• RaYsoms
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-01 13:51
Heb net een nieuwe systeemkast binnen namelijk een Cooler Master Cosmos S. Hierbij zit er kennelijk 1 grote Side fan en een fan in de voorkant. Ben van plan om een Core i7 systeem in elkaar te zetten. Ben niet helemaal thuis in cooling en goede airflow, vandaar mijn vraag: wat zou een goede opstelling zijn om een goed gekoelde systeem te hebben. Ben van plan om het te ocen, zal hieronder een configuratie neer zetten.
Bedoeling is niet dat de hele kast vol komt te zitten met coolers maar heb zo een gevoel dat er nu qua cooling te weinig in zit. Een cooler aan de bovenkant zou volgens mij de airflow en koel prestaties ook verhogen, als iemand advies heeft welke koelers ik het beste kan halen en hoe dit op te stellen, zou ik dit geweldig vinden.

Configuratie:
Gigabyte of Asus mobo
Core i7 920
Scythe Mugen 2 koeler
OCZ / Corsair 6gb triple channel
Cooler Master M700 voeding
Ati 5870

Verwijderd

de scythe mugen 2 past niet in die case, ik zou de prolimatech met 1 120*120*38 fan of 2 120*120*25 fans in pushpull configuratie aanraden of als je kan lappen een xigmatec dark knight is een veel goedkoper alternatief.

De side fan is vooral bedoeld om multi gpu opstellingen te koelen, als je echt goeie airflow wilt hebben zou ik deze nemen:

• RaYsoms
Misschien niet helemaal duidelijk verwoord. Heb de Cosmos S kast al binnen dus die blijft iig :P. Ipv een Scythe koeler zal ik inderdaad in overweging nemen om een andere te halen. Prolimatech ziet er iig geweldig uit en heb alleen maar positieve dingen hierover gehoord. Niet dat ik je niet geloof, maar de prolimatech's zien er ook erg groot uit, ik zou zelf zeggen dat als de mugen2 niet in de cosmos zou passen dat de prolimatech er in principe ook niet in zou passen.

Wat ik graag zou willen weten is of de Cosmos S kast met een Sidefan en een koeler aan de voorkant, of dit genoeg is om een i7 systeempje koel te houden. Heb ik hiervoor nog meer fans voor nodig, bijvoorbeeld fans die bevestigd kunnen worden aan de boven/achterkant van de kast? Zelf niet helemaal thuis in koeling en airflow vandaar de 2de vraag, als ik extra koelers koop welke zou ik het beste kunnen kopen & hoe zorg ik voor een goede airflow in de kast?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heb zelf ook deze kast, ik moet zeggen dat tegenover mijn vorige kast (een simpele Antec 900) de airflow een stuk minder is. Ik heb er zelf 6 120mm fans in hangen (wel op 5v icm waterkoeling). Als je dus 6 fans combineert met een fancontroller op 5v is het bijna geruisloos (ik hoor van de mijne alleen nog maar de fan van de voeding, en die zou al erg stil zijn).

Ik gebruik zelf led fans van Coolermaster, maar bijvoorbeeld Papst is ook erg stil. Hangt dus af van je budget en of je led fans wilt.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• RaYsoms
Budget is in principe geen probleem, ben niet van plan om er gek veel geld aan uit te geven maar wil gewoon een goed gekoeld systeem hebben met zo min mogelijk geluid. Dus in principe als ik er 6x 120mm fans in zet dan zou dit voldoende moeten zijn? Tevens hoe zit het met de plaatsing hiervan, 2 aan de bovenkant, 2 aan de achterkant en 2 aan de voorkant?
Fancontroller zou natuurlijk wel erg makkelijk zijn dus die komt er icm de koelers dan ook in.
Suggesties voor koelers en voor een fancontroller? Koelers hoeven geen led verlichting te hebben maar moet dus goed koelvermogen hebben en als het kan zo stil mogelijk met als prioriteit de koeling.

[ Voor 12% gewijzigd door RaYsoms op 02-10-2009 17:34 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:00
Wat ik zou doen, ik weet niet hoe de kast eruit ziet en waar de fans moeten.

Maar paar fans aan de voorkant die lucht erin blazen, misschien boven en onder nog eentje die naar binnen blazen, en dan achter 2 die de lucht afvoeren.

Zucht...

