Graviton12 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:49:
Dit kan veroorzaakt worden op eender welke plaats, onderdeel of papier in je printer, dus je zult wat zoekwerk moeten doen.
Eerst en vooral, check de specificaties die de printer vraagt qua papier en vergelijk deze met het type papier dat je gebruikt zoals dikte, type en dergelijke.
Is het zo dat de 2 paginas tegelijkertijd opgenomen worden in de bak? Dan zouden ze op elkaar moeten zitten en samen vastlopen. Dit kan je zien doordat 1 van de 2 geen bedrukking heeft.
Draai je papier eens om zodat de gladdere kant andersom ligt.
Als je papier erin steekt, neem het met de beide uiteinden vast en maak een golvende beweging in de richting boven naar beneden zodat de papieren "gelost" worden van elkaar.
Kijk de klemmen na waar je je papier tussenlegt dat deze goed staan zodat je papier geen speling heeft, dit kan ervoor zorgen dat het niet altijd op dezelfde manier opgenomen wordt door de rollers en dus af en toe ergens in het traject zal haperen.
Kijk je eventlog eens na op een testpagina en zoek de foutcodes op die hij aangeeft, ooit zul je daar terugvinden waar het juist fout gaat (zelfs vóór de fuser).
Zorg dat de instellingen goed staan in de software dat de printer rekening houdt met het papier dat je effectief gebruikt, hij zal dan druk op rollers en fuser hitte en dergelijke aanpassen.
Maak de printer open en check alle rollers visueel, wel eerst stroom van printer afhalen natuurlijk.
Check dan alle rollers met je vingers op bv slijtage, inkt en resten papier.
Indien er een reiniging mogelijk is van de fuser die eens uitvoeren.
De paginas die vastlopen, haal ze er zo voorzichtig mogelijk uit en kijk of dat de tekst scheef staat vanaf een bepaald punt, dit kan aangeven "waar" het juist misgaat.
Best in ongeveer deze volgorde nakijken omdat het papier meestal het probleem is, ZELFS als de specificaties correct zijn, je kan ook eerst proberen om eens een andere papiersoort te gebruiken.
Ik zou dit topic graag nog eens van onder het stof halen.
Na een aantal telefonische contacten met OKI lag het probleem volgens hen bij de fuser, na deze te hebben vervangen bleek het dus nog steeds niet opgelost.
Ik heb ook alle zichtbare rolletjes gereinigd en die voelen nu ook goed aan, beetje plakkerig, goed dus.
Het is nog steeds niet mogelijk meer dan 10-20 pagina's af te drukken zonder een paper jam.
Het gaat steeds fout net na de fuser, dan moet het papier een draaibeweging naar boven maken (rolletjes die ik niet kan zien?) en komt het daar om een of andere reden vast te zitten. Het papier is voor een stukje (5cm) door de fuser geweest, de rest dit er als een harmonica door gepropt, ook hier is het papier goed bedrukt (en gebakken).
Heeft er iemand ervaring met het verder openmaken van de printer? Voornamelijk het deeltje tussen de fuser en de rolletjes bovenaan, voor het uitrollen van het papier.
De garantie is namelijk verlopen en OKI wil een onderhoud komen uitvoeren, maar dit kost me al minstens 110 euro voor het eerste uur.
Ik zou dus graag zelf nog wat meer proberen, zeker aangezien ik al bijna 100 euro uitgegeven heb aan een fuser unit (op advies van OKI).