POST zegt CPU overheated, BIOS zegt temp is normaal

Pagina: 1
Acties:

• Pali
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-02 10:07
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem.
Sinds enkele dagen loopt mijn PC vast vanwege "oververhitting". Dit gebeurt alleen wanneer ik aan het gamen ben. Het beeld loopt dan vast, het geluid looped enkele seconden en hierna is er een reboot nodig.
Tijdens het rebooten krijg ik in het POST scherm de waarschuwing:

System Overheated, please check the CPU fan or System fans (Of iets dergelijks, ik zal de echte waarschuwing opschrijven als het weer gebeurt)

Het rare is, wanneer ik in het BIOS de temperaturen check, of met een programma zoals Speedfan of GPU-Z, blijken deze altijd normaal te zijn.
De CPU is hooguit 49 graden, en de GPU hooguit 73 (onder load).
En toch loopt de PC vast met de eerder genoemde waarschuwing als gevolg.

Maar zoals eerder gezegd, dit gebeurt ALLEEN als ik aan het gamen ben.
Voorbeeld:
Ik speel Call of Duty 4 (single of multi maakt niet uit) voor ongeveer 10 minuten op 1024x768 en mijn pc crashed.
Fallout 3? Zelfde probleem. Grid? Ook.

Maar wanneer ik 3D Mark draai, of de stability test (inclusief extreme burn) van FurMark voor enkele uren aan laat staan, gebeurt er niks.
Mijn systeem blijft dan gewoon stabiel draaien met normale temperaturen.

Mijn vraag is, waar zou dit aan kunnen liggen, en hoe zou ik dit op kunnen lossen?
Ik snap er namelijk helemaal niks meer van, want mijn systeem draait al maanden zonder problemen.

Als laatste nog even een lijstje specs:

Specs:

CPU: AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.80 GHz
Ram: OCZ Memory Reaper HPC Edition DC 4 GB
Mobo: Biostar GF8200 M2+
HDD: Samsung SpinPoint T166 500 GB
Videokaart: XFX GeForce 9600 GSO XXX 384 MB
Voeding: Rasurbo Gaminx 550 Watt

Al geprobeerd:

- 3D Mark Vantage alle testen meerdere keren achter elkaar uitvoeren -> Geen problemen
- FurMark Stability Test + Extreme Burn (voor volle GPU belasting) -> ± 6 uur laten draaien, geen problemen en normale temperatuur

- Prime95 4 uur aan laten staan -> Geen problemen, en ook weer normale temperaturen

[ Voor 9% gewijzigd door Pali op 02-10-2009 19:45 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Stresst furmark je CPU wel genoeg? Naar mijn weten is dat vooral voor de GPU te belasten. 3D mark zou het volgens mij echter wel moeten doen. Voor de zekerheid prime nog proberen (belast de CPU zeker)?

Of hebben anderen nog een beter idee van wat je CPU zwaar belast?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Pali
bwerg schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:40:
Stresst furmark je CPU wel genoeg? Naar mijn weten is dat vooral voor de GPU te belasten. 3D mark zou het volgens mij echter wel moeten doen. Voor de zekerheid prime nog proberen (belast de CPU zeker)?

Of hebben anderen nog een beter idee van wat je CPU zwaar belast?
Dat ben ik vergeten er bij te zetten, alle dingen die ik al geprobeerd heb.

Ik heb gister Prime voor ruim 4 uur laten draaien, geen problem gehad en de temperatuur bleef gewoon normaal rond de 50-55 graden.

Daarom vind ik het ook raar dat het alleen gebeurt wanneer ik game (waarbij de CPU en GPU nog lang niet vol benut worden.

Verwijderd

OCCT ook al geprobeert?

• Pali
Nog niet, maar dat zal ik nu direct doen.
Bedankt voor de tip!

Ik zal later updaten met nieuwe gegevens.

Ondertussen hoor ik natuurlijk nog graag andere suggesties :)

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

De videokaart is niet overclocked?

Alles is redelijk tot zo goed als stof vrij? ( doelend op de videokaart )

[ Voor 15% gewijzigd door Humma Kavula op 02-10-2009 19:59 ]

Wear Sunscreen!

• Pali
Humma Kavula schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:58:
De videokaart is niet overclocked?

Alles is redelijk tot zo goed als stof vrij? ( doelend op de videokaart )
Ja, alles heeft de normale kloksnelheid. Ik heb om te testen zelfs de CPU en GPU 10% ondergeclocked, maar helaas zonder resultaat.