Verwijderd

RaYsoms schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:33:
Budget is in principe geen probleem, ben niet van plan om er gek veel geld aan uit te geven maar wil gewoon een goed gekoeld systeem hebben met zo min mogelijk geluid. Dus in principe als ik er 6x 120mm fans in zet dan zou dit voldoende moeten zijn? Tevens hoe zit het met de plaatsing hiervan, 2 aan de bovenkant, 2 aan de achterkant en 2 aan de voorkant?
Fancontroller zou natuurlijk wel erg makkelijk zijn dus die komt er icm de koelers dan ook in.
Suggesties voor koelers en voor een fancontroller? Koelers hoeven geen led verlichting te hebben maar moet dus goed koelvermogen hebben en als het kan zo stil mogelijk met als prioriteit de koeling.
goh ik heb zojuist rond gekeken en alle "high end" cpu koelers passen bijna ni tenzij je de side fan verwijdert.

volgens de website is er plaats voor deze fans:
Voorkant : 1 x 12 cm - ( 1 geïnstalleerd)
Boven : 3 x 12 cm - ( 1 geïnstalleerd)
Achterkant : 1 x 12 cm - ( 1 geïnstalleerd)
Zijde : 1 x 20 cm - ( 1 geïnstalleerd)

als je echt stilte wilt zou ik 5 vervangen door 800rpm noctua's plaatsen (ze kosten pokke veel).
anders kan ge 2 slipstreams kopen en 3 s-flex (slipstreams werken niet goed horizontaal).

om eerlijk te zijn dit is meer een watercooling case

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dit is hoe ik het heb qua airflow (ouwe pic, maar fans zitten nog steeds zo)

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/j5wbdk.jpg

Die grote fan in het sidepanel schijnt overigens ook nog weleens af te breken, dus mss idd maar verwijderen?

Fancontroller van Zalman werkt prima en heeft plaats voor 6 fans, meeste koelers zijn erg stil op 5v overigens.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• RaYsoms
Bedankt voor de replies, dan ben ik erover uit. Zal het net als Sp33dFr34k maken dat lijkt me een goede opstelling idd. Dan maar eens kijken of Noctua fans een beetje goede performance neer zetten en welke fancontroller er een beetje mooi uitziet bij de kast.

De sidefan kan ik dus het beste verwijderen, zou ik deze icm een cpu koeler als voorbeeld een koeler als een scythe mugen2 kunnen vervangen met een andere side fan? Tenminste als dit de koeling neembaar verbeterd.

Bedoeling van deze setup is dus dat de pc goed koelt, neem aan dat als ik dit zo zou opstellen met een goede cpu koeler dat het verder geen probleem is om het in theorie te ocen naar 4*4ghz icm een Core i7 920?

Edit: Heb rondgekeken naar Noctua fans, heb er 2 gezien qua prijs verschilt het niet veel. Namelijk:
Noctua Noctua NF-S12B FLX, 120mm - Maakt iets meer geluid qua specs maar wel veel betere luchtstroom
Noctua NF-S12-800, 120mm - Minder geluid maar ook minder luchtstroom qua specs

Welke van deze 2 valt aan te raden voor een core i7 opstelling. Zou eigenlijk voor de S12-800 willen gaan omdat deze dus minder geluid maakt maar de koelprestaties zijn ook minder. Geeft deze voldoende koeling voor mijn systeem opstelling?

[ Voor 28% gewijzigd door RaYsoms op 03-10-2009 16:32 . Reden: Extra info. ]

Verwijderd

RaYsoms schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 09:36:
Bedankt voor de replies, dan ben ik erover uit. Zal het net als Sp33dFr34k maken dat lijkt me een goede opstelling idd. Dan maar eens kijken of Noctua fans een beetje goede performance neer zetten en welke fancontroller er een beetje mooi uitziet bij de kast.
fan 4 moet je wel als out take zetten. Hij heeft waterkoeling als gij dat zou doen zou je lucht tegen de koeler inblazen.
De sidefan kan ik dus het beste verwijderen, zou ik deze icm een cpu koeler als voorbeeld een koeler als een scythe mugen2 kunnen vervangen met een andere side fan? Tenminste als dit de koeling neembaar verbeterd.
de sidefan kan je beter weglaten als je een high end koeler wilt. Welke cpu koeler hangt af van je budget af de mugen 2 heeft een geweldige prijs/kwaliteit verhouding maar kan niet tippen aan de prolimatech.
Bedoeling van deze setup is dus dat de pc goed koelt, neem aan dat als ik dit zo zou opstellen met een goede cpu koeler dat het verder geen probleem is om het in theorie te ocen naar 4*4ghz icm een Core i7 920?

