Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[7] NTFS junction point van C:/Users maken

Pagina: 1
Acties:
  • 784 views

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
Wat:
Ik wil een harde schijf volledig toewijzen aan C:/Users doormiddel van een NTFS junction point.
Windows 7 Ultimate RC.

Probleem:
  1. C:/Users is in gebruik als ik in Windows zit, duh! De map leegmaken en een harddisk toewijzen aan C:/Users kan dus niet vanuit Windows.
  2. Vanuit een multiboot omgeving werken kan niet, want die 2e Windows installatie kijkt dus naar mijn originele Windows installatie met een andere bril, en zal dus nooit C:/Users snappen. Simpelweg, omdat Windows installatie 2 zijn eigen C: schijf heeft.
Waarom:
  • Er zijn meerdere gebruikers, dus zo vang ik alles in één keer op één harddisk.
  • Dataveiligheid
  • De fysieke C-schijf loopt langzaam vol en dus uitbreiding hardware.
Al geprobeerd:
  1. Google weet het niet precies en komt met ntfs, mount, junction, c:/users en verwante zoekwoorden ook niet verder dan standaard handleidingen over het maken van junction points.
  2. GoT leverde me ook niets op. De hier aanwezige FAQs heb ik doorgenomen, zonder resultaat.
  3. GoT search levert me ook niets op, helaas.
Vraag:
Ik ben dus op zoek naar tips die mij kunnen helpen, of misschien weet iemand waar ik een howto kan vinden.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:24

mace

Sapere Aude

Mooie TS, daar kunnen sommigen nog wat van leren! d:)b

Welnu: Windows slaat zijn mountpoints op in het register, het moet dus mogelijk zijn om met een bootdisk de boel offline te wijzigen. Welke key het precies is weet ik zo niet, maar ik heb ooit eens offline een C- en een D-schijf omgewisseld op die manier. Of dat met junctions ook kan? Weet ik zo niet.

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:14
Barleone,

ik had een soortgelijk probleem maar ik moest juist een junction punt kwijt, omdat ik naar XP terug moest, ga ik even verder niet op in waarom.

Maar daardoor heb ik misschien wel een tip voor je: Als je nou eens met je windows 7 DVD opstart in repair mode en command prompt kan je dan niet met het commando MKLINK alsnog die junction punt aan maken?

• Barleone
mace schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 00:11:
Mooie TS, daar kunnen sommigen nog wat van leren! d:)b

Welnu: Windows slaat zijn mountpoints op in het register, het moet dus mogelijk zijn om met een bootdisk de boel offline te wijzigen. Welke key het precies is weet ik zo niet, maar ik heb ooit eens offline een C- en een D-schijf omgewisseld op die manier. Of dat met junctions ook kan? Weet ik zo niet.
Tnx voor compliment :), ik heb zelf een grondige hekel aan onduidelijke topicstarts.
Ik heb ook al eens (met win XP) C:/Documents and Settings naar D:/Docu~ verzet met enig ingrijpen in het register, maar dat moest ik in etappes doen. Inloggen als administrator en alle andere accounts kopieren en aanpassen in register. (Dat is een gruwelijk karwei, want je moet alle verwijzingen naar C:/Docu~ naar D:/Docu~ wijzigen.) Daarna inloggen in één van die verplaatste accounts, en dan de account van de administrator verplaatst. In mijn situatie kan dat dus niet. Alles moet in één keer.
Johandmc schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 00:19:
Maar daardoor heb ik misschien wel een tip voor je: Als je nou eens met je windows 7 DVD opstart in repair mode en command prompt kan je dan niet met het commando MKLINK alsnog die junction punt aan maken?
Hele goeie tip, tnx d:)b
Ik ga het wel eerst ff testen op mijn laptop, die momenteel vrijwel kaal, leeg en vers is :)

Ik zeg u goedenacht, morgen buig ik mij weer over deze kwestie :O

[ Voor 60% gewijzigd door Barleone op 02-10-2009 11:50 ]

• Barleone
Update:
Zit al heel de middag en avond te kijken naar commandprompt in de repair-modus van mijn Win7 dvd. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de inhoud van C:/Users/ naar D:/ te kopiëren. Het simpelweg kopiëren lukt wel, maar alle junction points en symlinks waar het bol van staat, krijg ik niet fatsoenlijk verplaatst.

