• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 22:57
Tweakers, ik zit met het volgende probleem:

Op mijn laptop, de Sony VGN-FW41E/H heb ik last van een enorme slowdown als ik de volgende taken uitvoer:

- Het rarren en unrarren van bestanden
- Het repareren van .rar-bestanden met QuickPar

De laptop beschikt over een Intel Core2Duo T6400 @2Ghz en een 5400RPM 2,5" SATA harddisk. Chipset is de Mobile Intel® PM45 Express Chipset.

Als ik één van deze taken uitvoer, reageren alle andere programma's erg traag, en het opstarten van nieuwe programma's duurt veel langer dan wanneer deze taken niet draaien.

Nu is de processor load van de T6400 tijdens de taken slechts rond de 20%. Ligt het dan aan de harde schijf dat het systeem zo traag reageert of is er een andere oorzaak?

Ik draai Windows 7 RC 32-bit met alle drivers correct geinstalleerd.

Heeft iemand enig idee hoe deze slowdown te verhelpen is?

• Bartzegmaar
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:26
Ja dat ligt aan je hardeschijf. die kan de data niet zo snel verwerken.
(je kan een 7200RPM schijf kopen, of een SSD natuurlijk :)).

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hoeveel ram zit er in het beestje; 2gb?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Morgoth88 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:29:
- Het rarren en unrarren van bestanden
- Het repareren van .rar-bestanden met QuickPar
Bedenk bij je zelf wat voor activiteiten dit zijn. I/O intensieve activiteiten voor zover ik kan zien, je harddisk, systeembus en geheugen vallen daar onder. In de taken die je uitvoert is de harddisk betrokken en dat is de zwakste schakel in deze keten.
Nu is de processor load van de T6400 tijdens de taken slechts rond de 20%. Ligt het dan aan de harde schijf dat het systeem zo traag reageert of is er een andere oorzaak?
Daar geef je al het antwoord op je eigen vraag "is dit de CPU of de harddisk die de boel terughoud?".
Gezien je CPU maar voor 20% wordt belast, je niet vermeldt hoeveel RAM geheugen je hebt maar dat zal waarschijnlijk het probleem niet zijn (te weinig RAM zou je OS gaan swappen, waardoor de boel moddertraag wordt, maar als je 2GB of meer hebt en geen enorme vreters aan hebt staan zal dit het niet zijn), zal het de harddisk zijn die de boel ophoudt omdat deze druk bezet is.
Bij het opstarten van programma's worden deze van je harddisk geladen. Als die druk bezet is met rarren en parren dan is het vanzelfsprekend dat het inladen een stuk langer zal duren. Zo'n disk kan immers maar 1 ding tegelijk en je disk is geen snelheidsmonster.
Heeft iemand enig idee hoe deze slowdown te verhelpen is?
Een 7200rpm schijf met een hoge platter dichtheid, welke als het even kan ook goed uit reviews komt. Ik zou zeggen zoek er een paar op.
Of, als je meer te besteden hebt, een SSD, maar dan ga je wel heel veel betalen als capaciteit ook een factor is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 22:57
Ultraman schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:37:
Daar geef je al het antwoord op je eigen vraag "is dit de CPU of de harddisk die de boel terughoud?".
Gezien je CPU maar voor 20% wordt belast, je niet vermeldt hoeveel RAM geheugen je hebt maar dat zal waarschijnlijk het probleem niet zijn (te weinig RAM zou je OS gaan swappen, waardoor de boel moddertraag wordt, maar als je 2GB of meer hebt en geen enorme vreters aan hebt staan zal dit het niet zijn), zal het de harddisk zijn die de boel ophoudt omdat deze druk bezet is.
Bij het opstarten van programma's worden deze van je harddisk geladen. Als die druk bezet is met rarren en parren dan is het vanzelfsprekend dat het inladen een stuk langer zal duren. Zo'n disk kan immers maar 1 ding tegelijk en je disk is geen snelheidsmonster.
De hoeveelheid RAM staat wel op de specificatiepagina waar ik naar gelinkt heb, maar voor de volledigheid betreft het 4GB 800 Mhz PC6400 DDR2 SODIMM geheugen. Dit zou dus geen probleem moeten zijn. Voor de rest draait er niets significants op de achtergrond, slechts Avast Antivirus en de standaard Windows 7 processen. Bij het vrije RAM-geheugen staat weliswaar 0 mb, maar ik ga ervan uit dat Windows 7 dit zelf besteedt aan het prefetchen van applicaties net als in Vista.