Edit: Heb rondgekeken naar Noctua fans, heb er 2 gezien qua prijs verschilt het niet veel. Namelijk:
Noctua Noctua NF-S12B FLX, 120mm - Maakt iets meer geluid qua specs maar wel veel betere luchtstroom
Noctua NF-S12-800, 120mm - Minder geluid maar ook minder luchtstroom qua specs

Welke van deze 2 valt aan te raden voor een core i7 opstelling. Zou eigenlijk voor de S12-800 willen gaan omdat deze dus minder geluid maakt maar de koelprestaties zijn ook minder. Geeft deze voldoende koeling voor mijn systeem opstelling?
ik zou de Noctua Noctua NF-S12B nemen de kans dat je boven 20 dB(A) kan horen is wel zeer klein.

• RaYsoms
Noctua koelers zijn besteld dus hopelijk een beetje snel binnen dan kan ik ze mooi inbouwen. Nu nog kijken naar een leuke fancontroller, gelukkig heeft dat niet zo gek veel haast :P.

Waar ik trouwens wel ineens aan dacht is als ik een videokaart haal als een 5870 dan blaast deze lucht naar beneden. Levert dit geen slechte airflow op in de kast als ik het zo opstel als eerder besproken? Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld een koeler aan de onderkant van de kast te kunnen plaatsen?

Sidefan zal ik dan ook zeker verwijderen, tenzij de cpu koeler erin kan zonder deze te verwijderen. Dan laat ik dit gewoon zo tenzij dit een slechtere airflow geeft maar dat valt wel te bekijken als ik eenmaal alle componenten binnen heb.

Hopelijk dan binnenkort een snelle, goed gekoelde en stille pc :D.

Verwijderd

RaYsoms schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 11:54:
Noctua koelers zijn besteld dus hopelijk een beetje snel binnen dan kan ik ze mooi inbouwen. Nu nog kijken naar een leuke fancontroller, gelukkig heeft dat niet zo gek veel haast :P.

Waar ik trouwens wel ineens aan dacht is als ik een videokaart haal als een 5870 dan blaast deze lucht naar beneden. Levert dit geen slechte airflow op in de kast als ik het zo opstel als eerder besproken? Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld een koeler aan de onderkant van de kast te kunnen plaatsen?

Sidefan zal ik dan ook zeker verwijderen, tenzij de cpu koeler erin kan zonder deze te verwijderen. Dan laat ik dit gewoon zo tenzij dit een slechtere airflow geeft maar dat valt wel te bekijken als ik eenmaal alle componenten binnen heb.

Hopelijk dan binnenkort een snelle, goed gekoelde en stille pc :D.
hm zijn gfx koelers niets als intake ingesteld?

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
een videokaart koeler blaast zijn lucht altijd naar buiten als deze zo een slotkoeler heeft
dus vanaf dat gat (ventilator) die je vanachter op de foto ziet door deze gril heen naar buiten toe

Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2009/03/18/HD4890_05.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wannial op 05-10-2009 18:29 ]

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:29
je airflow komt er(met cpu en vga koeler) dan ongeveer zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/108a6w6.jpg

De rode pijlen geven elk een fan aan, de blauwe geven dan een idee van hoe de airflow ongeveer is.

[ Voor 37% gewijzigd door Schumaster op 06-10-2009 08:42 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik zou overwegen de fans linksboven en op je CPU koeler om te draaien.

-- All science is either physics or stamp collecting

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:29
Waarom dat? dan krijg je tegengestelde luchtstromingen, en dat is niet zo goed voor de koelprestaties....

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

nee hoor, die 2 fans zorgen voor een stroom naar boven. Hierdoor wordt dus ook de lucht vanaf je CPU meegenomen

-- All science is either physics or stamp collecting

• RaYsoms
Lijkt me eigenlijk ook wel beter om die achterste fan idd als outtake te zetten. Als intake heeft dat natuurlijk geen goede airflow. Mss dan toch maar een paar verschillende opstellingen uittesten. Met een beetje geluk deze week nog de noctua koelers binnen, moet hierna helaas wachten op loon voordat ik de rest van me pc kan halen :P.

