Welke benchmark- en overclocktools

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
Beste Tweakers,

Aangezien in dit subforum waarschijnlijk de meeste kennis is over programma's om de prestaties van je PC te meten en om de prestaties op te voeren, plaats ik hier mijn vraag.

Ik heb een aantal PC's waarvan ik de prestaties wil meten en wil gaan beginnen met overclocken. Puur voor de hobby. Ik heb al veel informatie van guru3d ivm RivaTuner, maar toch wil ik even wat vragen stellen.

Welke programma's kun je het beste gebruiken om de volgende prestaties van je PC te meten:
1.) CPU
2.) geheugen
3.) videokaart
4.) Harde schijf
5.) draadloze netwerkverbinding
6.) voeding

Voor geheugen heb ik ooit memtest gebruikt om te controleren op fouten in het geheugen, maar hier begreep ik niet zoveel van. Voor CPU heb ik super_pi_mod-1.5 wel eens gebruikt. Voor het videogedeelte heb ik 3dmark06 wel eens gebruikt. Ik heb zelf het idee dat de programma's nooit voor één onderdeel specifiek iets kunnen meten, het hangt vaak met een aantal onderdelen samen, klopt dit?

Het is vooral bedoeld om computers met elkaar te vergelijken, welke is beter/sneller op welk gebied en bij welke is nog een groot potentieel over om over te clocken. Hoeveel keer gaat een gebruiker erop vooruit als hij andere onderdelen in zijn PC stopt (dit is waar ik wat ervaring in op wil doen).

Ik hoop dat jullie mij een aantal GOEDE SIMPELE tools/progs kunnen aanrijken om te doen wat ik wil. En mij eventueel wijzen op problemen. (eerst meten en dan pas over een tijd overclocken).

Ik probeer op alle PC's met windows XP Pro te werken, wat veranderd er als je bijv met winvista of win7 gaat werken in het gebruik van de tools?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 20:49
Het antwoord geef je zelf al, Super Pi, 3dmark.. en voor de HD testen kun je ATTO of Crystalmark prima gebruiken. Daarnaast zou je een divx kunnen encoden /decoden..

Als je wat tijd zou besteden om het forum door te lopen was je er ook zelf uit gekomen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:50

Audione0

Strijdt der titanen

Hoi NielsStevens,

Ten eerste leuk dat je geinteresseerd bent in het tweaken van je systeem/systemen.

Ik kan je wel een paar programma's geven waarop je kunt zien hoe hard iets loopt. Je gaf zelf al aan dat je wat tooltjes gebuikt. Zoals 3dmark, super pi, rivatuner etc.

Hieronder een paar van die tooltjes:

Voor je CPU heb je CPU-Z: http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_152_setup.exe

Hiermee kun je precies zijn hoe hoog deze geklokt is, welk moederbord je gebruikt en hoe je timings staan van het geheugen.
Hieronder een voorbeeld van mn CPU op stock snelheid.
Onderin kun je zien hoe hoog deze is geclockt. Dus de Mhz en busspeed. Als je je CPU gaat OCén dan gaan de corespeed en busspeed altijd omhoog. Maar er komt wel meer kijken dan alleen dat. Maar daar komen we later wel op terug als het zover is.

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/1074/2102009131700.jpg

Ditzelfde heb je ook voor je videokaart. Dit heet GPU-Z: http://www.techpowerup.com/downloads/1642b/GPU-Z.0.3.5.exe
Hiermee kun je precies zien, net zoals bij CPU-Z wat je coresnelheid en geheugen doet en je temps .
Hieronder een screen van mijn GPU

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/2125/stockln.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/592/tempuj.jpg

Met riva tuner kun je dus je GPU Oc'en, maar dit wist je al.
Je hebt ook een zogeheten RBE (alleen voor ATI kaarten). Dit is om een eigen bios te maken. Hiermee kun je je bios naar hartelust tweaken.
Als je je getweakte bios heb gemaakt moet je deze importeren in een file, deze moet je laden in een flash-programma en deze in je videokaart flashen.
Allereerst moet je zeker weten of je GPU deze snelheid trekt, want als het mis gaat, en je pc boot en slaat gelijk vast, dan is het moeilijk om je oude snelheid weer terug te zetten. Dus als ik jou was zou ik als beginnerling dit niet proberen. Met dit moet je echt wel weten wat je doet.

