Verboden van rijstrook te wisselen i.g.v. voorsorteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Filmpje!

Ik heb een beetje moeite om het accent te verstaan, maar wat ik er van begrijp is dat je niet meer van richting mag veranderen als je eenmaal bent voorgesorteerd.

Zij zegt "Na voorsorteren in een gekozen richting mag namelijk niet meer van richting veranderd worden. De goeiste manier naar Nijmegen ..." etc. Er staat wellicht geen Nijmegen op dat bord, maar dat zou betekenen dat als ik in Amsterdam op de Rijnstraat voorsorteer voor de rijksweg 2 naar Maastricht, dat ik niet de afslag van Abcoude mag pakken maar dat ik verplicht naar Maastricht moet. Lijkt me erg krom.

Het zou ook kunnen dat je niet meer van rijbaan mag wisselen als je eenmaal bent voorgesorteerd, maar dat zou betekenen dat als je op de rijksweg 9 van Diemen naar Alkmaar zou rijden, en je over de rijksweg 4 naar Amsterdam wilt, dat dat niet kan, omdat als je eenmaal bent voorgesorteerd op de parallelweg naar Amsterdam, dat je dan van rijbaan moet wisselen om de toerit naar de rijksweg 4 te pakken.

Ik snap niet wat de overtreding is zoals bedoeld in het bovenstaande filmpje. Kan iemand het wellicht toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nou het is als volgt:

Je hebt 2 snelwegen die samen komen, vanaf snelweg 1 heb je de keuze 'rechtdoor' naar Nijmegen en 'afslaan' naar Arnhem. Je kan het eigenlijk zien dat bij die eerste afslag naar Arnhem de snelweg gewoon stopt.

Het idee is dat de verkeersstroom naar Nijmegen geen last heeft van de mensen die allemaal naar Arnhem willen, beter was het geweest als die rijbaan 1 strook was verlegd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Het gaat hier zo te zien om een klaverblad met een weefvak, dat betekend dat je in principe de afslag kan nemen, dan een stuk over de paralelbaan kan rijden en weer op dezelfde weg invoegen. Bij files is het bijzonder irritant als mensen dat gedrag gaan vertonen om voor te kruipen. Naast dat het asociaal is, veroorzaakt het ook nog eens files op de paralelrijbaan waardoor mensen die echt moeten afslaan daar niet meer toe in staat zijn.

Wat nu verboden is is rechts langs de groene verdeler rijden en dan weer invoegen op de hoofdrijbaan. Hoewel de situatie ter plaatse een beetje anders is, is dit het basisprincipe.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Weefstrook.png

[ Voor 23% gewijzigd door Jorrit op 02-10-2009 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dus ik begrijp dat er moet worden geredeneerd vanuit het gevolg.
Wat is de regel? Dat je niet mag wisselen van richting of niet mag wisselen van rijbaan na het voorsorteren?

Stel ik dan de weg naar Lutjebroek neem. In mijn beginplaats staat alleen Lutjebroek aangegeven. Ik sla de afslag Lutjebroek over en ik neem de afslag Lutjebroek Noord. Dat mag dus niet als je niet mag wisselen van richting.

De theorie begrijp ik na bovenstaande uitlege wel, maar ik begrijp niet hoe deze toepasbaar is in het filmpje.

[ Voor 56% gewijzigd door Trommelrem op 02-10-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Nu online
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en een uitrijstrook gaan volgen, mogen niet terugkeren op de hoofdrijbaan vanaf het punt waar op de uitrijstrook pijlen de rijrichting aangeven. Met deze nieuwe regel wordt tegengegaan dat bestuurders de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen. Dergelijk misbruik van de uitrijstrook roept bij veel weggebruikers ergernis en soms zelfs agressie op en brengt de verkeersveiligheid in gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Belachelijk trouwens dat daar regelgeving voor nodig is. Zo pak je dus de mensen die even per ongeluk een foutje maken en de verkeerde afslag nemen. Door gebruik van navigatiesystemen lijkt het me dat dat toch wel vaker voorkomt dan vroeger.