Toen het probleem de eerste keer de kop op stak heb ik direct alle fans schoongemaakt (wattenstaafje, perslucht), maar dit maakte ook niks uit.

Even een update over de OCCT test:
CPU Draait nu 15 minuten op 100% en de temperatuur hangt stabiel op 45 graden volgens Speedfan.

Verwijderd

Misschien even de BIOS updaten ?

• Pali
Al geprobeerd, maar met nieuwe bios is het probleem nog steeds niet opgelost.

Ook heeft de videokaart de nieuwste drivers, de chipset de nieuwste drivers etc

OCCT Update:

De CPU test zonder problemen doorstaan, max temperatuur was 47 graden @ 100% load
GPU test zit nu op 30 minuten, nog geen errors en de GPU zit op de 73 graden

Ik Zie dus nog geen problemen...

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Pali schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:08:
[...]

Ja, alles heeft de normale kloksnelheid. Ik heb om te testen zelfs de CPU en GPU 10% ondergeclocked, maar helaas zonder resultaat.

Toen het probleem de eerste keer de kop op stak heb ik direct alle fans schoongemaakt (wattenstaafje, perslucht), maar dit maakte ook niks uit.
Nice, heeft je mobo een vga aansluiting om zo te proberen om de videokaart uit te sluiten?

In andere woorden; videokaart eruit, spellen op minimum specs langer als 10min proberen te spelen, mits je huidige IGP dit toelaat.. Mochten de spellen het dan zonder oververhitting wel vol houden kan je iig de videokaart als schuldige aanwijzen...

-edit- typo

Wear Sunscreen!

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Heb je een andere voeding bij de hand om die uit te sluiten? :) Ik krijg de indruk uit je verhaal dat het alleen onder full-load voorkomt. (heb nog nooit van dat merk gehoord, op de website ziet het er nog aardig uit ook..)

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04-2025
Kijk eens met realtemp of coretemp wat de temperaturen zijn, want speedfan is niet altijd even accuraat.
(bij mij geeft die totaal de verkeerde cijfers op totaal de verkeerde plekken weer bijvoorbeeld).

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RmanX schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:27:
Heb je een andere voeding bij de hand om die uit te sluiten? :) Ik krijg de indruk uit je verhaal dat het alleen onder full-load voorkomt. (heb nog nooit van dat merk gehoord, op de website ziet het er nog aardig uit ook..)
Als je OCCT/prime/furmark/3Dmark hebt getest en het werkte dan denk ik niet dat de voeding te wensen overlaat ;) die stresstest vragen meer van de voeding dan games. Lijkt me dan ook sterk dat het probleem wordt veroorzaakt door te weinig vermogen/te veel hitte... Of die stresstests moeten een bepaald deel van je systeem niet stressen dat wel door games gestresst wordt. Ik zou niet weten welk deel dat dan zou zijn ;)

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 13:11 ]

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:38

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Misschien lees ik eroverheen, maar heb je al fysiek gecontroleerd of je cpu/gpu niet te heet wordt?

Lijkt mij het eerste waar je naar kijkt als het ene zegt dat het te heet is en het ander zegt dat er geen probleem is.

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:40
Hoe zit het trouwens met de north/southbridge? Die kunnen ook oververhit raken, en daar wordt je niet blij van.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Probeer eens diverse drivers van je videokaart(ja ook oude drivers proberen).
De laatst geinstalleerde drivers ook eerst goed verwijderen met verwijder software(www.guru3d.com).

Wat ik ook mis is de voltages meting.
Dus pc vol belasten en dan voltages meten.
Bij occt zit iets om de voeding vol te belasten.

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 04-10-2009 06:46 ]

• Pali
@qwerty1971

Ik heb geprobeerd de fanspeeds aan te passen met rivatuner, maar zelfs met de fans op 100% (en daardoor een gpu temp van 58 graden :D) blijft het probleem voorkomen. Ik krijg trouwens geen bsod, nadat het beeld vastloopt gebeurt er gewoon helemaal niks meer. Niks nada noppes, ook geen bsod.
Maar ik ga eens kijken of ik in de omgeving ergens een andere videokaart vandaan kan halen om eens even te testen.
Begon het probleem bij jou trouwens ook van de ene op de andere dag?