Btw als ik een scythe mugen2 koeler haal en daar nou 2 fans op zet, namelijk: 1tje beneden als intake en 1tje boven als outtake. Levert dit niet een veel beter koelvermogen op icm de gehele koel opstelling. Kast blaast boven alle lucht uit. Mij zou dit wel goed lijken, maar werkt dit dan ook daadwerkelijk?

Verwijderd

Jasper91 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 13:24:
nee hoor, die 2 fans zorgen voor een stroom naar boven. Hierdoor wordt dus ook de lucht vanaf je CPU meegenomen
dat betwijfel ik hard, waarom zou je eigenlijk nog een stroom naar boven willen daarnaast.
door die als intake te zetten wordt de warme lucht van de cpu koeler sneller afgevoerd
RaYsoms schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 14:42:
Lijkt me eigenlijk ook wel beter om die achterste fan idd als outtake te zetten. Als intake heeft dat natuurlijk geen goede airflow. Mss dan toch maar een paar verschillende opstellingen uittesten. Met een beetje geluk deze week nog de noctua koelers binnen, moet hierna helaas wachten op loon voordat ik de rest van me pc kan halen :P.
veel geluk
Btw als ik een scythe mugen2 koeler haal en daar nou 2 fans op zet, namelijk: 1tje beneden als intake en 1tje boven als outtake. Levert dit niet een veel beter koelvermogen op icm de gehele koel opstelling. Kast blaast boven alle lucht uit. Mij zou dit wel goed lijken, maar werkt dit dan ook daadwerkelijk?
een push pull opstelling wordt wel vaker gebruikt. Dit zou vooral handig zijn met 2 fans met 3.8cm dikte.
je kan misschien zelfs een fan duct plaatsen tussen de cpu koeler en de achterste fan :)

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-01 15:06
Op de bodem van de kast een fan doen die de lucht van onderuit de kast (zit ook een stoffilter aan de onderzijde) omhoog de kast inblaast. De standaard fan met rode led's die aan de voorkant onderin zit ook in laten blazen, de rest uit laten blazen (fan aan achterzijde boven en 2 fan's bovenin, niet 3 dan krijg je teveel outtakes). Sidefan laten zitten als inblaas en GPU koeling, als je een stukje uit de sidefan haalt waar de CPU koeler zit passen alle CPU koelers, heb zelf een TRUE die eerst ook niet paste maar nu wel.
Als je wil kan ik wel een foto maken, succes.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:38:
de scythe mugen 2 past niet in die case, ik zou de prolimatech met 1 120*120*38 fan of 2 120*120*25 fans in pushpull configuratie aanraden of als je kan lappen een xigmatec dark knight is een veel goedkoper alternatief.
Met een beetje dremel werk past ie denk ik wel, zo heb ik ook een TRUE in mijn Cosmos gekregen

--edit, qft dreeey :9

Qua fans is het goed om aan de voorkant wat intakes te plaatsen (scythe slipstreams b.v.) en achter voor de outtake. Onderin kun je ook nog een fan kwijt die de warme lucht direct boven de kast uitblaast. Mijn systeem is ook aardig ge-oc'ed (Xeon 3110 op 4,26 ghz) en temps blijven onder de 65 graden.

Met 2 fan controllers erbij kun je alles regelen qua koeling/geluid.

Zie hier een topic op de CM forums over het betere hak en slijpwerk ;)
http://forum.coolermaster....php?f=19&t=10397&p=81584

Ik heb de CPU nog wel gelapped, dat scheelt ook nog wat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door marko77 op 08-10-2009 09:00 ]

Mijn rig

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-01 15:06
Ja zo, maar dan netjes:

Afbeeldingslocatie: http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/DSC00339.jpg

En 1 van de fan's in de kast:

Afbeeldingslocatie: http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/DSC00341.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door dr_dreey op 08-10-2009 17:47 ]

Verwijderd

ik heb deze kast ook (met i7), met volgende configuratie:

CPU cooler: Corsair H50 (aanrader !) (zit aan de achterkant, is een intake, aangeraden door corsair)
2x top fan 120mm outtake
1x side fan 200mm intake
1x front fan 120mm intake
1x bottom fan 120mm intake

geregeld door eem mcubed BigNG
erg stil én koelt naar behoren..

