Bestanden op NAS verwijderd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-06 20:11
Ik heb een nogal groot probleem met een Linksys NAS200 device.
Tijdens een remote sessie waarin ik een klant probeerde te helpen die geen toegang meer had tot zijn NAS
heb ik een aantal users op de NAS moeten verwijderen.
De nas vroeg of ik hierbij ook de persoonlijke mappen moest verwijderen, en stom als ik ben heb ik op Ok geklikt in mijn achterhoofd dat we tijdens het aanmaken van de users niet hebben gekozen voor Create a personal folder.

Het probleem is nu dat bij deze klant al zijn bestanden en mappen zijn verdwenen.
Ik heb gelijk gekeken naar Getdataback maar wanneer je daarmee een restore sessie over het netwerk wilt
maken dien je ook aan de host kant een klein programmaatje te installeren.
Dit is uiteraard op de NAS niet mogelijk.

Mijn vraag lijkt me nogal logisch heeft iemand een idee hoe ik deze data alsnog terug kan halen?

Wat me ook nog wel handig lijkt te vermleden de hardeschijven staan in een Raid 1 opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:40
Schijf er uit halen en het op de pc proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
jbhc schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:42:
Schijf er uit halen en het op de pc proberen?
En wat nou als het om een raid 1 configuratie gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 09:43
Het eerste wat in mij opkomt, raid 1 is mirror, dus je zou het moeten kunnen. Echter heb ik er helemaal geen ervaring in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
P-Storm schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 20:46:
Het eerste wat in mij opkomt, raid 1 is mirror, dus je zou het moeten kunnen. Echter heb ik er helemaal geen ervaring in.
En is het dan niet zo net als bij andere raidvormen dat dit dan op een andere manier wordt opgeslagen?
Met andere woorden als ik de data recover heb ik er dan ook daadwerkelijk wat aan of zijn dit files die enkel de raid controller van de Linksys kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Heeft de klant geen backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Afaik heb je niet heel veel kans als je de schijven aan een andere raid-controller hangt, maar is het misschien mogelijk als je precies dezelfde raid-controller gebruikt om de schijven aan te spreken. Staat er in de OM of RAID FAQ niets over? Ik meen me namelijk te herinneren van wel.

edit:
Ow, en met hierboven ^^

(zeg, HlpDsk, dat is wel je favoriete binnenkomer in dit soort topics de laatste tijd, he :> )

[ Voor 19% gewijzigd door Mad Marty op 01-10-2009 21:08 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:04
Ik had een keer per ongeluk foto's van mijn NAS verwijderd (synology DS207+ 2x 1TB raid 1), ik heb alles terug gekregen door een schijf er uit te halen en in mijn windows pc te installeren, en daarna het gratis programma testdisk te draaien. Het duurde wel iets van 15 uren maar ik had daana alles weer terug. Testdisk kan ook overweg met partities zoals ext3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
Mad Marty schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:03:
Afaik heb je niet heel veel kans als je de schijven aan een andere raid-controller hangt, maar is het misschien mogelijk als je precies dezelfde raid-controller gebruikt om de schijven aan te spreken. Staat er in de OM of RAID FAQ niets over? Ik meen me namelijk te herinneren van wel.

edit:
Ow, en met hierboven ^^

(zeg, HlpDsk, dat is wel je favoriete binnenkomer in dit soort topics de laatste tijd, he :> )
Enig idee wat voor raidcontroller er in de Linksys NAS200 zit?
Het probleem is dat wij eigenlijk voor de backup hadden moet zorgen.
Goed stom dus en behoorlijk balen...

Zijn professionele data recovery bedrijven een oplossing?
Is er geen andere oplossing? Het lijkt me inprincipe iets heel simpels het verwijderen van een aantal mappen.
Enkel dat het hierbij om een NAS in raid 1 gaat lijkt me dit een wat lastigere kwestie.

[ Voor 15% gewijzigd door basprofessional op 01-10-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
Ik zou gewoon 1 schijf er uit halen, deze in je windows pc stoppen, en met testdisk alle data naar een lokale harde schijf kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143950

ik heb zelf geen nas, maar dit is toch gewoon raid 1, een mirror aldus.

pas als je gaat stripen in raid zou je een probleem hebben lijkt me

stop gewoon eens een van de disks in een pc, de andere kan je altijd nog opsturen als het echt nodig blijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Mad Marty schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:03:
edit:
Ik predik het evangelie. Klaarblijkelijk blijft het nodig. Thuis is het imo al belangrijk, maar in een bedrijfsomgeving vind ik het ronduit laakbaar om het niet op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
basproffesional schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:10:
[...]

