Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:22
Ik heb nu een heel vervelende zoem in mijn PC zitten. Eerst stoorde ik mij er niet zo aan, maar nu hoor alleen nog maar die zoem. Heel vervelend.

Ik heb al wat topics afgezocht hoe je zo'n zoem kan vinden en gek genoeg zijn het niet de condensators van de mobo die trillen maar de fan van mijn videokaart. Ik ben er achtergekomen door met mijn vinger de fan voorzichtig stil te leggen. Ligt de fan stil, hoor ik geen zoem meer, draait de fan zachter, gaat de zoem zachter.

Nou gaat het drupje lijm principe niet lukken :) Hoe kan ik er voor zorgen dat de videokaart niet meer zoemt?

Behalve dan een thirdparty koeler er op te zetten?

De videokaart in kwestie is een 4870OC van club3d.
Deze versie staat wel bekend vanwege zijn slechte koeler hij is nogal luidruchtig op max fan daarom staat ie bij mij op 27% met ongeveer 45 graden.

Dit alles zit in een Antec 900 Two kast.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-08 13:48
haal je kaart er is uit, en doe is een drupptje olie tussen je fan. kan het waarschijnelijk heel makkelijk oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:29

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Oh, en als je 'm er toch uit hebt, ontstof 'm dan ook even, kan nooit kwaad :)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Installeer gewoon een goede stille koeler van bijv. Zalman of Arctic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Soms wil het wel eens helpen als je het toerental iets hoger zet. Fans gaan vaak zoemen als deze te langzaam draaien.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

mhindrik schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 11:50:
Behalve dan een thirdparty koeler er op te zetten?
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:30:
Installeer gewoon een goede stille koeler van bijv. Zalman of Arctic.
Maar het kan ook gewoon zijn dat de lagering van de fan rot is, dan zit er niks anders op dan die op een of andere manier te vervangen, RMA'en zou ik er zelf niet om doen, maar dat is jouw keuze.

En komt het zoemen niet omdat de fan ergens tegenaan loop zo als tegen een bergje stof met haren oid ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Mad Marty schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:28:
Oh, en als je 'm er toch uit hebt, ontstof 'm dan ook even, kan nooit kwaad :)
remcio schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 11:53:
haal je kaart er is uit, en doe is een drupptje olie tussen je fan. kan het waarschijnelijk heel makkelijk oplossen
Ik heb de kaart er even uitgehaald, ik heb het ontstoft en geolied. Blijft zoemen.
0scar schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:49:
Soms wil het wel eens helpen als je het toerental iets hoger zet. Fans gaan vaak zoemen als deze te langzaam draaien.
Hogere toerental werkt niet, want dan wordt de fan zeer luidruchtig, maar het zoemen blijft.
BGB4rn schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:55:
Maar het kan ook gewoon zijn dat de lagering van de fan rot is, dan zit er niks anders op dan die op een of andere manier te vervangen, RMA'en zou ik er zelf niet om doen, maar dat is jouw keuze.

En komt het zoemen niet omdat de fan ergens tegenaan loop zo als tegen een bergje stof met haren oid ?
Nee, ik heb hem helemaal ontstoft met een stofzuiger en perslucht, ik heb een drupje kruipolie in de fan gedaan. Ja RMA is een beetje overdreven voor die zoem. Dus dan wordt het snel een thirdparty koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

De Arctic Cooling Accelero Twin Turbo kan ik je aanraden. Op hoogste fan stand niet te horen boven de case fans.

Je moet wel de koel elementjes een beetje tweaken (op maat maken) en met een gummetje aan de gang.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Nou ik heb de Accelero geinstalleerd en dat scheelt aan geluid. Ipv dat ik de stockkoeler op 27% moest zetten en dan was ie stil, maar ik kan deze met gemak 50% zetten hoor ik de koeler nog steeds niet boven mijn case fans uit. Temperatuur schoot de kaart van 50 graden idle naar 33 graden. Top. Alleen het mooie was Club3d had er al koperen plaatjes op de RAM en vol tregulators gezet dus die extra koelvinnen waren uiteindelijk niet nodig. Ik heb er wel een paar op de koperen plaatjes geplakt, maar waar bij de heatpipe kon dat net niet, dan zat de koelvin tegen de pipe aan.

Bedankt nog voor de tip :)

Pagina: 1