Het idee van DHCP is dat de client (een willekeurige computer) elke keer als hij zich aanmeldt op het netwerk een berichtje stuurt naar de server. Deze server geeft dan een IP-adres. Dit houdt dus in dat een computer geen vast IP-adres heeft, maar elke keer weer een ander dat toevallig vrij is. Dit heeft als voordeel dat een provider minder IP-adressen nodig heeft, omdat gebruikers die samen kunnen delen (houdt in: na elkaar kunnen gebruiken). Nadeel is wel dat het voor kan komen dat de IP-adressen op zijn op het moment dat jij op het netwerk wil.
Bij jou is het dan ook dat de modem de rol speelt van client. Hij vraagt het IP-adres op en op die manier speelt hij tussenstation tussen de server en jouw computer. Dit houdt nu dus wel in dat jij veel minder controle hebt over de verbinding met de server. Dit doet de adsl-modem dus. En knutselen aan die modem lijkt me toch niet zo'n goed idee.
Waarom je niet vrij kan kiezen uit die IP-adressen weet ik niet. Misschien is dit een methode om ze een beetje eerlijk te verdelen. Dat bij elk IP-adres zoveel gebruikers horen. Zou ik overigens vreemd vinden. Ik weet dan ook niet veel over de gebruikte methode bij MXSTREAM.