• marko77
die cpu cooler blaast dan de warme cpu lucht je kast in, lijkt me niet echt efficient?
Zoals dreey de flow heeft heb ik het ook, plus nog een extra hd case fan in dezelfde lijn met de cpu koelers, die zorgt dan als het ware voor een front to back airflow met 4 fans ;)

Mijn rig

• RaYsoms
Heb het iig ingebouwd net als Dreey en Marko77. Nu heb ik op zich wel een koeler teveel thuis :P mss een goed id om het als intake naast de 2 bovenste fans neer te plaatsen? Op zich verder ook geen punt om er niks mee te doen. 3 intakes aan de bovenkant leek me ook al niet helemaal goed voor de airflow.

Sidefan laat ik dan ook zeker wel zitten, zal eens op een zondag rustig de tijd ervoor nemen om een stukje uit te dremelen. Is dat ook weer mooi gedaan.

Dan nog in principe naast de basis onderdelen, 2 fancontrollers halen en dan is dit natuurlijk helemaal mooi instelbaar. Denk dat ik voor 2 scythe controllers gaan, zien er wel leuk uit en het is gewoon simpel en zwart wat wel bij de kast past.

Nu dan maar een beetje snel de overige componenten bestellen en dan kan er ik ook eindelijk gebruik van maken :P.

Verwijderd

RaYsoms schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:21:
Heb het iig ingebouwd net als Dreey en Marko77. Nu heb ik op zich wel een koeler teveel thuis :P mss een goed id om het als intake naast de 2 bovenste fans neer te plaatsen? Op zich verder ook geen punt om er niks mee te doen. 3 intakes aan de bovenkant leek me ook al niet helemaal goed voor de airflow.
inderdaad ik zou die extra fan als intake van voor zetten ik denk wel dat je die kan vasthaken met zipties

(zie zwarte pijl)
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/6qfnly.jpg
Dan nog in principe naast de basis onderdelen, 2 fancontrollers halen en dan is dit natuurlijk helemaal mooi instelbaar. Denk dat ik voor 2 scythe controllers gaan, zien er wel leuk uit en het is gewoon simpel en zwart wat wel bij de kast past.

Nu dan maar een beetje snel de overige componenten bestellen en dan kan er ik ook eindelijk gebruik van maken :P.
ik heb gewoon met splitters alles aangesloten aan het moederbord. ik weet spijtig genoeg niet veel af van fan controllers

• marko77
RaYsoms schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:21:

als je deze controller bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://www.jab-tech.com/images/D/km02bk-main_400.jpg
Dan zou ik er zeker geen 2 halen, ik heb er 1, en het is inmiddles mijn tweede, de eerste was binnen 2 weken defect (2 van de 4 draaiknoppen werkte niet meer). Deze die ik nu heb heeft al bijna sinds het begin 1 defecte draaiknop, maar ik heb geen zin om constant een nieuwe aan te vragen ;)

Ik heb daarna een andere controller er bij gehaald, de kama meter:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/Kama-Meter-front.jpg
Die heeft verschillende frontjes en kan ook 4 fans aansturen. Deze doet het na een jaar nog probleemloos.

Mijn rig

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Ik heb dezelfde opstelling als Pakjee. Wel heb ik 3 blue-LED fan's boven als outtake. In totaal zitten er 6 120mm systeemfan's in mijn Cosmos S met een 250mm intake in de zijpaneel. Omdat ik waterkoeling heb, staan ze allemaal op minimum van 5V, heerlijk fluisterstil.
Voor de bediening heb ik een zwarte Zalman. Deze past goed bij de kast en is makkelijk te bedienen. De 250mm fan wordt door Speedfan gecontroleerd.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/CosmoS_small.jpg

• Goldenflame
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik heb zelf ook zon kast met een i7 setup, en een asus triton88 zonder de zijfan weg te halen, of aangepast te hebben. misschien kan je die gebruiken?

.

• RaYsoms
Goldenflame schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 11:39:
Ik heb zelf ook zon kast met een i7 setup, en een asus triton88 zonder de zijfan weg te halen, of aangepast te hebben. misschien kan je die gebruiken?
Hoe bedoel je dit?

Heb de kast dus al met alle benodigde koelers ingebouwd, nu nog ff wachten op loon en dan kan ik mooi de rest van de componenten bestellen :P.

• Goldenflame
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-04-2025
ow haha, ik dacht dat je nog een cpu cooler zocht :P sorry..

.

Pagina: 1