Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Concequenties van foutieve WHOIS-informatie bij domeinen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben binnenkort van plan weer actiever webmaster te worden en mijn eigen sites uit te breiden en verder te ontwikkelen. Echter vind ik het erg onprettig, dat bij sommige sites mijn WHOIS-informatie publiek beschikbaar is.

In het geval van .nl domeinnamen weet ik dat het onmogelijk is dit te anonimiseren, tenzij ik accepteer dat het domein op naam van de ISP komt te staan. Bij internationale domeinen zie je vaak nep-whois informatie en domeinnamen die gebruik maken van whoisprotector-services.

Denken jullie dat het onverstandig is dat ik bij enkele domeinnamen in eNom nepinformatie opgeef als whois-informatie?

Verwijderd

Wat is er mis mee dat het domeinnaam op naam van de ISP komt te staan? Volgens mij is dit louter een administratieve kwestie, maar heeft het verder geen gevolgen voor houder- cq. eigenaarsschap.

Verwijderd

Zet een domein altijd op je eigen naam. Op het moment dat deze op naam van een ISP of whoisprotector-service staat kan je hier veel problemen mee krijgen mocht er ooit een conflict ontstaan tussen jou en andere andere partij.(deze is dan volgens whois de eigenaar)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:46:
Zet een domein altijd op je eigen naam. Op het moment dat deze op naam van een ISP of whoisprotector-service staat kan je hier veel problemen mee krijgen mocht er ooit een conflict ontstaan tussen jou en andere andere partij.(deze is dan volgens whois de eigenaar)
Maar vergeet niet dat er zat aanbieders zijn die in een contractvorm vastleggen dat het domain daadwerkelijk gewoon in jou bezit blijft maar enkel de informatie veranderd wordt. Het risico bij conflicten lijkt me hierdoor ook verwaarloosbaar.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:35
Leftblank schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:51:
[...]

Maar vergeet niet dat er zat aanbieders zijn die in een contractvorm vastleggen dat het domain daadwerkelijk gewoon in jou bezit blijft maar enkel de informatie veranderd wordt. Het risico bij conflicten lijkt me hierdoor ook verwaarloosbaar.
maar vergeet niet dat ze jouw informatie gewoon (lees gemakkelijk) overhandigen bij een conflict en ze het contract juist gebruiken om aan te tonen dat jij, en niet zij, de eigenaar zijn :)

ik ben van mening om gewoon valse adres gegevens te gebruiken, al is er altijd een mogelijkheid om via creditcard of andere betalings wijze je gegevens te achterhalen.
je moet voor je domein toch op een of andere manier betalen !

[ Voor 17% gewijzigd door absrnd op 02-10-2009 22:13 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
absrnd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:10:
maar vergeet niet dat ze jouw informatie gewoon (lees gemakkelijk) overhandigen bij een conflict en ze het contract juist gebruiken om aan te tonen dat jij, en niet zij, de eigenaar zijn :)

ik ben van mening om gewoon valse adres gegevens te gebruiken, al is er altijd een mogelijkheid om via creditcard of andere betalings wijze je gegevens te achterhalen.
je moet voor je domein toch op een of andere manier betalen !
Tja, je gegevens zullen sowieso te vinden zijn, het enige wat je kunt doen is ze niet meteen op straat te gooien. Ik meen me te herinneren dat het bij SIDN gewoon tegen de voorwaarden is om valse gegevens in te vullen, daar moet je expliciet toestemming voor krijgen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 21:47

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Leftblank schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 23:04:
Tja, je gegevens zullen sowieso te vinden zijn, het enige wat je kunt doen is ze niet meteen op straat te gooien. Ik meen me te herinneren dat het bij SIDN gewoon tegen de voorwaarden is om valse gegevens in te vullen, daar moet je expliciet toestemming voor krijgen.
Het is tegen de voorwaarden om valse gegevens te verstrekken. Neemt niet weg dat er veel domeinen zijn met onjuiste info en dat er volgens mij ook niks tegen gedaan wordt.
Toch zou ik wel willen aanraden om je domein op je naam te zetten zodat je altijd zeker weet dat het domein van jou is (en blijft). Als je dat niet wilt kun je uiteraard een domein op naam van je hoster laten zetten. Als je dat ook niet wilt is er geen 'nette' oplossing.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Leftblank schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:51:
[...]

