Onboard VGA wil niet uit

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 20:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Hallo,

Ik zit nogal met een vervelend probleem: ik krijg mijn aparte videokaart niet aan de praat.

Op het moment heb ik een G31M-ES2L, die heeft een onboard GMA 3100. Normaal zou deze onboard VGA zich uitschakelen (heb ik ook zo in de BIOS staan), echter doet hij het niet. Het is nogal vaag aangezien de aparte videokaart het soms wel doet (na een paar reboots). Kijk ik dan echter met GPU-z dan zegt hij dat hij op PCI-e 1x draait en niet op 16x. Ik heb met 2 verschillende videokaarten getest (HD3470 en een 9500GT). Beide werken niet (of het moederbord doet het niet goed). Ik gebruik Windows 7 RC 64-bit.

Wat dan nog vreemder is dat de videokaarten wel een soort hitte afstaan terwijl ze eigenlijk niet actief zijn. (koelblok is lauw).

In de BIOS heb ik maar enkele opties mbt de onboard VGA:

Onder 'Init Display First' kan ik kiezen uit [PCI], [Onboard] en [PEG].

Onder Onboard vga kan ik kiezen uit: [Enable If no Ext PEG] en [Always Enable].

Nu heb ik mijn instellingen op [PEG] en [Enable If no Ext PEG] staan. Ook heb ik al meerdere malen ene BIOS reset gedaan, maar dat helpt ook niet.

Wat doe ik fout? En vooral belangrijker: hoe los ik dit op?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

[-]

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 20:58 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Het wordt nog leuker: hij doet het nu wel opeens op 16x ;( (na een tijdje de stroom er hebben gehaald en de CMOS batterij eruit hebben gehaald).

Ik snap nu echt niet waar ik het probleem moet zoeken.

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 00:19
Nu je het over stroom hebt: zorg er voor dat je zeker weet dat je alle eventuele extra kabels op de videokaart hebt aangesloten, sommige videokaarten willen soms gewoonweg niet werken zonder de exta spanning.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
TheMazzter schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:06:
Nu je het over stroom hebt: zorg er voor dat je zeker weet dat je alle eventuele extra kabels op de videokaart hebt aangesloten, sommige videokaarten willen soms gewoonweg niet werken zonder de exta spanning.
Beide videokaarten hebben geen extra stroomtoevoer nodig (zo´n PCI-stekker). Zijn low-end kaarten.