Op zich komt het erop neer dat ik alles uit C:/Users/ wil knippen(cut), en in D:/ wil plakken(past). Daarbij moeten alle file-properties, symlinks en rechten mee verplaatst worden alsof er niets is gebeurt.

Ik heb al vanalles geprobeerd met o.a. copy, xcopy, move en robocopy, maar niets werkt afdoende.

Aan jullie dus nu de vraag of er nog andere manieren zijn om netjes cut/past te doen vanuit commandprompt.
Ik wordt een beetje radeloos, en de mogelijkheden van copy/xcopy/move/robocopy raken op.

Zojuist dit getest, resultaat lijkt op het gewenste. thumbs up
>xcopy c:\users\* d:\ /E /V /H /K /X /B

Helaas -O- pikt dit commando niet het junction point "C:\Users\Default User" mee. Hij maakt op D:\ gewoon een standaard folder (DIR) met die naam. dus niet het junction point naar "C:\Users\Default"

Eens kijken wat dit doet:
robocopy c:\users\ d:\ /E /B /COPYALL /SL

-O- Robocopy loopt helemaal vast met symbolic links die hij gaat volgen, wat ie dus niet zou moeten doen vanwege de /SL switch.

Geweldig, deze gast heeft er verstand van. Het lijkt erop dat ik nu kan maken wat ik wil. Wist nog niet van het bestaan van mklink af. Het eerstvolgende wat ik nu ga proberen is vanuit de repair-modus alles kopiëren en daarna de nodige junction points zelf aan te maken met mklink. Eens kijken of dat lukt.

Maar nu eerst een dutje doen.. :z

[ Voor 36% gewijzigd door Barleone op 03-10-2009 11:51 . Reden: toevoegen van probeersels ]

• Barleone
Het is mij uiteindelijk gelukt op mijn laptop met Windows 7 RC (verse installatie = lekker veilig om te experimenteren).
Nu de uitleg voor als iemand anders dat ook eens wil proberen:
JP = Junction Point
SL = Symbolic link / Symlink
Stappenplan:
  1. Het is handig als je je voorbereidt:
  2. Zorg dat je te gebruiken harddisk (-partitie) geformatteerd is en de gewenste grootte heeft. (minimaal zo groot als alle data in folder C:\Users\
  3. Je hebt ook kennis van commandprompt nodig. Niet zo erg diepgaand, maar genoeg om onderstaande commando's te kunnen ontleden en te begrijpen.

4. Start je pc/laptop op met een Windows 7 RC bootdisk. (Met een bootable USBstick werkt het vast ook wel)
  5. Selecteer eerste je gewenste taal. [next]
  6. Klik dan op "Repair your computer"
  7. Zodra je Windows installatie is gevonden, klik op [next]
  8. Klik nu op commandprompt.

9. Type het volgende commando om de inhoud van C:\Users\ naar D:\ ter verplaatsen. (Stationsletter aanpassen naar jouw situatie.)
    XCOPY C:\Users\* D:\ /E /V /H /K /X /B
  10. Zoek vervolgens alle SYMLINKS en JUNCTION POINTS op in C:\Users\
    DIR C:\Users\ /AL /S /N
  11. Zorg ervoor dat je dit ook controleert op D:\ om te checken wat XCOPY allemaal netjes heeft gekopieerd, en wat niet. Eventuele JPs vanaf D:\ die verwijzen naar C:\~ worden door DIR gevolgd vanwege de /S switch, en je moet dus echt kritisch kijken naar de resultaten.
    DIR D:\ /AL /S /N

Mocht je er bij D:\ niet uitkomen, dan tip ik je dat je beter per folder-met-junction-points kan checken of de JPs wel echt daar bestaan. Om niet dieper dan één folder te kijken moet je de /S switch weghalen.

12. Ga nu per folder de JPs maken en verwijder daarvoor eerst de foute folders die JPs hadden moeten zijn.
    Je zal bijvoorbeeld dit tegenkomen:
    "D:\Default User" is een standaard oldschool folder, maar het zou een JP moeten zijn naar "C:\Users\Default"
    Doe dan het volgende:
    RMDIR "D:\Default User"
    MKLINK /J "D:\Default User" "C:\Users\Default"

Dit was een voorbeeldje voor het maken van de JPs.

