Ik ben bezig met een film project en ik had een idee, wat ik van Top Gear heb. Ze hebben bij seizoen 13 aflevering 7 (denk ik) een fragment waarin je een kruispunt ziet met auto's die voorbij rijden, terwijl de camera draait. De camera draait heel erg langzaam en uiteindelijk is het fragment een aantal keer versrneld, waardoor je een mooi effect krijgt in combinatie met de auto's die voorbij rijden en soms stoppen voor het stoplicht. Nou wilde ik dus hetzelfde doen voor het film project, maar ik heb geen idee wat voor spullen ik daar voor nodig heb.. Heb je speciale draaiende koppen die je op een statief kan zetten, of moet ik zelf iets gaan verzinnen?
Geen idee of het er is (vast wel), maar ik vermoed dat zelf iets doen een stuk goedkoper is (gezien het hoge niche gehalte). Wat van belang is is dat je iets moet hebben dat een langzame beweging met een zeer constante snelheid uit kan voeren. Ik denk dan ook dat je het beste op zoek kunt naar een oude wekker of andere analoge klok.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Waar je, lijkt me, ook naar kan kijken zijn die motors voor een spiegelbol...lage rpm, hoge torsie...
Een wekkermotor is misschien wat te licht...
Een wekkermotor is misschien wat te licht...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
om alleen voor een project te gebruiken kun je beter zelf iets in elkaar flansen ($$).
timelapse geeft waarschijnlijk ook een beter resultaat dan video versnellen.
Er is een gast op vimeo die zelf rotating heads en dolly's heeft gebouwd met waanzinnig resultaat: http://www.vimeo.com/timescapes/videos
timelapse geeft waarschijnlijk ook een beter resultaat dan video versnellen.
Er is een gast op vimeo die zelf rotating heads en dolly's heeft gebouwd met waanzinnig resultaat: http://www.vimeo.com/timescapes/videos
Bedankt voor de reacties, hier heb ik echt wat aan.
Ik heb al geprobeert iets met mecano te maken, maar het probleem is dat mijn camera nogal zwaar is en die mecano kan dat dus nooit houden. Dus ik ga in ieder geval kijken naar iets anders. De motor van een klok of iets dergelijks wordt sowieso niks, aangezien de camera al gauw 300 tot 500 gram weegt en zo'n motor dat onmogelijk kan hebben. Een spiegelbol motor is een mogelijkheid, maar eigenlijk zou hij dan nog een tikkie langzamer moeten draaien.
wat dacht je van een accu boormachine.MPeek schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:57:
Bedankt voor de reacties, hier heb ik echt wat aan.Ik heb al geprobeert iets met mecano te maken, maar het probleem is dat mijn camera nogal zwaar is en die mecano kan dat dus nooit houden. Dus ik ga in ieder geval kijken naar iets anders. De motor van een klok of iets dergelijks wordt sowieso niks, aangezien de camera al gauw 300 tot 500 gram weegt en zo'n motor dat onmogelijk kan hebben. Een spiegelbol motor is een mogelijkheid, maar eigenlijk zou hij dan nog een tikkie langzamer moeten draaien.
het liefst 1 met regelbare snelheid dan wel 1 met langzaamstand, laat de accu leeg lopen en et laatste kleine beetje kan je de camera nog wel op laten draaien.
daarbij kan je in de boorkop wel een M8 boutje in draaien die weeer onderin je camera past, een statief en creatief met Ductape en voila.
zo heb ik laatst Pano foto's gemaakt van omgeving met foto camera erop.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Bedoel je een soort shot zoals bij 18sec. in het bovenstaande filmpje? Voor een vloeiend rondje zoals die heb je al gauw accuraat spul nodig, als het draaiende gedeelte ook maar een fractie van een seconde blijft haken dan zie je dat terug in je resultaat. Op het forum van de hierboven al genoemde Timescapes komt min of meer naar voren dat je voor dergelijke shots het beste terecht kunt bij apparatuur voor sterrenkunde (tenmisnte, als je zelf niet wilt klussen).
Ik heb hetzelfde apparaat als hierboven een paar maanden terug nog bij de Lidl zien staan voor 185 euro. Die dingen zijn eigenlijk gemaakt om heel geleidelijk sterren langs de hemel te volgen, maar zijn ook zeer precies in te stellen voor een situatie zoals het door de TS aangehaalde kruispunt.
Kick!
Ik heb sinds de laatste reactie niks meer gedaan maar ik doe nu mee met een filmwedstrijd en ik zou nu wel weer graag gebruik maken van timelapses/timescapes. Het probleem is alleen dat ik het eigenlijk dit weekend nodig heb en ik geen idee heb hoe ik zo snel nog aan een spiegelbol motor kan komen op batterijen... Een accu boormachine is geen optie, dat is simpelweg veel te duur nieuw en we ehbben thuis geen oude liggen.
Ik heb sinds de laatste reactie niks meer gedaan maar ik doe nu mee met een filmwedstrijd en ik zou nu wel weer graag gebruik maken van timelapses/timescapes. Het probleem is alleen dat ik het eigenlijk dit weekend nodig heb en ik geen idee heb hoe ik zo snel nog aan een spiegelbol motor kan komen op batterijen... Een accu boormachine is geen optie, dat is simpelweg veel te duur nieuw en we ehbben thuis geen oude liggen.
zoek een winkel die handelt in licht en geluidsapparatuur...die hebben ze...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Pagina: 1