De reden dat ik echter de vraag hier stelde was om zeker te weten dat ik het bij het rechte eind heb door het aan experts op het gebied te vragen. Dit doe ik liever dan in het wilde weg een nieuwe harde schijf aan te schaffen. Excuses voor het feit dat dit als een open deur intrappen overkomt.
Een 7200rpm schijf met een hoge platter dichtheid, welke als het even kan ook goed uit reviews komt. Ik zou zeggen zoek er een paar op.
Of, als je meer te besteden hebt, een SSD, maar dan ga je wel heel veel betalen als capaciteit ook een factor is.
De SSD valt budgettechnisch af. Van wat ik van reviews lees is dat de Seagate Momentus 7200.4 goed uit de tests komt. Kan iemand dit bevestigen dat dit een prima keuze is?

EDIT: Kan ik de laatste vraag beter in het I/O Controllers forum stellen als apart topic?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Morgoth88 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:52:
De hoeveelheid RAM staat wel op de specificatiepagina waar ik naar gelinkt heb, maar voor de volledigheid betreft het 4GB 800 Mhz PC6400 DDR2 SODIMM geheugen.
Ah, ok. Voorkeur heeft het om gewoon nde specs te posten ipv te linken. Als dit topic straks klaar is zakt het namelijk af tussen de rest. Als iemand het een jaar later dan weer op vist om wat te lezen en Sony heeft haar linkjes/webpage anders ingedeeld dan vind je de specs dus een stuk minder makkelijk.
Dit zou dus geen probleem moeten zijn. Voor de rest draait er niets significants op de achtergrond, slechts Avast Antivirus en de standaard Windows 7 processen. Bij het vrije RAM-geheugen staat weliswaar 0 mb, maar ik ga ervan uit dat Windows 7 dit zelf besteedt aan het prefetchen van applicaties net als in Vista.
Vrije RAM geheugen op 0 kan idd door caching komen. Kijk tijdens zo'n operatie eens in je Task Manager hoe het verdeeld is.
4GB vol vind ik namelijk wel wat veel, maar als de prefetcher echt vanalles heeft ingeladen en de bestanden waar je mee werkt groot zijn en voor een stuk in het geheugen worden geladen kan het op zich best. Je zou ook met de Resource Monitor misschien nog kunnen kijken hoe de verdeling is en hoeveel request je disk te verwerken heeft en welke processen daar om vragen.
Ander tipje, zet tijdens zo'n RAR bewerking eens Avast uit en kijk hoeveel dat scheelt. Als dat veel uitmaakt zit hij misschien archives (zip, rar, 7z, etc) te scannen wanneer die geopend worden door je rar-progsels. Dat kan ook aardig vertragen. Je zou in zo'n geval de archive scan uit kunnen zetten of .rar in je exclude zetten van je resident scanner.
De reden dat ik echter de vraag hier stelde was om zeker te weten dat ik het bij het rechte eind heb door het aan experts op het gebied te vragen. Dit doe ik liever dan in het wilde weg een nieuwe harde schijf aan te schaffen. Excuses voor het feit dat dit als een open deur intrappen overkomt.
Dat begrijp ik wel hoor. Het is gewoon feit dat het in 9 van 10 gevallen de harddisk is. Maar meten is weten en zekerheid is wel zo fijn. Zou ik zelf ook doen als ik ergens niet het fijne van weet.
De SSD valt budgettechnisch af.
Mja, dat vermoedde ik al. Vandaar ook de opmerking :+
Van wat ik van reviews lees is dat de Seagate Momentus 7200.4 goed uit de tests komt. Kan iemand dit bevestigen dat dit een prima keuze is?
Volgens mij zijn dat idd prima schijfjes. Maar heb er geen eigen ervaring mee.
EDIT: Kan ik de laatste vraag beter in het I/O Controllers forum stellen als apart topic?
Nee, reviews opzoeken en de vraag kan ook prima in je huidige topic.
Maak eventueel een Topic Report aan linksboven met het handje als je een move naar OM wilt. Kunnen de mods voor je regelen. Imo past dit topic ook beter in CSL of dus in OM.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1