monitoring-reporting-administration software

Pagina: 1
Acties:

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 11:12
Er zijn al tig topics over geopend en goeie suggesties vermeld.
Ik ben er echter nog niet helemaal uit.

Wat ik zoek:

- Monitoring (Up/Down/Status)
-Reporting (History/Trends)
- Administration (Lijntype/Klantnaam/plaats/belangrijke-info)

Wat te monitoren:

- Voornamelijk Cisco xDSL Routers(SNMP) en netflow (+een 5 tal Linux servers, MS servers en
overig/non-snmp apparatuur.)

Hoeveelheid:

+- 300 verschillende apparaten (maar vnl Cisco app.)

Hoe

Icmp/Snmp/Ping/Custom scripts

Wat heb ik geprobeerd:

GroundworksOpenSource (Nagios achtergrond)
Pro: SNMP/Ping/ICMP/reporting/alles-is-mogelijk/ken het product redelijk door en door al een jaar of 4
Makkelijke en eenvoudig te installen en te beheren, goed forum, goede support, en linux based (my fav)
Con: Weinig administratiefs (Klantnaam/Alias is alles) Onoverzichtelijk zelfs met custom dashboards, ik mis informatie.

Solarwinds Orion!

Pro: Overzichtelijk, doet alles wat ik wil, kan ook nagios/custom scripts aan. Veel administratieve info!
Con: Kan het custom scripts aan? (Iemand ervaring qua eenvoud? en werkt alleen met SNMP?.
Redelijk duur.

Cacti en Nagios

- Lijken op Groundworks. Niet heel veel andministratiefs.

MRTG/PRTG

Voornamelijk Graphing pakketten.

WhatsUp Gold.

Pro: Ziet er overzichtelijk uit, kan ook wat administratieve info in.
Con: Geen ervaring mee, hoor ik graag.

Zabbix:

Van gehoord, ook screenshots gezien maar zie nergens administratieve screenshots
Iemand die hier iets over kan zeggen?

HPOpenView
Administratief zie ik het niet zo overzichtelijk (maar geen ervaring mee dus wellicht een vooroordeel) Lijkt me ook duur

Microsoft:
Alleen van gehoord,

Kan iemand hier iets over zeggen?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Bij Nagios kun je dat allemaal instellen is volgens mij nog wel ergens een topic over.
Hierbij als je alles goed instelt kun je servers per klant groeperen info toevoegen enzovoort.

p.s. groundworks is een overlay van Nagios ;)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Staat hier misschien wat tussen: [Thema Topic] Monitoring?

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WhatsUp Gold is een erg fijne tool die aan de eisen uit de OP voldoet. Producten als HP OpenView en Tivoli e.d zijn een beetje overkill voor zo weinig componenten. Dat zijn producten die echt op enterprises gericht zijn (en daar is de prijs dan ook naar). Een andere aardige tool is CiscoWorks, maar dat is eveneens nogal prijzig.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:21

Ethirty

Who...me?

Van wat ik zelf van Orion gezien heb kan het alles monitoren wat jij omschrijft. Zelf niet zoveel praktijk-ervaring mee, maar kan van servers (iig HP) diskspace en cpu/mem etc uitlezen. Cisco routers kan je ook zo'n beetje alles uitlezen. Je kan mooie schema's maken voor op een flatscreen aan de muur (software daarvoor is wel prut). Je betaalt volgens mij per node(bundel), dus dat lijkt me voor 300 nog wel te doen.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 11:12
Kaseya en Zenoss screesnhots zien er veelbelovend uit.

(Wat ik nog vergeten was waren de Nagios frontends zoals Centreon. Die zijn echter gericht op monitoring en rapporting. Ik wil in een overzicht hebben wie/waar/status/history/trends)

• tyrinian
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 00:13:
Van wat ik zelf van Orion gezien heb kan het ...
Ik heb met beide producten gewerkt, en van deze twee wint Orion het van WhatsUp qua gebruiksvriendelijkheid. Whats Up heeft sommige instellingen 6 menu's/windows diep zitten, en heeft 2 interfaces nodig om alles voor elkaar te krijgen. Voor sommige functies moet je de webinterface gebruiken, voor sommige de Windowsinterface en niet alles zit in beide. Orion is hierin net wat intuïtiever.
Pagina: 1