garantie ingevoerd product (EU)

Pagina: 1
Acties:

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 18:16
Ik ben van plan een product te bestellen bij amazon.co.uk, specifiek gaat heet hierbij om een sony PRS-600, omdat die hier niet te krijgen is (België). Nu heb ik ergens gelezen dat als ik het product hier aanbied aan Sony, Sony het product moet herstellen (garantie), ook al wordt dat niet verkocht hier.
Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten, want ik vind hier geen sluitend antwoord op.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik denk dat Sony dat zelf wel kan vertellen ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Er staat wel het één en ander in dit artikel:
http://netto.tijd.be/geld...arantie-.8187003-1767.art
(Ik ken de reputatie van die site niet wat betreft juistheid, en kan het zelf niet verifiëren).

Maarrrr... De richtlijn voorziet in een garantieverplichting van de verkoper, niet van de fabrikant (sony). Amazon zet in zijn return policy wel mooi dat je beter direct naar de fabrikant kan gaan, maar zo zit de wet niet in elkaar.

Verder weet ik niet in hoeverre zaken als verzendkosten vergoeden naar het buitenland of tussen EU landen voorzien is. Hoe dan ook, hou er rekening mee dat het soms in eigen land al moeilijk kan zijn en vaak zelfs niet de moeite om een weigering van garantie / claim van kosten aan te vechten. Als je dat in het buitenland moet gaan doen, waarbij je de vraag krijgt volgens welk recht etc. dan kan je uiteindelijk nog zo in je recht staan, maar tot de conclusie komen dat het geen doen is dat recht ook af te dwingen.

Is er niet een winkel die je kent bereid te kijken of ze het artikel kunnen inkopen op verzoek?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 21:33 ]

• t-town
Ja, ik vind het allemaal verwarrend...
Ps: De site (tijd.be, van De Tijd (een financiele krant in België)) is zeer betrouwbaar)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:15
In Nederland is het product wel te krijgen, misschien dat in de Benelux kopen in dit geval verstandiger is?

• t-town
Het product is inderdaad in Nederland te krijgen, maar bol.com wil niet naar België verzenden (electronics dan). En de enige plek waar ze het nog verkopen (zover ik weet) is de anwb (en niet in de winkels (?)).
Daarnaast heeft Nederland internationale afspraken gemaakt om geen elektronica te importeren en exporteren om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Wanneer Nederland een bepaald product goedkoper aanbiedt dan België, dan zouden vele mensen het product laten importeren, in plaats van dit af te nemen bij hun lokale verkopers. Hierdoor zou een bepaald product in het ene land wel goed verkopen, maar het andere land niet. Dit is ook het geval van Games en Software.
Dit kreeg ik trouwens van bol.com, waarom heb ik hier een WTF-feeling bij?

Verwijderd

@floppus: let er wel op dat je waarschijnlijk handelt via UK recht en niet via NL recht! Hie kan een verschil inzitten!

@ CLB: formuleer je reactie de volgende keer wat uitgebreider aub. Je punt is wel degelijk terecht, namelijk contacteer Sony en je weet het zeker!
Pagina: 1