http://www.techpowerup.com/rbe/

Als je bv je CPU hebt geoc't en je wilt testen of dit allemaal wel goed gaat en dat je systeem wel stabiel is kun je dit testen met orthos of prime95: http://www.techpowerup.co...b/orthos_exe_20060420.cab

Deze test moet je wel een paar uurtjes laten lopen hoor, om zeker van je zaak te zijn. Als je bv je CPU een paar Mhz omhoog heb gezet hoef je niet een paar uur te testen. Maar als je ineens een paar 100 mhz omhoog gegaan ben, dan is zeker raadzaam om dit te doen. Ben je bv lekker aan het gamen, hangt of valt ineens je pc uit 8)7 :? :?

Ik hoop dat ik je zo een beetje wijzer heb gemaakt. Vragen? geef een gil!

En wat knights16 al zei, speur hier op het forum ook wat rond, dan kom je er zker wel uit. _/-\o_

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Audione0 en knights16 thanks! Dan heb ik even zekerheid dat ik de goede dingen gebruik.

Als IK vastloop zal ik even gillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 20:44
NielsStevens schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:29:
1.) CPU
2.) geheugen
4.) Harde schijf
Hiervoor gebruik ik meestal een UBCD (http://www.ultimatebootcd.com/)
Gewoon met poweriso branden op een cdtje, en dan booten vanaf de cd.
Op deze cd staan diverse tools, test, en benchmark software.
Ideaal!

Voor het testen in windows zelf:
CPU: Orthos/Prime95
GEHEUGEN: Memtest for windows
Videokaart: 3Dmark06/vantage ect.
Voeding: OCCT (Heeft een ingebouwde Powersupply Test, zelf weinig ervaring mee maar je zou het kunnen proberen).

Voor het testen van het draadloos netwerk:
Start, Uitvoeren, CMD
- meestal doe ik door het foceren van een ping loop naar bvb www.tweakers.net
dan krijg je dit: ping www.tweakers.net -t
Hierdoor gaat je netwerkkaart ping naar de opgegeven host totdat jij de ping stopt(Esc) of CMD.exe afsluit.
Hopelijk heb je hier wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
frank131331 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:25:
[...]
Hiervoor gebruik ik meestal een UBCD (http://www.ultimatebootcd.com/)
Gewoon met poweriso branden op een cdtje, en dan booten vanaf de cd.
Op deze cd staan diverse tools, test, en benchmark software.
Ideaal!
Dus als ik het goed begrijp: als je deze cd brand en ermee boot, dan krijg je een test setup in DOS? In ieder geval net zo'n scherm als je winxp gaat installeren. Daarmee krijg je toegang tot vele test om de prestaties van de onderdelen te testen. Dus helemaal kaal, zonder besturingssysteem.

Scheelt het veel van de windows tests zelf? Want ik wil natuurlijk de prestaties vergelijken in gebruik, dus met OS.
[...]
Voor het testen in windows zelf:
CPU: Orthos/Prime95
GEHEUGEN: Memtest for windows
Videokaart: 3Dmark06/vantage ect.
Voeding: OCCT (Heeft een ingebouwde Powersupply Test, zelf weinig ervaring mee maar je zou het kunnen proberen).
Die tests zal ik eens gaan proberen, maar is memtest niet alleen om fouten op te sporen? Want ik zie maar weinig prestaties in het eindscherm.
[...]
Voor het testen van het draadloos netwerk:
Start, Uitvoeren, CMD
- meestal doe ik door het foceren van een ping loop naar bvb www.tweakers.net
dan krijg je dit: ping www.tweakers.net -t
Hierdoor gaat je netwerkkaart ping naar de opgegeven host totdat jij de ping stopt(Esc) of CMD.exe afsluit.
Hopelijk heb je hier wat aan :)
Daarmee test ik inderdaad altijd de prestaties van het netwerk, maar het is een momentopname. Het liefst zocht ik een programma die het gedurende 24h of 7d bij zou houden. Bestaat dit?
Met ctrl+c kun je de ping ook stoppen, en met ctrl+break krijg je een prestatierapportje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
NielsStevens schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:55:
Die tests zal ik eens gaan proberen, maar is memtest niet alleen om fouten op te sporen? Want ik zie maar weinig prestaties in het eindscherm.
Ja zit wat in:p Sisoft Sandra Lite heeft wel een aantal benchmarks ingebouwd.
Vooral voor het meten lees/schrijfprestaties van het geheugen is dat programma handig:)

