Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst mijn specs:
AMD Phenom II X4 905E
Asus M4A79T Deluxe
4x 2GB Kingston HyperX DDR3 PC12800
OCZ 60GB Vertex SSD
Silverstone NT-01 Evolution passive cpu koeler
Antec NeoHE 550 watt powersupply
CM Stacker 830 Evo case
6x 120mm Silverstone fans
2x Asus Ati Radeon HD 4890 1GB GDDR5
2x Artic Cooling Accelero S1 rev 2

De kast, fans en voeding zijn oud, de rest is nieuw. Zoals je misschien al opvalt moet dit een stille maar toch krachtige CrossfireX gamebak worden net als zijn voorganger, een Athlon64 X2 3800+ met 2x een Ati Radeon X1900XT waarvan de mastercard onlangs is overleden.

Aangezien de videokaarten waren vertraagd heb ik de rest alvast in elkaar gezet en ik moet zeggen dat de Silverstone NT-01 passieve koeler echt geweldig is. De cpu idle is ongeveer 30 graden met enkel 1 120mm outtake fan in de kast. Het probleem is dat ik aanvankelijk voor de 4870 wou gaan omdat de 4890 niet compatible was met de Accelero S1 rev 2 koeler echter na wat meer zoeken en reviews te lezen bleek dat de 4890 wel zou werken en dat alleen de VRM koeling echt het probleem is. Aangezien de 4890 ook idle zuiniger, sneller en niet al teveel meer zou vebruiken onder load en de 4870 maar niet werd geleverd heb ik besloten om toch voor de 4890 te gaan. Immidels had ArticCooling de de 4890 ook als compatible verklaard hoewel ik nog de oudere versie heb.

Mijn plan was om de referentie koeler van de 4890 te gebruiken voor de MEM en VRM koeling en de Accelero S1 rev 2 voor de GPU zelf eventueel icm de Twin Turbo add-on koelers. Ik had de shop ook een vraag gesteld of dat de Asus Ati Radeon 4890 werd geleverd met de stock referentie koeler aangezien Asus 2 versies op haar website heeft. 1 met een custom koeler en 1 met de referntie koeler maar niet aangeeft welke koeler op welke versie wordt gebruikt. Volgens de shop werd hun versie met referentie koeler geleverd.

Niet dus. Toch de versie met de custom koeler binnen gekregen. Nouja, ik moest de kaarten toch eerst even testen ook om te zien of ze niet DOA waren en of mijn 550watt Antec powersupply zich zou houden. Dus eerst maar even 1 kaart ingebouwd, Catalyst 9.9 geinstalleerd aangezien mijn X1900XT immidels alleen door de legacy drivers werd ondersteunt. En maar meteen en stel benchmarks gedraaid, 3dMark06 13k punten en ruim 10 minuten met FurMark stability test gedraaid en het viel wel op dat de kaart makkelijk de 70 graden raakt.

De test gingen verder goed en dus de 2e kaart erbij gezet. Op dit Asus moederbord zitten er 3 sloten tussen de PCIe sloten waardoor er een volle 2 sloten tussen de kaarten zitten en de 2e kaart in de onderste 2 sloten zit. Hoewel de CM Stacker 830 kast een intake rooster in de onderkant van de kast heeft en de kast zo'n 3cm van de grond staat zit de kaart wel echt helemaal onderin. Niet echt optimaal en in de 2e ronde van testen bleek dat ook. De 2e kaart wordt makkelijk 10 graden warmer dan de andere kaart tijdens de FurMark stability test terwijl ik de temps volgde met GPU-z. Echter toen (ik denk) de MEMIO temp de 90 graden aantikte ging de computer uit en de fan naar 100%. Dit met de door Asus geleverde custom koelers op standaard instellingen met automatische fan control. De overige temps waren allemaal onder de 80c met de andere kaart zo'n 6-10 graden koeler.

Nadat 4x testen met FurMark vond ik het wel mooi geweest en heb ik CrossfireX maar even uitgezet en ben een potje CoD:WaW gaan doen. Of het nou aan de nieuwe kaart lag of niet maar ik had zowaar 4 rondes van TD op rij waarin ik in de top 3 stond en met ruim positieve Kill/Death ratio nog wel. :)

Volgende dag, vandaag dus toch maar even verder gaan kijken waarom die 2e kaart problemen gaf. Aangezien de temps behoorlijk opliepen en de fans naar 100% gingen terwijl de computer in een soort standby sprong dacht ik dat het een hitte probleem was en heb dus de 2 onderste 120mm casefans van de 4 die in het zijpaneel zitten aangesloten zonder fan-controller er tussen dus op de volle 100% en nog eens FurMark stability test gedraaid terwijl ik met GPU-z de temps van beide kaarten volgde. Dit keer ging het meteen goed en na 15 minuten testen waarbij beide GPUs voor 98% werden belast was het weer de MEMIO die warm aanliep maar wel op 87 graden uitvlakte. Oke CrossfireX werkte en geen noodstop deze keer maar mijn kast was wel een stofzuiger.

