Netwerk opzet

Pagina: 1
Acties:

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Binnen een bestand netwerk (100mb) willen we graag een NAS oplossing, omdat een aantal pc's bij bepaalde bestanden moet kunnen.

Nu zaten we zelf aan de volgende oplossing te denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.picamatic.com/show/2009/10/03/12/36/5326426_bigthumb.png
Is dit een mogelijke oplossing? Op deze manier kunnen de gewone pc's gewoon door blijven werken, en hebben de speciale pc's een gigabit verbinding met de NAS om zo snel bij de bestanden te kunnen zonder de rest van de gewone pc's te storen op hun (inter)netverbinding.

Of zijn er handige/betere manier om dit op te lossen? Zonder een compleet nieuw netwerk aan te leggen? En is een switch voldoende? Of is het beter om een router toe te passen voor het intere gigabitnetwerk?

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-03 09:07
Als de pc's voor de switch geen prioriteit hebben op de NAS lijkt dit een goede oplossing. Echter zou ik de NAS zo hoog mogelijk in het netwerk plaatsen om zo zo weinig mogelijk snelheidsverlies te krijgen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je router Gbit heeft.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:45
Is het überhaupt nodig om voor die NAS een 1GB verbinding te hebben? (Als je NIC dat niet bijhoudt dan heb je er nog weinig aan)

Maar dit zou in principe prima kunnen werken, zolang je geen extreme hoeveelheden verkeer tussen modem/router en NAS veroorzaakt, of tussen de 2 pc's vóór de switch en de NAS.

Conclusie: kwestie van proberen, je kunt het daarna nog altijd een beetje bijschaven.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou een persoonlijk Gbit switch nemen waar je al je apparatuur op kan zetten
dan loop je nooit tegen de 100Mbit beperking aan van je routerswitch

moet je nas het wel aankunnen, je hebt zat nassen die maar 30 mbit oid trekken

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 02-10-2009 23:17 ]

Iperf

• bartbh
  • Niet online
Het huidige netwerk ligt al en daar willen we eigenlijk zo min mogelijk aan veranderen.

Het is de bedoeling dat het GB netwerkje eigenlijk een netwerkje in ons huidige netwerk moet worden. De andere pc hoeven niet (vaak) bij de NAS, maar kunnen er op deze manier dus wel bij mocht het nodig zijn. Tevens hebben de andere pc's er op deze manier geen last van als er gegevens van/naar de NAS gekopieerd worden, aangezien dat binnen het gigabitnetwerkje wordt afgehandeld.

We gaan dus eerst voor de oplossing zoals we zelf in gedachten hadden, en mochten er nog problemen/veranderingen optreden dan kijken we dan verder.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat ik me afvraag is welke NAS je hebt ? Er is al een aantal keer gezegd dat als je NAS die gbit niet vol kan trekken, het misschien weinig nut heeft om deze moeite te doen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Fastex schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:17:
Wat ik me afvraag is welke NAS je hebt ? Er is al een aantal keer gezegd dat als je NAS die gbit niet vol kan trekken, het misschien weinig nut heeft om deze moeite te doen...
Idd.. De goedkopere NASsen krijgen 100mbit al nieteens vol, laat staan gigabit.

Een gigabit netwerkpoort hoeft niet te zeggen dat ie daadwerkelijk 100+ doorvoer haalt. Ik heb meerdere NASsen gezien met gigabit, die niet boven de 4-5Mb/sec kwamen (dat is nog geeneens 100mbit)

• bartbh
  • Niet online
Een NAS hebben we nog niet. Die moeten we nog uitzoeken.

Dit interne netwerkje is ook bedoeld om het verkeer van de gewone computer niet in de weg te zitten, als er data heen en weer wordt gepompt. Aangezien we nu dan toch nieuw netwerkje opzetten, kunnen we dan op zich net zo goed in gigabit uitvoeren. Of het dan ook daadwerkelijk 100% benut wordt, hangt uiteindelijk af van de aangeschafte NAS.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 01:15
Het verkeer van/naar de NAS gaat toch langs dezelfde modem/router uit je plaatje ?
of ik begrijp het plaatje verkeerd..

Je zou er dan ook goed aan doen om ook een Gbit router te nemen, al dan niet met ingebouwd modem.

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20

neh

Volgens mij ben je nogal problemen aan het zoeken waar ze niet zijn.

Als er een switch in je modem/router zit en geen HUB dan hebben je andere PCs er echt geen last van als een van de PCs iets van je NAS haalt. Daarnaast vermoed ik niet dat je NAS ook maar een 100 mbit netwerk vol gaat krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door neh op 03-10-2009 21:56 ]

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• neorec
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-02 09:50
wat ik zou doen is alle pc's die je hebt op de gbit switch plaatsen ook al komen die pc's niet vaak op de nas zul je de extra snelheid wel merken.

persoonlijk heb ik deze nas

pricewatch: Synology Disk Station DS-109

ik heb met deze nas een download snelheid behaald van 30 MBps er zijn dus wel degelijk nassen die meer dan 100 Mbit kunnen verwerken, ik ben zelf heel erg tevreden met synology het is iets duurder maar dat is het echt waar met alle dingen die je ermee kunt doen.
Pagina: 1