Bovendien zie je het inderdaad weleens gebeuren, maar is dat zo'n ergernis? De agressievelingen die zich er aan ergeren lijken mij juist de gevaarlijke factoren. Ik ga zelf niet op die manieren inhalen, want op lange ritten is er toch geen noemenswaardige tijdswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33

krietjur

Where am I?

Hier een plaatje van de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/01242/Knooppunt_Ewijk_1242863b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De bedoeling is dat het artikel wordt gebruikt voor asociale weggebruikers, helaas zitten er altijd een paar matennaaiers bij bepaalde diensten die er voor zorgen dat deze regels weer tegen "normale" weggebruikers worden gebruikt.

Vrij vervelend, maar helaas doe je er weinig aan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ik heb het idee dat het filmpje niet alle verkeersborden laat zien die van belang zijn. De situatie is namelijk wel te rechtvaardigen met andere verkeersborden.

[ Voor 43% gewijzigd door Trommelrem op 02-10-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Nu online
Het is toch prima duidelijk, als je op de A73 richting Nijmegen wil blijven neem je niet de afrit Arnhem. Als je naar Arnhem wil neem je wel de afrit Arnhem.
Hooglander1 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:58:
De bedoeling is dat het artikel wordt gebruikt voor asociale weggebruikers, helaas zitten er altijd een paar matennaaiers bij bepaalde diensten die er voor zorgen dat deze regels weer tegen "normale" weggebruikers worden gebruikt.

Vrij vervelend, maar helaas doe je er weinig aan.
Of misschien hebben ze wel een automatisch systeem geïnstalleerd ;) Of misschien waren de bekeurden wel asociale automobilisten. Maar blijkbaar weet jij dat de schuld sowieso bij de politie ligt :')

[ Voor 65% gewijzigd door Jorrit op 02-10-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Jorrit schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:02:
Het is toch prima duidelijk, als je op de A73 richting Nijmegen wil blijven neem je niet de afrit Arnhem. Als je naar Arnhem wil neem je wel de afrit Arnhem.
In het filmpje is geen overtreding te zien. Wellicht is het filmpje gemaakt toen de borden nog niet overal geplaatst waren. De borden kunnen wel zodanig worden geplaatst dat men wel in overtreding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Nu online
Trommelrem schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:08:
[...]

In het filmpje is geen overtreding te zien. Wellicht is het filmpje gemaakt toen de borden nog niet overal geplaatst waren. De borden kunnen wel zodanig worden geplaatst dat men wel in overtreding is.
In het filmpje rijdt men niet weer de hoofdrijbaan op, het eerste stuk stopt op het moment dat ze onder het portaal waar "Nijmegen" op staat aangegeven doorrijden terwijl ze van de hoofdrijbaan de rangeerbaan zijn opgereden. Als ze die richting aan zouden blijven houden hebben ze een overtreding gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00
Trommelrem schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:38:
Filmpje!

Ik heb een beetje moeite om het accent te verstaan,
Wait... wut?
Ze klinkt tamelijk suf en spreekt manoeuvre uit als manoevre, maar als je moeite hebt om dat te ontcijferen, dan is er toch iets niet helemaal goed met je...

Verder is het knooppunt een beetje lastig, maar ook niet geheel onduidelijk. Het verkeer moet de linkerbaan volgen, terwijl je als je op de rechterbaan blijft (die eigenlijk dus de afslag is), kom je iets verderop precies uit op de rechterbaan die je wilt hebben.

Dat alles is gedaan om ervoor te zorgen dat je het verkeer dat vanaf de A50 komt niet in de weg zit. Niet dat dat uitmaakt, want die worden naar één baan geritst met lampjes op de rijbaan (zijn die eigenlijk rechtsgeldig?) en hebben dan een paar honderd meter dubbel doorgetrokken streep.

