Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding schoonmaken, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Omnyakom1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-03-2022
Voor een systeem heb ik een oude voeding tevoorschijn gehaald. Had deze een lange tijd gebruikt en dat is er ook aan te zien. De ventilator bladen zijn bedekt met een dikke laag stof en binnenin zit veel pluis wat mij enigzins stoort, ook komt dit volgens mij de stilte niet ten goede.

Bij PC onderdelen ben ik met voedingen vaak het voorzichtigst ( nare schok uit het verleden) en vroeg me af wat de beste manier is om het schoon te maken of iig de meeste stof weg te halen. Ik kan hemmakkelijk openschroeven, moet je daarbij met iets rekening houden?

Ook kan het met een stofzuiger maar heb gelezen dat dat statische ladingen kan veroorzaken, of is dit overdreven?

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ikzelf zou het met een stofzuiger doen, maar aangezien veel mensen op dit forum dit afraden ivm statische elektriciteit raadt ik je aan perslucht eens te proberen :)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:39
Stofzuiger zou ik sowieso niet aanraden. Je kunt er namelijk de ventilatoren mee vernielen.
Die gaan namelijk heel erg hard draaien en dan kunnen de assen beschadigen.

Ik zou de stekker uit je PC halen. Vervolgens de PC "aanzetten" zodat de laatste spanning van de voeding af is. (Dit wil niet zeggen dat je geen schok meer kunt krijgen).
Vervolgens voeding verwijderen en kapje eraf halen. Eventueel de ventilatoren tijdelijk verwijderen of blokkeren zodat ze niet kapot kunnen draaien. En dan met stofzuiger of nog beter met perslucht de voeding schoonmaken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als het uiteinde van je stofzuiger plastic is kan je die gewoon gebruiken, heb ik ook weleens gedaan.
Daarnaast heb ik ook vaak genoeg schokken gehad van voedingen(die aan stonden nota bene), maar echt onprettig was het nou niet, even een tinteling in je onderarm en je kan zo weer verder.

Een stofzuiger heeft toch echt niet genoeg zuigkracht om een fan zodanig hard te laten draaien dat deze kapot gaat.. Het lijkt me zeer sterk dat een stofzuiger een fan op 4000rpm kan laten draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door Sefyu op 02-10-2009 15:07 ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 09:30
Zo te lezen heeft de voeding al jaren niet meer gedraaid, dus er zal nergens meer spanning opstaan. Ik ben ook meer een fan van perslucht. Met de stofzuiger kun je toch nog gemakkelijk een condensator lostikken of iets dergelijks.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:21
Saeverix schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:03:
Ik zou de stekker uit je PC halen. Vervolgens de PC "aanzetten" zodat de laatste spanning van de voeding af is. (Dit wil niet zeggen dat je geen schok meer kunt krijgen).
Kan iemand dit bevestigen? Ik vraag me namelijk af of daardoor daadwerkelijk alle condensatoren hun lading verliezen.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:39
Joep schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:06:
[...]

Kan iemand dit bevestigen? Ik vraag me namelijk af of daardoor daadwerkelijk alle condensatoren hun lading verliezen.
Heb je ook gelezen wat er tussen haakje achter staat? Maar je hoeft ook helemaal niets aan de binnenkant aan te raken, dus heb je geen kans om een schok te krijgen... Kapje eraf, fans tijdelijk verwijderen of blokkeren en schoonmaken.

Als je maar geen vochtig doekje in gedachten haalt :P

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Pagina: 1