Nu wil ik graag jullie input hoe hier een stille gamebak van te maken.

1. Ik kan de Asus kaarten omruilen voor een exemplaar met stock koeler zodat ik mijn Accelero S1 rev 2 koelers kan gebruiken in combinatie met de backplate van de stock referentie koeler voor de MEM/VRM.
2. Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden tussen de 4870 en 4890 is dat de 4890 meer VRMs heeft. Het enige verschil tussen de Accelero S1 rev 2 die ik hier al heb en die die wel 4890 compatible is volgensmij dat er 6 ivp 4 VRM sinks worden geleverd. De koeler is dus compatible als ik de VRMs kan koelen.
3. Echter omdat de airflow helemaal onderin de kast een probleem kan zijn en omdat de Accelero toch wel heel weinig ruimte heeft zou ik ook voor de onderste kaart de Thermalright HR-03 kunnen gaan zodat het koelblok boven de kaart zit. Echter is de Accelero 3 slots inclusief Twin Tubro dacht ik maar de HR-03 weet ik niet zeker maar mag dan maximaal 2 slots zijn. Als de ruimte tussen de Accelero en Thermalright te weinig is kan ik nog 1 slot omlaag met de kaart zodat in totaal 4 sloten ruimte onstaat en dus elke kaart 3 sloten inclusief mag zijn.
4. Thermalright heeft ook 2 VRM koelers. De VRM-R1 en VRM-R2. Het enige verschil tussen de 2 is de richting van het koelblok zo te zien. De VRM-R2 zou goed passen op de eerste kaart en komt dan precies in lijn met mijn al passieve cpu koeler en outtake fan. De VRM-R1 zou dan op de onderste kaart passen en voor mijn sidepanel fans komen echter is die ruimte wel erg klein. Iemand ervaring met deze VRM koelers.
5. Mischien wel reden om toch de kaarten om te ruilen. Deze Asus kaart gebruikt niet helemaal de standaard layout en er zit dan ook een extra rij van condensators verticaal binnen de witte lijn op het pcb waar normaal de referentie koeler zou zitten. De Zalman RHS90 welke toch al niet helemaal zou passen ivm de heatpipe van de Accelero zou ik dan ook nog erger moeten modden en of de VRM-R1/R2 past is nog maar de vraag?
6. Echter heeft de custom koeler die Asus meeleverde een losse heatsink gedeelte voor de VRMs welke lijkt gelast of gesoldeerd aan 6 heatpipes die over de breedte/lengte van de kaart lopen naar de 'hoofd' heatsink voor de GPU. Als ik deze los kan krijgen van de heatpipes is het probleem ook opgelost want deze past precies in de net iets andere layout van deze Asus kaarten. Maar hoe krijg ik deze los?

Het gaat dus om deze koeler met 2 opvallende rode fans.
Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/7180/asusradeonhd4890customn.jpg

Het meest logische zou dus zijn om de VRM heatsink van deze koeler los te krijgen. In de afbeelding hierboven is dat dus het rechtse stuk met de 2 extra bevestigings punten. Dit bestaat uit een onderstuk en een bovenstuk waar de heatpipes tussendoor lopen. Het onderstuk vormt een mooie platte heatsink die perfect past.

En ja, airflow wordt aangewerkt. Ik heb al 5 zalman fanmates en vandaag ook 5 Zalman fan verlengkabeltjes bestelt plus een aantal converters zodat ik de kabelbrei van 4x molex -> 2x 6pin -> 1x 8pin ook op kan lossen. Ik heb nu namelijk 3 dikke ge-tiewrapte trossen van kabels van zeker 1.5cm doornsee in mijn kast hangen hoewel mijn kast ook geen echte plek heeft om 2 intake fans te plaatsen aan de voorkant maar wel 4 in het zijpaneel. Ik ben er alleen nog niet overuit of dat ik de fans in het zijpaneel als intake of outtake zal gebruiken of intake onder en outtake boven mischien? Daarnaast zit er dan 1 outtake fan achter en nog plek voor 1 fan boven in de kast.

Wat zijn jullie sugesties/ervaringen met bouwen van een stille gamebak en aftermarket HD4890 koelers?

Alvast bedankt voor het meedenken.