Er zijn drie onoverzichtelijke maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk confrontaties zijn tussen verkeersstromen. De wegbeheerder is hier duidelijk iets te ver doorgeschoten in het maar o zo veilig uit elkaar houden van het verkeer.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31
dubbelpost 8)7

[ Voor 98% gewijzigd door TheJason op 02-10-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31
[...]

In het filmpje rijdt de auto op de rechterrijstrook welke ook op het wegdek is voorzien van een pijl naar rechts. Dit geeft de verplichte rijrichting aan. Wat in het filmpje dus gebeurd en wat niet mag, is dat de automobilist niet naar rechts gaat, zoals de verplichte rijrichting aangeeft maar rechtdoor blijft rijden. In het filmpje is de overtreding dus gewoon niet te zien omdat het filmpje stopt wanneer de auto nog kan invoegen naar rechts.

Om weer een ander voorbeeld te geven ook al waren voorgaande ook al vrij duidelijk vond ik.
Je staat voor een verkeerslicht. Deze heeft 3 banen voor jou rijrichting. Linkerbaan is voor verkeer naar links dat richting plaats A moet. De middelste voor verkeer rechtdoor richting plaats B en de rijstrook recht voor verkeer dat rechtsaf moet richting C. Bij alle banen zijn markeren op de weg door middel van pijlen en borden welke de verplichte rijstrook aangeven.

Stel je staat op de linkerrijstrook richting plaats A en er is geen overig verkeer. Alle verkeerslichten in jou rijrichting staan op groen. Stel jij gaat nu niet ipv links rechtdoor dan ben je in overtreding omdat je de verplichte rijrichting niet hebt gevolgd. Stel je staat op de linkerbaan en het verkeerslicht staat op rood en de middelste op groen en jij gaat opeens rechtdoor dan kan je boven op de boete voor het niet volgen van de verplichte rijbaan ook een boete krijgen voor het negeren van een rood verkeerslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:38

Hertog

Aut bibat, aut abeat

[...]

Wat voor borden zouden hiervoor dan geplaatst kunnen worden? Zodra je op de rijbaan naar Arnhem aan het rijden bent ben je niet meer te onderscheiden van een auto die vanuit Arnhem kwam en naar Nijmegen moest toch?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Jorrit schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:02:
Of misschien hebben ze wel een automatisch systeem geïnstalleerd ;) Of misschien waren de bekeurden wel asociale automobilisten. Maar blijkbaar weet jij dat de schuld sowieso bij de politie ligt :')
Dat maak jij er van, ik zeg alleen dat ze bestaan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Het probleem is dat de pijlen dat inderdaad precies zo aangeven, maar dat het daarna niet echt een weefvak betreft. De rechterbaan met pijl naar rechts wordt verderop de rechterbaan van de A73, de snelweg waar je even daarvoor ook al reed. Ik snap dat er mensen zijn die dan fijn rechtdoor blijven rijden.

Volgens de pijlen en uitvoegstroken is dat niet echt de bedoeling, maar als die niet toegestane route soepeler werkt dan de linkerbaan met rare slinger, dan heb je als wegbeheerder echt iets verkeerd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:31:
[...]
Er zijn drie onoverzichtelijke maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk confrontaties zijn tussen verkeersstromen. De wegbeheerder is hier duidelijk iets te ver doorgeschoten in het maar o zo veilig uit elkaar houden van het verkeer.
Deze maatregelen zijn niet gedaan voor de verkeersveiligheid, maar voor de doorstroming. Om dit gedrag af te dwingen delen ze deze boetes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Z___Z schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:46:
[...]

Deze maatregelen zijn niet gedaan voor de verkeersveiligheid, maar voor demet de doorstroming als simpele smoes. Om dit gedrag af te dwingen delen ze deze boetes uit.
There, I fixed it.

