Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX Stekker pin 18 (-5V) is dat noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:55

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Het ligt er maar net aan welke pin layout je pakt van een ATX voeding. Pin 18 (witte draad) staat bij sommige layouts als N/C maar sommige ook -5V.

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_eCIuE8LURa0/Sn7bnXYaWbI/AAAAAAAAAA8/8rInuV6mBVM/s320/Atx-power-supply-pinout.gif

Een "normale" ATX voeding levert over het algemeen alleen +12 -12 en +5. Ik heb dus een ATX bordje (in een embedded systeem) waar een voeding inzit die +12 -12 +5 -5 kan leveren; en de witte -5 draad is ook daadwerkelijk naar pin 18 aangesloten. Moederbord fabrikant geeft op zijn ATX pin layout ook aan dat daar de -5V op pin 18 zou moeten zitten.

Zou ik vooruit kunnen met een voeding welke alleen +12 -12 +5 aanleverd?

20*350ZO45°

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Er zijn maar heel weinig moederborden ooit geweest die de -5V gebruikte (was nog onderdeel van ISA zegmaar)

En zelfs de meeste ISA kaarten gebruikte de -5V niet. Er is dan ook in de nieuwe ATX spec besloten om de -5V optioneel te maken, wat dus eigenlijk inhoud dat iedereen 'm zo'n beetje per direct eruit gemikt heeft :)

Ik denk niet dat je systeem enig probleem heeft om de -5V te missen.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:55

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 10:13:
Er zijn maar heel weinig moederborden ooit geweest die de -5V gebruikte (was nog onderdeel van ISA zegmaar)

En zelfs de meeste ISA kaarten gebruikte de -5V niet. Er is dan ook in de nieuwe ATX spec besloten om de -5V optioneel te maken, wat dus eigenlijk inhoud dat iedereen 'm zo'n beetje per direct eruit gemikt heeft :)

Ik denk niet dat je systeem enig probleem heeft om de -5V te missen.
Waar zijn de -12V en -5V eigenlijk voor? Een handige google zoekopdracht kon ik er niet voor vinden; ook niet binnen de quotes.

Heb namelijk een vervangende voeding gevonden echter de -5 en -12 zijn 0,3A in tegenstelling tot 0,8A bij de oude.

20*350ZO45°

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
-12 en -5V worden maar heel weinig gebruikt.

-5 werd volgens mij alleen nog voor de ISA bus gebruikt, en die zit al de nodige jaren niet meer op standaard moederborden. Vandaar dat het ook uit de ATX spec gehaald is.

-12 zit wel nog steeds op de PCI bus, dus PCI kaarten mogen het gebruiken. Zodra de PCI bus een tijdje van moederborden af is zal de -12V ook wel opgeheven worden.

Verder zou ik zo ook geen onderdeel weten wat -12 nodig zou hebben, op een RS232 controller na, al hebben de meeste rs232 level converters tegenwoordig een eigen mini -12V voeding. (sowieso kom je rs232 steeds minder tegen in computers)
Sommige audiochips willen ook nog een negatieve voeding, maar dat wordt ook snel minder.