@Veringtentje
Dit heb ik inderdaad gechecked, de gpu voelde gewoon koud aan. De CPU heb ik nog niet geprobeerd, maar het lijkt me sterk dat 5 verschillende programmas allemaal de temperatuur verkeerd lezen

@Gamebuster
Hier heb ik eingelijk geen idee van. Hoe / met wat zou ik dit kunnen controleren?

@jan99999
Ik heb gisteren meerdere oude drivers geprobeerd (en restanten verwijderd) maar ook dat maakte niks uit.

Ik ga nu de voeding test van occt doen, eens zien wat daar uit komt.

• Pali
Heb de voedingstest voor 2 uur gedaan, en zoals ik eigenlijk al verwachte is er niks gebeurt.
De temperaturen bleven normaal (CPU max 48 en GPU max 82 graden), en de pc is niet gecrashed.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen want nu snap ik er echt niks meer van :S

Verwijderd

Ik heb het hier nog niet zien passeren: memtest?

En die error die je krijgt bij het booten, schrijf die eens te goed op? Zegt hij effectief oververhit of waarschuwt hij dat hij geen fans vindt? Lijkt me raar dat je BIOS warnings geeft op iets wat hij zelf wel goed uit leest...

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:44
Wat zegt je Windows Event Viewer? Staan daar ook meldingen/errors in?

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

If everthing else fails.. Terug naar de basics. 8) Pc uit elkaar schroeven, component-voor-component opbouwen (beginnen met mobo, cpu, 1 reepje ram, videokaart en HD in dit geval) om uit te sluiten welke van de hardware componenten hier aan het falen is.. Bij het optreden van de foutmelding proberen een component te verwisselen voor een andere (bv andere videokaart, cpu, mobo zien te lenen van iemand). Dat is wel de manier op je fout op te sporen vrees ik..

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

had je al uitgesloten of het misschien een softwarematige (drivers / bios / firmware) probleem is? Dus even gamen met de klep open en een dikke tafelventilator op volle toeren er tegenaan?. Slaat het ding dan weer af, dan is het in ieder geval geen oververhittende hardware die de problemen veroorzaakt.

-_-

• Pali
M2M schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:35:
had je al uitgesloten of het misschien een softwarematige (drivers / bios / firmware) probleem is? Dus even gamen met de klep open en een dikke tafelventilator op volle toeren er tegenaan?. Slaat het ding dan weer af, dan is het in ieder geval geen oververhittende hardware die de problemen veroorzaakt.
Hier liep ik zelf al wel aan te denken ja, aangezien de klep er al af ligt ( het eerste wat ik heb gedaan toen het probleem de kop op stak ;) )

Het schiet me wel ineens binnen dat ik mijn bios een week geleden heb geflashed, en dat enkele dagen erna de problemen begonnen. Hierna heb ik wel mijn bios teruggeflashed naar de oude versie, dus dacht niet dat het hier aan zou kunnen liggen...

Zou dit misschien wel het geval kunnen zijn?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pali schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:00:
[...]
Hier liep ik zelf al wel aan te denken ja, aangezien de klep er al af ligt ( het eerste wat ik heb gedaan toen het probleem de kop op stak ;) )
Dat betekent trouwens niet dat je meteen een betere koeling hebt he ;) stilstaande lucht koelt praktisch niet, je moet echt een ventilator toevoegen om het daarmee koeler te maken (het kan met een open kast juist zelfs warmer worden als je een goede airflow hebt, de bewegende lucht die normaal langs alle hete onderdelen moet, kan nu misschien juist snel naar buiten via de open zijkant). Maar aangezien je wel OCCT/furmark enzo hebt gedaan lijkt me dat niet het probleem. Maar het is te proberen. :)

• Pali
Ok. Nu weet ik het ECHT niet meer.

Ik heb vanmiddag mijn PC opnieuw geinstalleerd in de hoop dat dit het probleem zou oplossen (hoopt zelf dat het probleem kwam door een corrupte dll of iets dergelijks.)
Dus nu net Guild Wars op m'n pc gezet om eens even te testen, en toen ik nog maar bij het login scherm kwam (dit betekende dat ik slecht 15 seconde Guild Wars had aan staan) liep mijn pc WEER vast met dezelfde verschijnselen.

Dit betekend wat mij betrefd dat het geen oververhitting is, en hooguit dat het zou kunnen komen door de bios update die ik had gedaan (zie enkele berichten terug)

Of is er misschien NOG iets anders wat dit zou kunnen verklaren?