Enig idee wat voor raidcontroller er in de Linksys NAS200 zit?
"Linksys NAS200 Wiki"

Je mag ook zelf wel even zoeken. 1e Link op Google.
Daar moet je een heel eind mee komen.

Daar kun je de chipset vinden, foto's van de binnenkant, file system, enz.

Raid 1 = Mirror
De schijven bevatten dus dezelfde data.

In theorie zou je dus 1 vd schijven aan een pc kunnen hangen en met recovery software uitlezen,
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:18:
[...]

Ik predik het evangelie. Klaarblijkelijk blijft het nodig. Thuis is het imo al belangrijk, maar in een bedrijfsomgeving vind ik het ronduit laakbaar om het niet op orde te hebben.
Kennelijk dacht TS dat een raid1 nas een knappe backupmetode was.(al kan ik dat tot nu toe niet uit zijn antwoorden opmaken) Ik hoop dat TS wat van deze situatie leert. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door jbhc op 01-10-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

offtopic:
En je hebt helemaal gelijk! Zeker bedrijfsomgevingen dienen echt te investeren in backups! Ongelofelijk hoe laks sommige mensen daarmee omgaan.
Ok, thuis heb ik ook niet een backup van alles, maar ik weet wat m'n risico's zijn. Maar op kantoor heb ik het goed voor mekaar en daar heb ik hard voor moeten knokken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
jbhc schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:20:
[...]

"Linksys NAS200 Wiki"

Je mag ook zelf wel even zoeken. 1e Link op Google.
Daar moet je een heel eind mee komen.

Daar kun je de chipset vinden, foto's van de binnenkant, file system, enz.

Raid 1 = Mirror
De schijven bevatten dus dezelfde data.

In theorie zou je dus 1 vd schijven aan een pc kunnen hangen en met recovery software uitlezen,

[...]

Kennelijk dacht TS dat een raid1 nas een knappe backupmetode was.(al kan ik dat tot nu toe niet uit zijn antwoorden opmaken) Ik hoop dat TS wat van deze situatie leert. ;)
toon volledige bericht
Ik ben me zelf er bewust van absoluut dat Raid geen backup is.
De bedoeling was dat de NAS appart gebackupt zou worden naar een externe harddisk.
Echter is dit alles gister pas aangelegd, bestanden zijn verplaatst van de pc's naar de NAS en de backup is NOG niet gemaakt.

Vandaar ook dat in deze situatie de fout geheel aan mij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Als je gisteren de bestanden vanaf de pc's hebt verplaatst dan zou je ook die nog even kunnen onderzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij zoiets altijd KOPIEREN en bij goede werking na een week of wat pas zooi verwijderen :)

Over dat terug halen van data, waarschijnlijk kan je die disk gewoon in een reguliere pc benaderen met een data recovery tool. Zorg er dan wel voor dat er niet nog meer data naartoe geschreven word.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zoals bij alle goedkope nassen is dit softwareraid. Je kunt een schijf dus gewoon met elk Linux systeem lezen. In dit geval zou ik met 1 schijf beginnen, en de andere in de kast leggen.

-Hang de schijf aan een usb converter of stop hem in een PC.
-Boot je systeem in Linux (bijvoorbeeld met een Ubuntu LiveCD)
-Open een terminal
-type
code:
1
sudo fdisk -l

en zoek de datapartitie van de NAS-schijf. Stel, dit is /dev/sdb1
-assembleer de raidarray
code:
1
sudo mdadm --assemble --run /dev/md0 /dev/sdb1

-Gebruik TestDisk om de files terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
Mijzelf schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:30:
Zoals bij alle goedkope nassen is dit softwareraid. Je kunt een schijf dus gewoon met elk Linux systeem lezen. In dit geval zou ik met 1 schijf beginnen, en de andere in de kast leggen.

-Hang de schijf aan een usb converter of stop hem in een PC.
-Boot je systeem in Linux (bijvoorbeeld met een Ubuntu LiveCD)
-Open een terminal
-type
code:
1
sudo fdisk -l

en zoek de datapartitie van de NAS-schijf. Stel, dit is /dev/sdb1
-assembleer de raidarray
code:
1
sudo mdadm --assemble --run /dev/md0 /dev/sdb1

-Gebruik TestDisk om de files terug te halen.
toon volledige bericht
Op dit moment draait inderdaad Testdisk op mijn Windows pc.
Is het beter om dit via in linux cd te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Weet ik niet. Het voordeel van Linux is dat je de raidarray kunt samenstellen, maar als TestDisk geen problemen heeft met de rauwe partitie zal het niet uitmaken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
Kan iemand mij een beetje op weg helpen met Testdisk?
Ik ben enorm bang dat ik nogmaals fouten ga maken...