Als je vanaf het noorden op de A50 aankomt moet je in die bocht gaan ritsen voor een doorgetrokken streep van lampjes (waarvan ik de rechtsgeldigheid nog steeds in twijfel trek) om daarna op de A73 klem te zitten op één rijbaan met doorgetrokken streep. Die streep ligt daar omdat er vanaf de kant van Druten ook verkeer kan komen.

Oh nee, daar gaat het nou juist om: daar mag je niet rijden. Het is mij een raadsel waarom je dan honderden meters achter een vrachtwagen aan het treuzelen bent daar.

Als alles op twee banen zou doorkachelen zou het waarschijnlijk ook niet doorstromen, dus in zoverre heb je gelijk. Ik denk echter dat bij knp. Ewijk het middel welhaast erger is dan de kwaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 13:19

Goverman

not loaded

ach, kp. Ewijk wordt tussen 2010 en 2014 toch grondig verbouwd, dus dan is het voorbij. Ohwja, tussen Ewijk en Valburg komen 2x4 stroken, tussen Valburg en Grijsoord 2x3 stroken.

Even over de situatie: wat je doet is niet illegaal. Je volgt namelijk de uitvoegstrook (verplicht naar rechts), maar als je het groen/witte Chevronbord bent gepasseerd dan is er sprake van een nieuwe situatie: je kunt dan namelijk weer kiezen tussen rechtsaf (weefvak) of rechtdoor (op de parallelbaan blijven). Op de parlallelbaan zelf staan GEEN pijlen, DUS mag je rechtdoor, waarna je weer invoegt op de hoofdrijbaan.

Bij file ziet het er wel asociaal uit, maar verboden is het niet (mits je een beetje netjes rijdt natuurlijk). Mocht je toch een bekeuring krijgen? Naar de rechter ermee!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze kunnen dit heel makkelijk oplossen door het plaatsen van een gearceerd vak. daar mag je nl niet over rijden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Waar ga jij dat gearceerd vak dan leggen? Aan het begin, midden of het einde van die invoeg-/uitvoegstrook? Het ligt sowieso ergens in de weg.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:52
dreamscape schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:50:
[...]

There, I fixed it.

Als je vanaf het noorden op de A50 aankomt moet je in die bocht gaan ritsen voor een doorgetrokken streep van lampjes (waarvan ik de rechtsgeldigheid nog steeds in twijfel trek) om daarna op de A73 klem te zitten op één rijbaan met doorgetrokken streep. Die streep ligt daar omdat er vanaf de kant van Druten ook verkeer kan komen.

Oh nee, daar gaat het nou juist om: daar mag je niet rijden. Het is mij een raadsel waarom je dan honderden meters achter een vrachtwagen aan het treuzelen bent daar.

Als alles op twee banen zou doorkachelen zou het waarschijnlijk ook niet doorstromen, dus in zoverre heb je gelijk. Ik denk echter dat bij knp. Ewijk het middel welhaast erger is dan de kwaal.
De maatregel hier is erg duidelijk en juist wel voor de doorstroming. Het plaatje van de situatie geeft al aan dat het een weefvak betreft, waarop er veel kruisend verkeer is. Als op dit wegvak een file komt te staan, ligt de gehele op- en afrit plat. Om dit te voorkomen moet het recht doorgaande verkeer langs dit weefvak rijden.

Indien iedereen zich aan deze maatregel houdt dan verbeterd de doorstroming op dit knooppunt iets. Ik kan best begrijpen dat mensen het raar vinden, maar dit filmpje is geschoten op een rustig moment en niet op een druk moment.

Gearceerd vlak is niet nodig, omdat het een weefvak betreft en daarmee belet je het weven van het verkeer.

[ Voor 3% gewijzigd door Sijhtam op 04-10-2009 11:58 ]

huidige opstelling

Pagina: 1