Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Bassieman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12-2024
Hallo medetweakers

heb zojuist mijn nieuwe pc ontvangen en direct enthousiast aan de slag gegaan. Het is alweer een tijdje geleden (understatement) dat ik een pc in elkaar gezet heb. Mijn huidige/oude systeem is nl nog een Athlon XP 2200! 8)7
Mijn nieuwe systeem is gebaseerd op het volgende mobo: ASUS M4A785TD-V EVO, hierbij heb ik OCZ 2x2gb 1333MhZ Platinum geheugen.
Nou zit er volgens mij een tegenstrijdigheid in de beschrijving in welke bankjes ik dit geheugen het beste kan plaatsen. Er zijn in totaal vier bankjes en de 2 dichtste bij de processorvoet zijn zwart gekleurd, de andere 2 zijn blauw. Het zwarte bankje dat het dichtste bij de processorvoet is, is genoemd A2. Het andere zwarte bankje B2, vervolgens heet het 1ste blauwe bankje A1 en het andere blauwe bankje B1 (verste weg van processorvoet).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1249641144.jpeg
Er staat in het boekje van het mobo een beschrijving dat Channel A, A1 + A2 is. en B dus B1+2. Oftewel een dimm gaat in A1 (blauw) en de ander in A2 (zwart). MAAARRRRR gelijk daarna krijg je de lijst met getest geheugen oftewel de QVL. Bij de notities/verklaring van deze lijst staat het volgende: "B* supports one pair of modules inserted into either the blue slots or black slots as one pair of dual channel memory configuration".
Ligt het aan mij? :? of anders spreekt het boekje zichzelf tegen. |:( Ik kan natuurlijk gewoon proberen welke configuratie werkt maar aangezien ik voor de scythe mugen 2 als cpukoeler heb gekozen is er na installatie van de koeler verdomd weinig ruimte om geheugen te wisselen. Ook zal het mobo misschien in beide gevallen opstarten maar in een van de gevallen niet optimaal draaien.

alvast bedankt voor de hulp!

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Het is gebruikelijk dat je 1 DIMM per kanaal gebruikt om Dual Channel te kunnen gebruiken. Dus één in blauw, één in zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
frickY schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:45:
Het is gebruikelijk dat je 1 DIMM per kanaal gebruikt om Dual Channel te kunnen gebruiken. Dus één in blauw, één in zwart.
Eh, naar mijn weten moet je ze toch echt in de sloten met dezelfde kleur doen...

Maar dan nog snap ik de reden niet waarom hier een topic voor gemaakt moet worden. De tijd dat het kost om zo'n topic te schrijven had je veel beter kunnen besteden aan zelf testen aangezien dat ook nog sneller zou gaan. :+

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

-The_Mask- schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:50:
[...]

Eh, naar mijn weten moet je ze toch echt in de sloten met dezelfde kleur doen.

Maar dan nog snap ik de reden niet waarom hier een topic voor gemaakt moet worden. De tijd dat het kost om zo'n topic te schrijven had je veel beter kunnen besteden aan zelf testen aangezien dat ook nog sneller zou gaan. :+
Da's inderdaad zo,maar dan enkel bij AMD moederborden,daar zitten de modules,per channel naast elkaar.(dus zelfde kleur)
Bij Intel pak je idd een blauwe en een zwarte (zoals frickY reeds opmerkte) om tot dual channel te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Akino op 03-10-2009 12:55 ]

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedzor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02-2014
Zonet even via een ongebruikt fan gaatje in m'n case gekeken, en ze zitten in dezelfde kleur bij mij.
Echter staan ze wel gegroepeerd per twee, en bevat elk groepje een Groen en een Oranje slot.
(ander mobo dus voor alle duidelijkheid).

Edit: ik heb een intel mobo

[ Voor 6% gewijzigd door speedzor op 03-10-2009 12:56 ]

Streaming History

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 22:39
Ik heb hier nochtans een Intel bord en ik moet met dezelfde kleur werken om dual channel te draaien...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:57:
Ik heb hier nochtans een Intel bord en ik moet met dezelfde kleur werken om dual channel te draaien...
Is altijd zo...
Maar bij Intel heb je bijvoorbeeld: Blauw, Zwart, Blauw, Zwart en bij AMD Blauw, Blauw, Zwart, Zwart.

[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 03-10-2009 12:59 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-04-2024
Ik zou de blauwe bankjes gebruiken, je moet inderdaad 2x dezelfde kleur gebruiken, zo ver mogelijk van de cpu om zo eventueel de hitte te verminderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-03 10:07
Reboot schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:01:
Ik zou de blauwe bankjes gebruiken, je moet inderdaad 2x dezelfde kleur gebruiken, zo ver mogelijk van de cpu om zo eventueel de hitte te verminderen ;)
?, ik zou zeggen juist zo dicht mogelijk omwille dan van een kortere afstand CPU <-> geheugen = ietsje sneller. Trouwens zijn die geheugensloten er toch voor iets hé. Ja toch hé?

[ Voor 0% gewijzigd door RainerSGF op 03-10-2009 13:26 . Reden: geheugensloten, GEEN geheugenbanken ]

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mensen, die dingen heten GEEN bankjes, maar geheugensloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jij wel, maar heel veel mensen niet. En als je dingen als sloten, dimmen en bankjes door elkaar gaat halen dan snap je er helemaal geen kont meer van. (hetzelfde als Mb en MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Bassieman
  • Laatst online: 15-12-2024
Dank voor de info, _/-\o_
ik zal de dimms in de 2 blauwe "geheugensloten" doen.

pc zit bijna geheel in elkaar maar de kleine (9 maanden) roept! Ik zal nog wel laten weten hoe het afloopt :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
Inderdaad, proberen werkt het snelste, ik moet ook zeggen dat ze bij mij wel gewoon om en om in de zwart-blauw-zwat-blauw(zwart-blauw, triple channel) geheugenstoelen zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Wat (normaliter) sneller werkt dan proberen: de handleiding erbij pakken, hier staat in beschreven hoe/waar je de geheugens het beste kunt plaatsen. Bij het gebruik van 2 modules, kun je het beste beide blauwe slots gebruiken, zie pagina 1-11 en 1-15 van je handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Je kunt het vaak ook wel zien in de BIOS toch? Of Dual channel wordt gebruikt of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-05 08:52

watercoolertje

Untertitel

Geeft TERW_DAN een opmerking dat het geheugensloten zijn weet iemand ze nog 'geheugenstoelen' te noemen :+

edit: en dan heeft ie het nog over 'zitten' ook, zou het dan geen typo zijn ;)

[ Voor 27% gewijzigd door watercoolertje op 03-10-2009 18:29 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 22:39
watercoolertje schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:16:
Geeft TERW_DAN een opmerking dat het geheugensloten zijn weet iemand ze nog 'geheugenstoelen' te noemen :+
Origineel is hij wel :D

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Met behulp van Everest Ultimate (ook de trial versie),kun je zien bij het tabje moederbord>chipset,of je geheugen in single (64 bit) modus draait of het in dual (128 bit) modus werkt.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Pagina: 1