[ Voor 1% gewijzigd door frank131331 op 02-10-2009 16:08 . Reden: blaa ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
As we speak ben ik de UBCD aan proberen. Bij de CPU test leek mijn laptop Sempron 3400+ vast te lopen, de memtest v3.3 loopt nu al 21 minuten en is slechts op 27% pass.

niet echt vlot geheugen en cpu :)

straks ga ik de e6600 + 4GB geil testen

en mijn Phenom II X4 940 met 4GB OCZ als ik dat nog haal.

----------------------------------------
Ik ben me eens gaan verdiepen in de producten van Futuremark - 3Dmark en PCmark

klopt het volgende:
1.) als je je grafische presaties van CPU samen met Videokaart wilt meten kun je 3Dmark gebruiken. En dan wel afhankelijk van welke videokaart (+geinstalleerde software - directX versie).
3Dmark01 - directx 8
3Dmark06 - directx 9
3Dmark Vantage - directx 10

(3Dmark 03/05 zijn tussenvormen voor 3Dmark06, dus je kunt beter met 3Dmark06 testen voor een beter plaatje)

2.) als je reken- en schrijfprestaties van CPU met geheugen en harde schijven wilt meten, dan kun je beter PCmark gebruiken.

PCmark05 voor windows Xp
PCmark Vantage voor windows Vista en windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
De laptop deed er 49minuten over en had geen errors
112K - 941M

De E6600 met 3GB Geil doet er erg lang over zeg!!!

2% en al 43 minuten bezig (hij herkent geen L2 cache)

update: verschrikkelijk.... 4% al twee uur bezig ofzo... heb hem maar afgezet.

Hoe kan dat? ligt dat aan het geheugen? Geil 2x 1GB PC6400 800 Mhz

[ Voor 30% gewijzigd door Alfa op 08-10-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier heb je zo'n beetje alles (ex. commerciële benches als SPEC enz, die serieus geld kosten).

Futuremark
3DMark 2000
3DMark 2001 SE
3DMark 2003
3DMark 2005
3DMark 2006
3DMark Vantage

Audio
RightMark 3DSound
RightMark Audio Analyzer

CPU
CPUBurn
Orthos
PiFast Hexus
Prime95
RightMark CPU-Lite 2005
Super PI Mod

Disk
ATTO Disk Benchmark
HD Tach
HD Tune
Nero CD-DVD Speed

Engines
AquaMark3
Codecreatures Benchmark Pro
DroneZmarK
Unigine Sanctuary Demo
Unigine Tropics Demo
X-Isle - Dinosaur Island

Games
Call of Juarez
Devil May Cry 4 Benchmark
Final Fantasy XI Benchmark 2
Final Fantasy XI Benchmark 3
FireStarter Demo/Benchmark
Gun Metal Benchmark 2
Resident Evil 5
Street Fighter IV Benchmark
The Last Remnant Benchmark
X² The Threat Benchmark
Yume Bench

GPU
FurMark
GL Excess
Lightsmark 2008
Real-Time HDR Image-Based Lighting
RightMark D3D (DX9)
RightMark D3D (DX10)
ShaderMark
Vulpine GLmark

Rendering
Maxon CineBench

System
PassMark PerformanceTest
PCMark 2005
PCMark Vantage
RightMark Memory Analyzer
ScienceMark
WinBench 99
WinBench 2000

Edit: Het meeste van bovenstaande kun je weghalen bij techPowerUp!, de rest kun je makkelijk vinden met Google. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door warp op 08-10-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Wow, das een mooi overzichtje zeg!

Ik denk dat 3DMark onder Video hoort, toch?
En PCmark onder systeem, toch?

Die site die je gaf TechPowerUp, zijn dat volledige versies? Of alleen de basic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
NielsStevens schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 22:35:
Wow, das een mooi overzichtje zeg!

Ik denk dat 3DMark onder Video hoort, toch?
En PCmark onder systeem, toch?

