Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Ik heb al gezocht hier op het forum en google maar kon geen vergelijkbare situatie vinden die een leek als ik ook kan snappen. De situatie is als volgt:

Ik heb een 5.1 home cinema setje van JVC staan. Simpel ding met achterop gewoon aansluitingen waar je een + en een - speakerdraad instopt en die vastzet met zo'n clipje.

Volgens de handleiding heeft de versterker voor de satellietspeakers deze eigenschappen:
45 Watt per kanaal, min. RMS bij 6 Ohm met 1 kHz, met niet meer dan 10 % totale harmonische vervorming.

Nu wil ik op het linker en rechter kanaal ieder één speaker extra aansluiten. Dit zijn speakers die hoorden bij een Philips setje. Het zijn 3weg speakers met 6 Ohm impedantie. Het vermogen is niet zeker maar het is ongeveer 50W. Deze speakers wil ik ook "aan en uit" kunnen zetten, ik heb dit ooit iemand zien doen door middel van een simpele schakelaar zoals ze ook op lampjes zitten.

Is was ik wil mogelijk en hoe kan ik dit het beste aansluiten? Graag duidelijke uitleg want ik ben niet zo handig op dit gebied. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

a. waarom zou je dat willen?
de kans bestaat dat je met zo'n crappy versterker de luidsprekers vernietigt. De versterker zal de zuivere sinus bij meer volume al snel vervormen tot een blokgolf, oftewel de versterker gaat clippen. Geheid dat je speakers dit niet leuk vinden. Je zegt al " niet meer dan 10% vervorming" ik ga er van uit dat je dat cynisch bedoeld, want een beetje versterkermerk geeft het vermogen bij 0,08% vervorming.

b. als je twee speakers in serie schakelt, dan verdubbelt de weerstand. Je praat dan over 3 ohm... (mensen, corrigeer me indien nodig, want electrotechniek is 15 jaar geleden voor mij) en dat gaat je versterker niet leuk vinden.

als je toch je philips speakers wilt gebruiken als fronts, vervang dan de kleine JVC speakertjes, en ga niet prutsen met schakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:57
GekkeRipper schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:02:
Is was ik wil mogelijk en hoe kan ik dit het beste aansluiten? Graag duidelijke uitleg want ik ben niet zo handig op dit gebied. Alvast bedankt!
Ik Raad je aan een 2e versterkertje op de kop te tikken, misschien in de kringloop voor paar euro's eentje. want als je ze toch wilt aansluiten, gaat er geheid wat kapot, zie post boven me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
@PJTX
a: Omdat het philips radio/cd/tape setje niet goed meer werkt. Die speakers zijn veel beter dan die van de JVC set, daar klinkt muziek echt belabberd op. Kleine 10x10x10 cm speakertjes, instapsetje, je kent het. Wat ook belangrijk is dat de philips speakers in de hoeken van de kamer bij het plafond hangen. Dan is er door de hele kamer geluid, ze hangen daar goed. Als ik alleen de philips speakers als front gebruik is het geluidsbeeld voor de TV zo verstoord dat het nergens meer naar klinkt.
Daarom zou het fijn zijn om te kunnen schakelen tussen de speakers. Bij DVD de volledige 5.1 gebruiken. Bij muziek/radio alleen de twee philips speakers.

Nu komt bij mij een vraag op. Als je schakelt tussen die speakers heb je toch geen drop van de Ohmse weerstand ofzo? Want je haalt de andere 2 speakers toch uit de 'verbinding'? Is dit wel een goede oplossing?

@ stijnovinchi
Dan zou het een 2ehands alles in 1 setje moeten worden. Een losse versterker is te breed en dan moet er ook weer een cd speler en tuner bij. Dat kan ook een goede oplossing zijn. Maar 1 apparaat weg doen zou natuurlijk nog makkelijker zijn.

Ik zal eens beginnen met proberen of de JVC set die philips speakers alleen goed aan kan sturen. Misschien gaat het wel helemaal door een scheiding van frequenties in de versterker... ik noem maar wat.