Verwijderd

Hetgeen ik een paar posts geleden al zei: memtest. Je hebt alles al getest behalve je geheugen, en geen problemen daarbij.
Dat je BIOS een overheat warning geeft zou ik even naast me neer leggen, wanneer je in je BIOS kijkt is de temp namelijk OK, dus is hij misschien gewoon gek aan het worden door dat geheugen ofzo.

• Pali
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:17:
Hetgeen ik een paar posts geleden al zei: memtest. Je hebt alles al getest behalve je geheugen, en geen problemen daarbij.
Dat je BIOS een overheat warning geeft zou ik even naast me neer leggen, wanneer je in je BIOS kijkt is de temp namelijk OK, dus is hij misschien gewoon gek aan het worden door dat geheugen ofzo.
Ok bedankt, ik zal eens een memtest draaien :)
(Had over je vorige post heen gelezen ;) )

• Pali
Ok, de memtest is een kwartiertje geleden afgelopen, en je raad het al...

0 Errors.

Dus dat is nog een onderdeel om weg te strepen.

Ik heb nou echt geen ideeen meer.
Alle mogelijke onderdelen gechecked, noppes
Brandschone installatie, nieuwe drivers etc, noppes.

Iemand nog ideeen? (behalve koop een nieuwe pc)

• frank131331
  • Laatst online: 08:20
-Frank moet leren lezen :X

Misschien ver gezocht maar een hd test maybe? Dat die de heletijd de cpu op 100% Load houd?
(Brakke HD?)
Vind het in iedergeval een raar verhaal.
Als dat het niet is gok ik toch op een dood/brak moederbord.
Heb je toevallig niet de mogelijkheid om je CPU op een ander mobo te testen?

[ Voor 153% gewijzigd door frank131331 op 05-10-2009 19:45 ]

• Pali
@frank

100% CPU load heb ik al getest met OCCT

Dat is ook de reden dat ik een brak moederbord uitsluit, aangezien de occt voedingstest (met cpu en gpu op 100% voor 2 uur lang) zonder problemen is verlopen, maar een simpel spelletje blijkbaar toch te veel gevraagd is :S

Brakke HD sluit ik ook wel uit, want met andere programmas (maakt niet uit wat) gaat het gewoon wel goed, en mijn nieuwe installatie ging ook vlekkeloos

Een ander moederbord zou misschien een optie zijn, maar ik ken in de buurt niemand met een moederbord met een AMD socket...
Misschien woont er een behulpzame medetweaker in de omgeving Goes?

[ Voor 18% gewijzigd door Pali op 05-10-2009 20:05 ]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Ik ben geen expert op dit gebied, maar wat ideeën:
- zou het kunnen zijn dat het spel een driver laadt die niet compatible is met een andere driver / hardware
- is er een linux versie van de game die je kunt testen?
- heb je de afgelopen dagen (voor het je het probleme had) iets gewijzigd (stomme vraag, ik weet het, maar toch)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Pali
@ Pietje

- Dat denk ik niet, want alles werkte eerst wel gewoon, en pas toen het probleem begon ben ik nieuwe drivers gaan installeeren.
Op het moment is mijn pc leeg op Guild Wars, Windows 7 en mijn nvidia driver na

- Nope, dat denk ik niet

- Er is wel iets veranderd. Ik heb een nieuwere Bios opgezet ( de oude was ruim een jaar oud, en de nieuwe had wat voordelen qua boottijden en overclock mogelijkheden (die ik niet heb gebruikt trouwens))
Nadat ik deze nieuwe BIOS had begon het probleem, maar ondertussen staat er al weer een oudere bios op zonder resultaat.

Zou het bios toch de probleemfactor in dit verhaal zijn?

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Heb je de eventviewer bekeken (jackdaw had dit ook al aangegeven) ?

Heb je de onboard sound al eens via de bios uitgeschakeld (weet niet of je games dan willen opstarten, maar je zou het kunnen proberen)

Heb je de videokaart er al uitgetrokken en het met de onboard video geprobeerd? En vice versa maar dan met de onboard video in de bios expliciet gedisabled.

Disk al gechecked op errors?

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• Pali
Ik heb een uur geleden mijn videokaart uit mijn systeem gehaald, en ben overgestapt op mijn onboard om te testen

En raar genoeg, een uur later doet mijn pc het nog steeds. Ik krijg het idee dat er toch iets met mijn videokaart is.
Wel vreemd dat hij de benchmarks dan wel haalt.....

I'll keep you guys updated
Pagina: 1