Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is mijn voeding doa ? waaraan merk ik dat ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het antwoord is natuurlijk dat dat best kan, maar laat ik de situatie even uitleggen.

2 weken geleden nieuwe onderdelen aangeschaft :
asus p7p55d deluxe mobo
intel i7 860
Kingston KHX1333C7D3K2/4GX maal 2
XFX Radeon 4890
zalman ZM850HP Voeding
Samsun Spinpoint 1 TB schijfje
Noctua NHC12P SE2 CPU Cooler
Coolermaster HAF 932 Kast.

Hierop draait nu Gentoo Linux / Windows XP 64Bit

Het probleem :
In eerste instanstie leek alles goed te draaien, totdat het systeem plots resette.
Het maakte ook niet uit onder welk OS, of het nou in de bios stond te zoemen of dat er een OS was geladen. Alles wat ik meekreeg was : m'n beeld word zwart, en de fans beginnen te blazen. Dan een biep en ik zie 't bios langskomen. Systeem was dus gereset. In windows Halt on Error aangezet heeft me geen BSOD opgeleverd.
Eerste wat ik dacht : memory issue, dus alle stokkies individueel en in combinaties meerdere keren getest.
Natuurlijk de voltages en timings gecheckt maar 't bios heeft dat goed gedetecteerd. Bios staat dus alles op Auto ( wel even bios upgrade gedaan ). Het geheugen lijkt in orde.
Ik alles op m'n bureau gelegd, voeding op z'n kop d'r naast en draaien.
2 dagen lang gaat 't buiten de kast prima. Ik bouw 't systeem weer in en alles gaat voor ongeveer 4 dagen goed.
Het systeem reset terwijl ik lekker aan 't gamen ben. Geen BSOD, gewoon een harde reset.
Daarna weer een reset in 't bios.
Koeling ? alles voelt lauw aan de hand, bios staat nog op default en ik plan geen overklok.
De XFX Radeon draai ik al 2 maanden op, dus ik verwacht dat daar niet de fout zit.

Weer een spontane reset...
Ik trek alle draadjes van 't mobo naar de kast los. Hij heeft toch een powerknop op de plank.
Is het geheugen toch dood ? ik draai memtest, hij reset halverwege.
Ik trek alle draadjes van 't mobo naar de kast los. Hij heeft toch een powerknop op de plank.
Vlak na weer een reset trek ik de nieuwe voeding eruit en sluit een oude 380watt zalman aan.
Alles draaid weer soepel.. memtest crasht niet...

Ik ben geneigd om te zeggen : als 't systeem nu met deze oude voeding wel blijft draaien, dan is 't de voeding die niet goed is. hoewel 't toch vreemd is dat ie 't daarvoor 4 dagen probleemloos op de nieuwe voeding werkt.

Nou is mijn vraag : Kan iemand mij de symptomen van een brakke PSU vertellen ?
Vinden jullie 't aannemelijk dat 't de PSU is en zoja / zonee waarom ?

Dank !!

Gerald Bob

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 07:27 ]