.. kan het alsnog zo zijn dat de voeding wel stuk is. Dat ze bijvoorbeeld met weinig belasting wel aan gaan, maar met een volledige pc niet.

Je moet echt even een andere voeding zien te lenen om de boel te testen.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 03-10-2009 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit eventueel ook door met een multi meter de voeding te testen? dan koop ik deze even dadelijk

• job

job

Je zal de voeding enigzins moeten gaan belasten.
Dus sluit er wat hardeschijven aan bijvoorbeeld.
Met een multimeter testen kan natuurlijk altijd wel.. maar als een hardeschijf correct opspint zal de voeding vast wel iets van ongeveer 12volt afgeven.. daar heb je geen multimeter voor nodig.
Jij moet de voeding zien te starten terwijl er hardware aan hangt.

heb je er trouwens al aangedacht dat ipv je voeding wellicht de powerknop van je kast stuk is?
Gebruik eens de resetknop als powerknop (even stekkertjes omwisselen op het moederbord).

Verwijderd

Topicstarter
Over de powerknop van de kast we gedacht idd vandaar de onboard knopjes geprobeerd.
Ik hoop dat ik iemand kan vinden wiens voeding ik even kan lenen. Is het heel onverstandig om er een 350w q-tec aan te hangen? die heeft een huisgenoot nog in zn pc zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de voeding succesvol ge hot-wired met daaraan een sata schijf een ide schijf en een optische schijf. Dat lukt dus ook gewoon je kan ook de hardeschijf op horen starten etc.

• job

job

Ga zeker even testen met die q-tec.
Heeft niet echt veel vermogen, maar om de boel te testen heb je toch niet zo veel vermogen nodig.

Ah, zie inderdaad ook dat hij knopjes op het moederbord heeft. grappig :)
Mocht je met de q-tec de boel ook niet aan de praat hebben. Dan is er wat anders aan de hand.
Ga dan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlezen..
En ga rustig alle onderdelen uitsluiten..

Dus bouw alles weer uit. (ja echt, zo sluit je ook een verkeerde inbouw in je kast uit) leg je moederbord op het antistatisch zakje waar die in zat, op de moederbord doos. En voeg telkens een component toe. Dus begin met alleen mobo en voeding.. Je voeding moet dan aangaan.. en je moederbord gaan piepen. Stroom er weer af (stekker eruit).. cpu toevoegen... weer testen.. moet je andere piepcode krijgen.. stekker er weer uit.. onderdeel toevoegen enz.. enz..

Verwijderd

Nog 1 klein ding: dat er 1 LED brandt op het moederbord terwijl de PC niet aan staat, maar de stroom wel is perfect normaal bij de meeste moederborden.

Inderdaad best eens andere voeding testen en als dat werkt alles uitbouwen.

Verwijderd

Topicstarter
heb net alles uit gebouwt hangt nu enkel en alleen de voeding aan het moederbord... helemaal niets! tijd voor de qtec...

De q-tec er aangehangen en deze deed het gelijk! Kan ik dan nu concluderen dat mijn high-end coolermaster voeding het maar nauwlijks 2 jaar heeft volgehouden waar mijn oude q-tec het 6 jaar ofzo vol hield?

bedankt iig heel erg voor de moeite

Ik heb nu dus nog mijn oude moederbord processor geheugen grafische kaart combinatie te koop;)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 17:32 . Reden: Meer info ]

Pagina: 1