13. Als je 100% zeker weet dat je alle junction points aangemaakt hebt op D:\ kun je C:\Users leegmaken en het volume koppelen.
  14. Verwijder alle inhoud van C:\Users\. Gebruik daarvoor de commando's RMDIR en DEL.
    RMDIR /S "C:\Users\All Users"
    RMDIR /S "C:\Users\Default"
    RMDIR /S "C:\Users\Default User"
    RMDIR /S "C:\Users\Public"
    Dit ook doen voor eventuele extra folders die hier nog voorkomen.
    Neem elke folder apart, want RMDIR verwijderd ook de root-folder  
    van de opdracht die je ingeeft.
    Hier dus "all users", "default", "default user" en "public".

En tenslotte als je er in gelooft dat XCOPY zijn werk goed heeft gedaan.
    Note: Hiermee heb je een probleem als je perongeluk teveel weggooit!
    RMDIR /S C:\Users\username

Nu nog de laatste files weggooien: desktop.ini ofzo :)
    DEL C:\Users\ /AH /S

15. Nu rest nog het mounten van D:\ aan C:\Users\. Eerst het GUID van het volume opzoeken:
    MOUNTVOL

En daarna deze:
    MOUNTVOL C:\Users \\?\Volume{hier-jouw-volume-GUID}\

[ Voor 65% gewijzigd door Barleone op 03-10-2009 21:22 ]

• madsector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-11 15:10

madsector

Insert Beer Here

Voor Windows 10 het volgende gedaan:

Harddisk gekoppeld aan C:\Tijdelijk, dus zonder drive letter.
Rebooten naar de Command prompt modus
Robocopy C:\Users C:\Tijdelijk /move /e /sec /xj /sl /r:0 /w:0
Rename C:\Users C:\Users.old
Rename C:\Tijdelijk C:\Users

Vooralsnog geen problemen tegengekomen.

Nog maar één servertje thuis!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

@madsector
Jij hebt gewoon een hele drive onder c:\users gemapped.
Zelf zou ik hem liever op een subdir hebben op de andere drive een beetje zonde om die hele drive .Users te maken. (Ik ben meer van de data drives en folder en heb niet alles in mijn profile folders. Vrijwel niets zelfs maar misschien ben ik een uitzondering.)

@Barleone
Ik zou me alleen 'zorgen' maken (wellicht volkomen onterecht) over de eerste grote windows update die je gaat krijgen van microsoft.

'zorgen' tussen aanhalingstekens omdat het waarschijnlijk geen onoverkomelijk drama zal zijn als het al een drama is. Ik zou het uit oogpunt van "wie dan leeft, wie dan zorgt" ook gewoon doen zelf. :)

Zou wel leuk top zijn als het mis mocht gaand at je hier nog even een post doet.

Success! :)

★ What does that mean? ★

• madsector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-11 15:10

madsector

Insert Beer Here

Ik heb in ieder geval nu geprobeerd om van 1803 naar 1809 te gaan (Ja, compleet overnieuw geïnstalleerd ;-) maar in 1803 heb je bij het inloggen in command prompt het profiel in gebruik, dus dat werkt niet. 1809 heeft een wat meer zuivere commandline modus waarbij er geen enkel profiel in gebruik is; bij 1803 moet je inloggen op de GUI maar in 1809 dus niet. Niet kunnen testen. Wachten op 1903...

Nog maar één servertje thuis!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08

TheVMaster

Moderator WOS
madsector schreef op Wednesday 27 February 2019 @ 17:41:
Voor Windows 10 het volgende gedaan:

Harddisk gekoppeld aan C:\Tijdelijk, dus zonder drive letter.
Rebooten naar de Command prompt modus
Robocopy C:\Users C:\Tijdelijk /move /e /sec /xj /sl /r:0 /w:0
Rename C:\Users C:\Users.old
Rename C:\Tijdelijk C:\Users

Vooralsnog geen problemen tegengekomen.
Eh...jij gaat hiervoor een topic van zowat 10 jaar oud kicken? :? :? :?

Maak even een nieuw topic aan svp...deze gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.