Die site die je gaf TechPowerUp, zijn dat volledige versies? Of alleen de basic?
Mja, daar kunnen ze ook onder.. maar ik heb ze allemaal onder Futuremark op mijn bench-dvdtje. En PCMark staat al onder systeem. ;)

Bij TechPowerUp kun je alle volledige - basic - versies downloaden. Volledig als in: exact hetzelfde als bij de oorspronkelijke makers. Voor de Futuremark producten heb je nog steeds een license nodig bijvoorbeeld, om alle functies te kunnen gebruiken. Maar goed, dat is hetzelfde als bij de versies die je bij Futuremark zelf kunt downloaden. Het handige van TechPowerUp is dat ze de meeste zelf online hebben staan, scheelt een hoop gedoe en gezoek. :)

Edit: Oh ja, er zijn natuurlijk ook legio benches voor Quake, Crysis en noem maar op, maar die vereisen dat je de volledige game zelf bezit en geinstalleerd hebt. Alle benches hierboven zijn 'stand-alone'. Je kunt ze dus gebruiken zonder het spel te bezitten.

[ Voor 13% gewijzigd door warp op 08-10-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
NielsStevens schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 21:11:
De laptop deed er 49minuten over en had geen errors
112K - 941M

De E6600 met 3GB Geil doet er erg lang over zeg!!!

2% en al 43 minuten bezig (hij herkent geen L2 cache)

update: verschrikkelijk.... 4% al twee uur bezig ofzo... heb hem maar afgezet.

Hoe kan dat? ligt dat aan het geheugen? Geil 2x 1GB PC6400 800 Mhz
Is dit normaal? Of ziet het ernaar uit dat het geheugen niet goed is? Of kan memtest mijn geheugen niet herkennen?

Bij de CPU-burn bleef de computer (e6600) maar iteraties maken, na 2 uur dacht ik dat het mooi geweest was en had de PC uitgezet...

Tot zover nog geen nuttige tests op de UBCD gezien, of ik gebruik ze verkeerd. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
warp schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:15:
[...]
Bij TechPowerUp kun je alle volledige - basic - versies downloaden. Volledig als in: exact hetzelfde als bij de oorspronkelijke makers. Voor de Futuremark producten heb je nog steeds een license nodig bijvoorbeeld, om alle functies te kunnen gebruiken. Maar goed, dat is hetzelfde als bij de versies die je bij Futuremark zelf kunt downloaden. Het handige van TechPowerUp is dat ze de meeste zelf online hebben staan, scheelt een hoop gedoe en gezoek. :)
Ik heb op de website van Futuremark gelezen dat je slechts een klein tal tests kunt uitvoeren met de Basic, maar dat je voor de uitgebreide tests de versie moet kopen?

Welke gebruik jij? De basic of de 'betaalde'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
NielsStevens schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:12:
Ik heb op de website van Futuremark gelezen dat je slechts een klein tal tests kunt uitvoeren met de Basic, maar dat je voor de uitgebreide tests de versie moet kopen?

Welke gebruik jij? De basic of de 'betaalde'?
Gewoon de basic versies. Overigens worden benchmarks en vergelijkingen doorgaans alleen gedaan op de settings die de basic variant aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
schopje
NielsStevens schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:10:
[...]

Is dit normaal? Of ziet het ernaar uit dat het geheugen niet goed is? Of kan memtest mijn geheugen niet herkennen?

Bij de CPU-burn bleef de computer (e6600) maar iteraties maken, na 2 uur dacht ik dat het mooi geweest was en had de PC uitgezet...

Tot zover nog geen nuttige tests op de UBCD gezien, of ik gebruik ze verkeerd. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
NielsStevens schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:10:
[...]
Dat klopt;) De burnintest loopt door totdat de gebruiker hem stopt. Aangeraden wordt 8h, als de test dan nog loopt is je cpu in 99% van alle gevallen stabiel.

Even een offtopic vraagje, maar ik vind het een beetje zinloos om een appart topic te openen..
Zit nu zelf ook weer een beetje te prusten met mijn e6600.
Alleen krijgik hem volgens Prime95/Orthos niet stabiel onder windows.
Maar als ik via een UBCD Intel Burnin Test en Prime laat lopen draait hij moeiteloos 8h :s
Iemand een idee?

Hmm volgens mij stressed Intel Burinin Tool via dos maar 1 core? weet iemand een goed dual core cpu test/burnin programma dat onder dos werkt?

[ Voor 46% gewijzigd door frank131331 op 14-10-2009 11:18 . Reden: blaa ]

Pagina: 1