Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben begonnen mijzelf 3ds Max te leren. En heb als start projectje een setting gekozen met een paar goudkleurige potten op een tafeltje.
Ik maak gebruik van MentalRay rendering en een Photometric licht (target rectangle). In het begin ging het allemaal goed. Maar de laatste paar dagen krijg ik steeds 'errors' in de renders. Kleine gekleurde stippen en vlakjes. Ik weet niet precies hoe je deze error noemt. Maar ik heb al gezocht op render errors voor 3ds max 09. Maar dan krijg je vooral zaken als foutmeldingen tijdens het renderen als zoekresultaat. En ik krijg geen foutmeldingen. Alleen het resultaat is niet goed.

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/nc0fo8.jpg

Kan iemand mij vertellen of dit licht aan een render instelling of aan een hardware falen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:03
kan je misschien de betreffende scene posten? dan kan ik (en anderen) er naar kijken en je misschien verder helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marabunta2048 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:26:
kan je misschien de betreffende scene posten? dan kan ik (en anderen) er naar kijken en je misschien verder helpen :)
Hierbij de scene: http://www.seismic.nl/temp/Magazine_V01.max

Ik ben een foto in een magazine aan het namaken. Vandaar de naam :P
Hieronder nog een render waar de error nog beter zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2ynmck9.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
ik kan het probleem helaas niet recreeren in mijn versie van 3ds max, ik gebruik 2010 64bit. misschien kan je wat meer render instellingen posten? of een save preset vanuit je render settings? misschien dat ik iets anders heb staan in de instellingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Gebruik je GI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
Als ik GI aanzet met een klein beetje aangepaste instellingen (standaard ziet er helemaal raar uit :+ ) krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://marabunta2048.nl/Tweakers3d/Overig/giVaag.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Hmm, zou je je scene kunnen uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:42:
[...]
Hierbij de scene: http://www.seismic.nl/temp/Magazine_V01.max

Ik ben een foto in een magazine aan het namaken. Vandaar de naam :P
het is niet mijn scene ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Oh, overheen gelezen.
Ik zie ook geen enkele artefacts in de render.
Ik gebruik 3DS MAX 2009 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marabunta2048 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 14:30:
ik kan het probleem helaas niet recreeren in mijn versie van 3ds max, ik gebruik 2010 64bit. misschien kan je wat meer render instellingen posten? of een save preset vanuit je render settings? misschien dat ik iets anders heb staan in de instellingen ?
Ik gebruik 3ds Max 2009 64bit Sp1 (voor SP1 begon het al. Sp1 heeft ook geen uitsluitsel gegeven), en ik gebruik geen GI. Verder gebruik ik redelijk de standaard settings voor Mental Ray volgens mij. Alleen final gather, maar zonder bounce. Ray tracing wel aan. En voor de Photomatric lamp gebruik ik ook ray traced shadows.
Als het goed is kan je mijn render settings ook zien in de scene die ik beschikbaar gegeven heb?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
ja klopt, alleen kwamen die settings naar mijn idee niet overeen met het plaatje in je post? (andere resolutie en kwaliteitsinstelling miss)? ook mis ik de maps die erbij horen :P misschien dat dat ook een deel van het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marabunta2048 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:32:
ja klopt, alleen kwamen die settings naar mijn idee niet overeen met het plaatje in je post? (andere resolutie en kwaliteitsinstelling miss)? ook mis ik de maps die erbij horen :P misschien dat dat ook een deel van het probleem is?
Klopt. De resolutie en kwaliteit settings verschillen. Maar dat maakt niets uit. Mijn eerste voorbeeld is gerenderd op volle kwaliteit en hogere resolutie dan mijn tweede voorbeeld. Welke op de een na laagste kwaliteit is gerenderd en een wat lagere resolutie. Verder is de ontbrekende map een bump map die gebruikt wordt op de pot in de voogrond. Persoonlijk denk ik dat die geen invloed moet hebben op bijvoorbeeld artifacten in de reflectie van de achterste pot (bij mij zijn alle maps nml wel gewoon goed ingeladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
in dat geval ben ik bang dat ik je er niet mee kan helpen verder.. misschien dat je 1 van de 3ds max goden (ik ben nog maar een beginner) in het 3d topic kan vragen dat die je verder helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
In ieder geval ben je vergeten je bumpmaps te posten, dat helpt al niet :)
Ik krijg als ik het uitrender geen een bug. Waarschijnlijk ligt het dus toch aan je bumpmaps. Krijg je ook deze fouten als je de bumpmaps uit zet? bumpmaps willen nog wel eens een beetje rare dingen doen als je ook reflections gebruikt. Verder heb je je anti-aliasing wel erg laag :P ik heb eventje een render gemaakt met 4-16 samples/pixel, dat komt er bij mij na 5minuten zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.bartkuipers.com/zappzion/testje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
datzelfde resultaat had ik dus idd ook (heb hem ook gerendert met 4/16)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij een nieuwe scene ter beschikking. Ditmaal met de maps er bij. http://www.seismic.nl/temp/Magazine.rar

In de tussentijd heb ik een aantal andere zaken geprobeerd. Waaronder een nieuwe material. Nu met de nieuwe material toegewezen aan de potten heb ik het probleem niet meer. Wel vreemd, want zo vreemd was de bestaande material ook niet volgens mij. Gewoon een blinn met een raytrace reflection. En daarin weer twee raytracers genesteld in een falloff. :? ..... Volgens mij heb ik hier de falloff en de raytracer reflectie in een verkeerde volgorde gebruikt. Nu ik nml reflection >> falloff >> raytrace /raytrace gebruik, heb ik nergens meer last van. Kan iemand mij de reden voor dit verschil uitleggen misschien?

p.s @ Zappzion.
In mijn begin post kan je de visual aanklikken voor een vergroting. Daarin zie je dat ik de eerste render ook met een hoge AA gedaan heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
hmm dat is inderdaad een beetje vreemd, maar ik kan me wel voorstellen dat een raytracer met een falloff met daarin weer twee raytracers fout zou kunnen gaan, aangezien je tracet in een map die misschien niet gedefinieerd is door de fallof. Ik kan het ook niet helemaal uitleggen. Maar goed, het probleem is dus nu opgelost?
Pagina: 1