Ik heb zojuist deze tutorial doorgenomen:
http://www.cgsecurity.org...k:_undelete_file_for_NTFS

Alleen bij mij gaat het iets anders.
Als eerst start ik Testdisk en kies ik voor Create.
Daarna selecteer ik de disk:
dev/sdb - 1000GB /931 GIB - Generix External

Vervolgens de Intel/PC partitie en dan verteld de tutorial mij dat ik moet kiezen voor de advanced
methode.
Het probleem is alleen dat ik nergens de optie undelete zie.
Afbeeldingslocatie: http://www.b-kcomputers.nl/testdisk%201.png

Verder vroeg ik me nog af welke partitie jullie denken dat het is.
Inprincipe was de data zo opgebouwd dat er 1 grote partitie van 1TB/931GB ontstond.

Bedankt voor jullie hulp tot zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
[...]

Helemaal mee eens. Een NAS in RAID is geen vervanger van een backup, want blijkbaar werd deze NAS als storage gebruikt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hm, ik zit hier wat te experimenteren met halve raid1 devices, en het lijkt erop dat het enige wat testdisk daar mee kan is de image opslaan. Ik zie geen mogelijkheid om files te undeleten uit een raid1 image.

Als ik de raidarray eerst assembleer, dan lukt het wel. Dan is de sequentie
sudo ./testdisk /dev/md0
[Proceed]
[None] (geen partitietabel)
[Advanced]
[undelete]
Selecteer file(s) en sla ze ergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
Mijzelf schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:59:
Hm, ik zit hier wat te experimenteren met halve raid1 devices, en het lijkt erop dat het enige wat testdisk daar mee kan is de image opslaan. Ik zie geen mogelijkheid om files te undeleten uit een raid1 image.

sudo ./testdisk /dev/md0
[Proceed]
[Advanced]
[undelete]
Is dit dan wel enkel mogelijk met een Linux live cd?
Of moet ik in de situatie zoals te zien in de printscreen die ik stuurde een Image maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Voor het recoveren van data vanaf beschadigde RAID-sets kun je ook R-Studio proberen. http://www.data-recovery-software.net/ Dit is dan wel geen freeware maar dit pakketje kost zeker niet de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
donnervogel schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:20:
Voor het recoveren van data vanaf beschadigde RAID-sets kun je ook R-Studio proberen. http://www.data-recovery-software.net/ Dit is dan wel geen freeware maar dit pakketje kost zeker niet de wereld.
Maar het is niet zozeer dat het hier gaat om een beschadigde raid array maar om het recoveren van deleted files. Ik moet zeggen ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in Testdisk ik lees er wel hele goede ervaringen over het is helaas in vergelijking met bijvoorbeeld Getdataback wel aardig ingewikkeld.

P.S. "Mijzelf" zou ik je op msn mogen adden?

[ Voor 3% gewijzigd door basprofessional op 02-10-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 13:31
Zover ik kan zien uit de omschrijving is Testdisk vooral bedoeld om corrupte partities weer terug te halen. In beperkte mate kan het ook bestanden undeleten van een klein aantal bestandssystemen, van Linux bv alleen Ext2.
Mijzelf schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:59:

sudo ./testdisk /dev/md0
[Proceed]
[Advanced]
[undelete]
Weet niet of je ook een hd uit een nas hebt of aan het testen bent met je eigen raid1 uit een linux pc, maar vermoed dat er bij de ts iig nog een bestandsysteem op de partitie staat zoals Ext2/3 of XFS. Kan ook dat je tegen het probleem aanloopt dat je onder een andere structuur dan x86 aangemaakte Linux partities niet meteen goed kan uitlezen op 'n normale pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
ik heb testdisk er nog eens bij gezocht en ik heb toen photorec_win.exe gebruikt. hier kun je ook aangeven wat voor partitie je wil recoveren/undeleten zoals ext2/ext3. bij opties kun je aangeven wat voor bestanden je terug wilt hebben. Ik heb toen alles terug gekregen.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je die data terug wilt krijgen zou ik niet met de disk zelf werken maar met een kopie. Als je nog een keer wat stoms doet is alle kans verkeken.

Maak met dd (onder linux) een disk image en ga vervolgens daar je tools op los laten.

De tool 'foremost' gaat van die image zeker weten files terug halen, alleen dan ben je al je directory structuren etc kwijt.

