Areca 1120, disk 'stopt' op zelfde moment

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik heb weer eens feest met een van mijn areca 1120's.
Deze draait al sinds januari met 8x 1tb spinpoints, en de kaart is in mei nog vervangen geweest.
Iig is het hier geen spinpoint-areca issue.

Het betreft een raid6 array met een BBU erbij ivm caching.

Dat ging prima tot om 0400 een disk sneuvelde.
Net vervangen door een andere disk, die er na 24 minuten mee op leek te houden. Lekker als je dan al weer in de trein terug zit :P (nee ik ga geen 8tb aan rebuild afwachten @ datacenter). Deze disk is gisteren nieuw door Azerty geleverd en dus (als het goed is :+) splinternieuw.

Nou ja goed, even terug gegaan. Disk eruit, disk erin.
Even koffie gepakt en het ding knalt er na exact (!) 24 minuten weer uit.

Waar ligt dit aan?

Disk?
Kabel?
Areca?

Ik gok de disk met een stel bad sectors. Dit zou nml verklaren waarom hij op exact hetzelfde moment ermee stopt:

Copie-pasta van de webinterface van de controller:
[code]IDE Drive Information
IDE Channel 1
Model Name
Serial Number
Firmware Rev.
Disk Capacity 1000.2GB
Current SATA Mode SATA300+NCQ(Depth32)
Supported SATA Mode SATA300+NCQ(Depth32)
Device State FAILED
Timeout Count 1
Media Error Count 0
SMART Read Error Rate 100(51)
SMART Spinup Time 34(11)
SMART Reallocation Count 100(10)
SMART Seek Error Rate 253(51)
SMART Spinup Retries 100(51)
SMART Calibration Retries 100(0)[/cde]

Die TimeoutCount ziet er niet echt jofel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 01-10-2009 23:21 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Hd's testen met tool fabrikant, kabels uitsluiten door nieuwe te plaatsen. Zorgt misschien corrupte data in de array er misschien voor dat de Areca zich verslikt ! Backup ? Array opbouwen van andere schijven dus met andere data gaat dat wel goed. Je zult er gewoon tijd in moeten steken om onderdelen uit te kunnen sluiten !

And this !! Is to go even further beyond!!!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je noemt spinpoint hardeschijven, zijn dit toevallig hardeschijven uit de F1 serie? Deze staan er namelijk om bekend om instabiel te kunnen reageren. Areca heeft deze hardeschijven dan ook op hun blacklist staan.

De Samsung F1 serie zijn leuke hardeschijven met een goede prijs/prestatie, maar alleen als single hardeschijf te gebruiken. Aangezien jouw apparatuur in een datacenter staat is het niet zomaar een huis tuin en keukenmachientje, daarom zou ik de Samsung F1 hardeschijven ook vervangen voor enterprise hardeschijven welk wel geschikt zijn voor in RAID configuraties te werken, bijvoorbeeld de RE serie van Western Digital.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja maar het is een productiedoos, daar wil ik geen tijd in steken door 'even' een andere array erin te hangen.
Kabel lijkt me stug omdat het erg lang prima heeft gewerkt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 00:14:
Je noemt spinpoint hardeschijven, zijn dit toevallig hardeschijven uit de F1 serie? Deze staan er namelijk om bekend om instabiel te kunnen reageren. Areca heeft deze hardeschijven dan ook op hun blacklist staan.

De Samsung F1 serie zijn leuke hardeschijven met een goede prijs/prestatie, maar alleen als single hardeschijf te gebruiken. Aangezien jouw apparatuur in een datacenter staat is het niet zomaar een huis tuin en keukenmachientje, daarom zou ik de Samsung F1 hardeschijven ook vervangen voor enterprise hardeschijven welk wel geschikt zijn voor in RAID configuraties te werken, bijvoorbeeld de RE serie van Western Digital.
Heeft altijd (ook in meer setups) prima gewerkt.
Het gaat er bij mij niet in dat die disk weet dat hij niet in zijn eentje is ;).

Dat er een NCQ-related probleem is weet ik, maar dat lijkt me hier niet van toepassing.

Verwijderd

Ik zit hier in m'n desktop sinds januari 2007 met Spinpoint F1 750 GB's. Ik heb ze gewoon op S-ATA 300 + NCQ staan. Geen centje pijn. Ding draait sinds januari 2007 bijna dagelijks zonder een centje pijn. Geweldige combinatie. Vanwege deze positie ervaring heb ik Boudewijn ook geadviseerd om ook z'on set te halen (ik was toen nog niet op de hoogte van de incompatibiliteit van Areca en F1). Ik ga deze set ook voorlopig nog niet uit m'n desktop halen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
For the record, ik ben niet van plan nog spinpoints te kopen... maar dit heeft prima gewerkt met deze disks en die controller. Dus ik vind het wel weird dat het nu niet wil.
Zal zo even die 'gesneuvelde' disk controleren.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Disk vanochtend vroeg vervangen door eenzelfde disk en geen centje pijn.
Lijkt me dus een gevalletje van een DOA disk.
Pagina: 1