[Windows 7] (Videokaart & 64bit) probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthic
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 16:36
Hallo,

Ik heb Windows 7 geïnstalleerd, maar ik ben op wat problemen tegen gekomen. In eerste instantie, de videokaart. In Adobe Photoshop blijkt dat de kleuren niet 100% overeen komen. Zo was grijs - blauw grijs terwijl ik de laatste updates van mijn videokaart heb geïnstalleerd.

Ook kwam ik op het probleem dat mijn geheugen niet volledig gebruikte terwijl ik gewoon de 64 bit had geïnstalleerd.

Hier mijn (2 jaar oude) set up:
ASUS M2A MVP
AMD Athlon(tm) 64 X2 5000+ 2,59 GHz
ATI Radeon HD4870 1GB
4 x 1GB Corsair DDR2 PC5300 667Mhz CL4

Ook heb ik in DOS gekeken wat er gaande was met mijn geheugenkaart of alles wordt gepakt. Maar toch, leest Windows 7, "usuable 3,25 GB".

Wie kan mijn helpen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Indien dit topic verkeerd is geplaatst, mijn excuses hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kmkz schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 09:57:
Hallo,

Ik heb Windows 7 geïnstalleerd, maar ik ben op wat problemen tegen gekomen. In eerste instantie, de videokaart. In Adobe Photoshop blijkt dat de kleuren niet 100% overeen komen. Zo was grijs - blauw grijs terwijl ik de laatste updates van mijn videokaart heb geïnstalleerd.

Ook kwam ik op het probleem dat mijn geheugen niet volledig gebruikte terwijl ik gewoon de 64 bit had geïnstalleerd.

Hier mijn (2 jaar oude) set up:
ASUS M2A MVP
AMD Athlon(tm) 64 X2 5000+ 2,59 GHz
ATI Radeon HD4870 1GB
4 x 1GB Corsair DDR2 PC5300 667Mhz CL4

Ook heb ik in DOS gekeken wat er gaande was met mijn geheugenkaart of alles wordt gepakt. Maar toch, leest Windows 7, "usuable 3,25 GB".

Wie kan mijn helpen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Indien dit topic verkeerd is geplaatst, mijn excuses hiervoor.
Wat betreft de videokaart zou ik zeggen: Probeer een andere driver. Ga een versie terug b.v.

Wat betreft het geheugen: Wat geeft Windows aan in de task manager bij "Pysical Memory"? Het is trouwens geen DOS meer. Het ziet er hetzelfde uit, maar het is een prompt :)

Is het wel een 64bit OS? Die 3,25 lijkt sterk op 4GB op een 32bit OS waarvan er 0.75 is gealloceerd aan resources :)

Als het wel een 64bit OS is zou ik kijken in de device manager of gebruikt desnoods CPUID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25

ralpje

Deugpopje

In je BIOS heb je waarschijnlijk een functie in de trant van 'memory remapping' of iets dergelijks. Als je die aanpast zie je je volledige 4 Gb weer in Windows.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ralpje schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:44:
In je BIOS heb je waarschijnlijk een functie in de trant van 'memory remapping' of iets dergelijks. Als je die aanpast zie je je volledige 4 Gb weer in Windows.
MMIO geldt toch alleen voor 32bit OS'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08

Haan

dotnetter

Nee hoor, dat moet je altijd doen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haan schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:51:
Nee hoor, dat moet je altijd doen.
Ik heb even zitten googlen :)
For the MMIO space to be available to 32-bit operating systems, the MMIO space must reside within the first 4 GB of address space.
However, to avoid potential driver compatibility issues, the 32-bit versions of Windows Vista limit the total available memory to 3.12 GB.
If a computer has many installed devices, the available memory may be reduced to 3 GB or less. However, the maximum memory available in 32-bit versions of Windows Vista is typically 3.12 GB.
Source: The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed

De topicstarter geeft aan als melding "usuable 3,25 GB". Komt niet echt overeen.

Ik wist niet dat dit ook voor 64bit OS'en geldt. Ik lees dit er ook niet uit, maar als dit wel zo is dan heb ik weer wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08

Haan

dotnetter

@70373R: Ik baseerde me op Abbadon in "RAM FAQ"

[ Voor 6% gewijzigd door Haan op 04-10-2009 10:11 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk!

Geldt dus ook voor 64bit OS'en :)
De MMIO neemt ook hier weer dezelfde adresruimte in beslag maar de bijbehorende geheugenadressen worden door het BIOS geremapped naar een hoger gedeelte in de adresruimte zodat transparant voor het OS al het fysieke geheugen geadresseerd kan worden en dus beschikbaar is voor het OS.
Dus als je "Memory Remapped" op disabled hebt staan dan wordt er niets geremapped naar een hoger gedeelte. Ongeacht het OS.
Pagina: 1