Enkel is dat contract bijvoorbeeld ook nog geldig bij een faillissement onder het recht van het land waar die aanbieder zit?

Verder gaat SIDN binnenkort de WHOIS aanpassen. Ik kan alleen geen datum vinden waarop dat dan gebeurd, behalve dus 'aan het einde van het jaar'.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Bij .nl domeinen kan ik er inderdaad niet onderuit dat ik correcte whois-informatie moet opgeven. Op zich is dat ook géén probleem, omdat ik ook gewoon een .com, .net of .org domein kan registreren.

Het gaat hier om een drietal erotische sites en één site met klanten-ervaringen. Het zijn allemaal kleine sites, echter voel ik me er prettiger als ik weet dat ik anoniem ben.

Bij de site met klanten-ervaringen ben ik ook boos opgebeld vorige week zondagavond om half 12, naar aanleiding van gegevens in mijn whois-informatie. Terwijl er een keurig contact-formulier op de website is. Het ging hier om een incorrecte ervaring, die ik na controle ook van de website heb verwijderd.

Ik heb gewoon de behoefte aan een bepaalde privacy als het gaat om het ontwikkelen van mijn eigen websites. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de consequenties achterhalen van het registreren van een internationaal domein via eNom op basis van nep-gegevens.

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor alle domeinen geldt dat als je valse informatie opgeeft dat je domein kan komen te vervallen als iemand daar over gaat zeuren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 08:02
Er word zeker wel opgetreden tegen foutieve whois informatie, ook bij generieke domeinen zoals .com .org etc. Wanneer hier een melding van word gemaakt bij de registry (de partij die de domeinen uitgeeft, bijvoorbeeld sidn voor .nl domeinen) zal de betreffende registrar (de partij die de domeinnaam voor je registreert bij de registry) de correcte gegevens moeten plaatsen omdat anders het domein door de registry zal worden uitgeschakeld/opgeheven. Wanneer dit te vaak gebeurd zal de registrar onder de loep genomen worden en eventueel zijn accreditatie verliezen. Geen enkele registrar zal dat willen riskeren.

Wanneer je een domein op naam van je registrar laat zetten worden zij wel de houder van het domeinnaam. Officieel verlies je eigendomsrecht. Zelfs als je een contract aan kan leveren waar in staat dat de domeinnaam van jou is ondertekend door je registrar en jezelf ben je nog niet de eigenaar. Officieel is de houder/registrant van het domein de eigenaar. Als daar in de whois de registrar staat, is de registrar eigenaar. Wanneer je dus in een conflict komt met je registrar en je wil je domeinnaam wegverhuizen, dan kun je het vergeten. De registrar zal geen toestemming geven voor de verhuizing en jij bent je domeinen kwijt. Het recht hebben ze omdat ze formeel eigenaar van het domein zijn en een verhuizing mogen weigeren. Als je er voor kiest om dit toch te doen, zul je het moeten doen bij een registrar/hoster die je ook daadwerkelijk vertrouwd op dit gebied.

Er zijn ook registrars van generieke domeinnamen (.com .net .biz .org) die het totaal anonimiseren. Dit zou een uitkomst voor je kunnen zijn omdat je gegevens dan niet direct publiekelijk inzichtelijk zijn en het eigenaarschap niet duidelijk uit de whois te halen is. Wanneer er een klacht over word ingediend zal dit direct aangepast moeten worden door de registrar (het blijft immers verplicht om correcte whois gegevens aan te leveren), maar zolang dit niet gebeurd is het wellicht een oplossing voor je probleem.

De wijziging van de whois procedure bij .nl domeinnamen gaat gebeuren bij de invoering van het epp systeem. De planning is om dit voor het einde van het jaar op te leveren, maar vorig jaar was de planning om het eind 2008 op te leveren. Dus het zou kunnen dat dat nog wel even op zich laat wachten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bij mijn registrar nagevraagd en het schijnt inderdaad dat ze het domein opheffen, indien de whois gegevens incorrect zijn.

Teleurstellend gezien mijn registrar ook geen anonieme whois aanbiedt, maar ik laat de domeinnamen nog wel een poosje op de correcte naam staan.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Gaat het om .nl domeinen? Anders kun je je provider ook een opt-out verzoek naar de SIDN laten versturen..

blub

Pagina: 1