Huur een recovery bedrijf in als dit je echt niet lukt. Dat kost een bom duiten, maar dat verlies kun je beter nemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
basproffesional schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:11:
[...]

Is dit dan wel enkel mogelijk met een Linux live cd?
Of moet ik in de situatie zoals te zien in de printscreen die ik stuurde een Image maken?
Als je een image maakt, krijg je een image van de partitie, die je vervolgens alsnog moet assembleren.
Ik neem aan dat er andere mogelijkheden zijn dan een Linux systeem, donnervogel noemt er eentje, maar daar heb ik verder geen kennis van of ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Ik zou zeggen google eens op "files undeleten van raid 1" je vind dan genoeg software om files te undeleten.
Maar lees ook eerst de beschrijvingen en zo voor wat en hoe te doen. Kijk ook even b.v naar "active@undelete".
Ook van "Testdisk" staat een beschrijving op het internet die je kunt downloaden met voorbeelden. Maar gebruik in ieder geval niet je systeem voor andere doeleinden, want als je dat wel gedaan hebt is de kans zeer groot dat je niets meer terugkrijgt, want dan is het overschreven. Durf en/of kun je het niet, neem dan een professionele firma daarvoor. Kost een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:55:
Weet niet of je ook een hd uit een nas hebt of aan het testen bent met je eigen raid1 uit een linux pc, maar vermoed dat er bij de ts iig nog een bestandsysteem op de partitie staat zoals Ext2/3 of XFS. Kan ook dat je tegen het probleem aanloopt dat je onder een andere structuur dan x86 aangemaakte Linux partities niet meteen goed kan uitlezen op 'n normale pc.
Ik probeerde dit met twee loopmounted files waar ik een raid1 array van het gemaakt. Vervolgens heb ik een van de losse files 'getestdiskt'.
Hoewel het mogelijk is, is het heel ongebruikelijk dat een (software-)raidarray nog gepartitioneerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
Met photorec heb ik nu zo'n 3gig aan bestanden terug kunnen halen maar helaas is de gehele structuur eruit.
Ik ga vanavond aan de slag met de overige opties waaronder ook werken via de Linux live CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 13:31
Mijzelf schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:28:
[...]
Ik probeerde dit met twee loopmounted files waar ik een raid1 array van het gemaakt. Vervolgens heb ik een van de losse files 'getestdiskt'.
Hoewel het mogelijk is, is het heel ongebruikelijk dat een (software-)raidarray nog gepartitioneerd wordt.
Ben ik met je eens, meestal worden eerst de partities gemaakt en daarop een array. Maar op dat array zal praktisch altijd een filesystem staan, en voor het recoveren van de bestanden is het type filesystem belangerijk. Maar dat schijnt gewoon Ext3 te zijn als ik een beetje rondgoogle dus dat valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
@basprofessional:

Vermeld je hier ook even het resultaat, van het terughalen van je bestanden.
En hoe en met wat je het gedaan hebt. Dan hebben de anderen, die evt ook in zo een zelfde situatie
terecht komen er ook iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
donnervogel schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:19:
@basprofessional:

Vermeld je hier ook even het resultaat, van het terughalen van je bestanden.
En hoe en met wat je het gedaan hebt. Dan hebben de anderen, die evt ook in zo een zelfde situatie
terecht komen er ook iets aan.
Uiteraard!
Ik ben met Photorec bezig geweest dat werkte niet goed.
Duurde lang, veel files konden niet gerecoverd worden en de mappen structuur ging eruit.
Ik heb nu al een dikke 24 uur Active@Undelete draaien en dat lijkt het goed te doen alleen is ook hier helaas weer de mappen structuur eruit.

Kortom we zijn er nog steeds niets, wat ik me afvroeg is het met testdisk wel mogelijk de gehele mappenstructuur terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik ben bang van niet:
TestDisk can undelete
  • files from ext2 filesystem,
  • files from NTFS partition since version 6.11,
  • files and directory from FAT12, FAT16 and FAT32 filesystem.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
basproffesional schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:40:
[...]

........
Ik heb nu al een dikke 24 uur Active@Undelete draaien en dat lijkt het goed te doen alleen is ook hier helaas weer de mappen structuur eruit.

Kortom we zijn er nog steeds niets, wat ik me afvroeg is het met testdisk wel mogelijk de gehele mappenstructuur terug te krijgen?
Misschien helpt je dit verder!
http://www.active-undelet..._recover_from_deleted.htm

en hier de user guide:
http://www.active-undelete.com/downloads/Undelete7.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door donnervogel op 05-10-2009 12:29 ]

Pagina: 1