Beste Tweakers,
Ik zit met een probleem.
Sinds enkele dagen loopt mijn PC vast vanwege "oververhitting". Dit gebeurt alleen wanneer ik aan het gamen ben. Het beeld loopt dan vast, het geluid looped enkele seconden en hierna is er een reboot nodig.
Tijdens het rebooten krijg ik in het POST scherm de waarschuwing:
System Overheated, please check the CPU fan or System fans (Of iets dergelijks, ik zal de echte waarschuwing opschrijven als het weer gebeurt)
Het rare is, wanneer ik in het BIOS de temperaturen check, of met een programma zoals Speedfan of GPU-Z, blijken deze altijd normaal te zijn.
De CPU is hooguit 49 graden, en de GPU hooguit 73 (onder load).
En toch loopt de PC vast met de eerder genoemde waarschuwing als gevolg.
Maar zoals eerder gezegd, dit gebeurt ALLEEN als ik aan het gamen ben.
Voorbeeld:
Ik speel Call of Duty 4 (single of multi maakt niet uit) voor ongeveer 10 minuten op 1024x768 en mijn pc crashed.
Fallout 3? Zelfde probleem. Grid? Ook.
Maar wanneer ik 3D Mark draai, of de stability test (inclusief extreme burn) van FurMark voor enkele uren aan laat staan, gebeurt er niks.
Mijn systeem blijft dan gewoon stabiel draaien met normale temperaturen.
Mijn vraag is, waar zou dit aan kunnen liggen, en hoe zou ik dit op kunnen lossen?
Ik snap er namelijk helemaal niks meer van, want mijn systeem draait al maanden zonder problemen.
Als laatste nog even een lijstje specs:
Specs:
CPU: AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.80 GHz
Ram: OCZ Memory Reaper HPC Edition DC 4 GB
Mobo: Biostar GF8200 M2+
HDD: Samsung SpinPoint T166 500 GB
Videokaart: XFX GeForce 9600 GSO XXX 384 MB
Voeding: Rasurbo Gaminx 550 Watt
Al geprobeerd:
- 3D Mark Vantage alle testen meerdere keren achter elkaar uitvoeren -> Geen problemen
- FurMark Stability Test + Extreme Burn (voor volle GPU belasting) -> ± 6 uur laten draaien, geen problemen en normale temperatuur
- Prime95 4 uur aan laten staan -> Geen problemen, en ook weer normale temperaturen
Ik zit met een probleem.
Sinds enkele dagen loopt mijn PC vast vanwege "oververhitting". Dit gebeurt alleen wanneer ik aan het gamen ben. Het beeld loopt dan vast, het geluid looped enkele seconden en hierna is er een reboot nodig.
Tijdens het rebooten krijg ik in het POST scherm de waarschuwing:
System Overheated, please check the CPU fan or System fans (Of iets dergelijks, ik zal de echte waarschuwing opschrijven als het weer gebeurt)
Het rare is, wanneer ik in het BIOS de temperaturen check, of met een programma zoals Speedfan of GPU-Z, blijken deze altijd normaal te zijn.
De CPU is hooguit 49 graden, en de GPU hooguit 73 (onder load).
En toch loopt de PC vast met de eerder genoemde waarschuwing als gevolg.
Maar zoals eerder gezegd, dit gebeurt ALLEEN als ik aan het gamen ben.
Voorbeeld:
Ik speel Call of Duty 4 (single of multi maakt niet uit) voor ongeveer 10 minuten op 1024x768 en mijn pc crashed.
Fallout 3? Zelfde probleem. Grid? Ook.
Maar wanneer ik 3D Mark draai, of de stability test (inclusief extreme burn) van FurMark voor enkele uren aan laat staan, gebeurt er niks.
Mijn systeem blijft dan gewoon stabiel draaien met normale temperaturen.
Mijn vraag is, waar zou dit aan kunnen liggen, en hoe zou ik dit op kunnen lossen?
Ik snap er namelijk helemaal niks meer van, want mijn systeem draait al maanden zonder problemen.
Als laatste nog even een lijstje specs:
Specs:
CPU: AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.80 GHz
Ram: OCZ Memory Reaper HPC Edition DC 4 GB
Mobo: Biostar GF8200 M2+
HDD: Samsung SpinPoint T166 500 GB
Videokaart: XFX GeForce 9600 GSO XXX 384 MB
Voeding: Rasurbo Gaminx 550 Watt
Al geprobeerd:
- 3D Mark Vantage alle testen meerdere keren achter elkaar uitvoeren -> Geen problemen
- FurMark Stability Test + Extreme Burn (voor volle GPU belasting) -> ± 6 uur laten draaien, geen problemen en normale temperatuur
- Prime95 4 uur aan laten staan -> Geen problemen, en ook weer normale temperaturen
[ Voor 9% gewijzigd door Pali op 02-10-2009 19:45 ]