Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spook DVD-drives!?

Pagina: 1
Acties:

• Yi-Long
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 16:00
Ik zit met het volgende probleem.

Gisteren mijn PC terug gekregen uit reparatie. Alles leek in 1ste instantie in orde.

Gisteravond merkte ik dat de beide DVD-drives (DVDRom en DVD-writer) beide 'verdwenen' waren. Ze stonden niet meer bij 'mijn computer', en ook in de lijst met hardware nergens meer te bekennen. Zelfs na meerdere keren opstarten kwam het niet terug.

Goed, vanmorgen opgestaan, PC aangezet, en waarempel: beide drives stonden gewoon weer bij 'mijn computer'. Ook beide even geprobeerd, en leek te werken.

Heel vaag dus, maar goed, ze waren terug, dus het moet goed aangesloten zijn van binnen.

Nu een half uur geleden ofzo check ik weer, de PC heeft al die tijd gewoon aangestaan en is gebruikt, en opeens zijn die DVD-drives dus weer zomaar spoorloos verdwenen!?!?

Ook nu weer opnieuw opgestart (helemaal uitgezet, incl. power-knop achter op de PC), en nog steeds zijn ze spoorloos.

Heeft iemand ENIG IDEE wat er hier aan de hand is, of moet ik de Ghostbusters gaan inschakelen!?

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Ik kan me herinneren dat ik dit ook een keer heb gehad.
Bij mij kwam het omdat ik meerdere brandprogramma's op mijn systeem had staan.

Na het verwijderen van Nero destijds (ook uit het register) was het probleem opgelost.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 14:01
Kabels goed aangesloten na de reparatie?

Kan zijn dat ze eerst wel contact maakten en nu weer niet.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 03:08
Wanneer het bios ze (soms) niet ziet tijdens het booten, kan het alleen maar een hardwareprobleem zijn. Losse kabel bijv. of last van inteferentie van een andere kabel.

Ik zou de drives loshalen, opstarten & afsluiten, drives weer aansluiten en dan kijken of het bios ze vindt.

_██_
(ಠ_ృ)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:16

mace

Sapere Aude

Even kijken of je Filter Drivers hebt op die 2 drives:
http://www.bustrace.com/products/devfilter.htm

Vaak gooit pxhelper20.sys (of iets in die trant) roet in het eten.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

donker11 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:23:
Ik kan me herinneren dat ik dit ook een keer heb gehad.
Bij mij kwam het omdat ik meerdere brandprogramma's op mijn systeem had staan.

Na het verwijderen van Nero destijds (ook uit het register) was het probleem opgelost.
Vaag maar ik heb dit ook eens gehad. Ook kast opengemaakt en bios geüpdate. (Asus A7V333)
En na deïnstallatie van Nero of een ander brandpakket was het probleem inderdaad niet meer voorgekomen.

Niet lange tijd daarna de pc toch helemaal opnieuw geïnstalleerd en verkocht maar vreemd vond ik het toen wel.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• mace

mace

Sapere Aude

Sc0rPi0N schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:31:
[...]

Vaag maar ik heb dit ook eens gehad. Ook kast opengemaakt en bios geüpdate. (Asus A7V333)
En na deïnstallatie van Nero of een ander brandpakket was het probleem inderdaad niet meer voorgekomen.

Niet lange tijd daarna de pc toch helemaal opnieuw geïnstalleerd en verkocht maar vreemd vond ik het toen wel.
Brandpakketten installeren vaak van die filter drivers waar ik het in mijn vorige post over heb, die kunnen dat soort problemen veroorzaken.

• Yi-Long
Thanks jongens...

Veel voorstellen om dit mogelijk op te lossen, dus ben gewoon begonnen met de makkelijkste, en zal dan bekijken of het iets oplost.

Ben nu begonnen met het verwijderen van NERO (voorgeinstalleerde meuk...)

Ik houd jullie op de hoogte, en hopelijk kan ik het dan op deze manier zelf (met jullie hulp) oplossen, ipv dat ik de PC weer terug moet sturen voor reparatie...

• Yi-Long
Het verwijderen van Nero heeft niets opgelost.

Denk dat ik zometeen, na de boodschappen, eens kijk hoe ik een BIOS-update moet doen...

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Waarom maak je de kast niet even open en kijk je of alles er stevig inzit?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46
Atomsk schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:28:
Wanneer het bios ze (soms) niet ziet tijdens het booten, kan het alleen maar een hardwareprobleem zijn. Losse kabel bijv. of last van inteferentie van een andere kabel.

Ik zou de drives loshalen, opstarten & afsluiten, drives weer aansluiten en dan kijken of het bios ze vindt.
Interferentie van wat voor een andere kabel? IDE, voeding?
Ik heb nog nooit gehoord dat je in je kast zo'n last van interferentie kunt hebben dat er hardware stopt met werken.

• Yi-Long
Eldariel schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:47:
Waarom maak je de kast niet even open en kijk je of alles er stevig inzit?
- omdat ik er zelf vrij weinig verstand van heb.
- omdat ze het beide het ene moment wel prima doen, en het andere moment beide compleet afwezig zijn. Dan denk ik dat de aansluitingen dus wel goed zitten (maar zoals ik al zeg: ik heb er weinig verstand van), en zoek ik het probleem eerst op andere punten.
- Als ik teveel zelf in die kast ga rotzooien, dan heb je kans dat ze straks bij Medion gaan zeggen dat ik het dan zelf wel vernield zal hebben met mijn gekluns, en weigeren ze het te fixen.

:)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 03:08
@My-life: Heb het wel eens gehad met een cdbrander die nogal kieskeurig was t.a.v. de gebruikte PATA kabel en dan moest je nog uitkijken dat deze niet te dicht tegen andere kabels aanlag.

Misschien dat je dit met SATA kabels niet meer hebt.

_██_
(ಠ_ృ)

• mace

mace

Sapere Aude

Wil je dit nou even nakijken? O-)
mace schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:31:
Even kijken of je Filter Drivers hebt op die 2 drives:
http://www.bustrace.com/products/devfilter.htm

Vaak gooit pxhelper20.sys (of iets in die trant) roet in het eten.
Screenshotje maken zou mooi zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 01-10-2009 14:13 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Werkten de DVD drives voordat je de PC ter reparatie aanbood nog wel goed?
Zo ja, dan zou ik gewoon terug gaan naar de winkel. Zij hebben dan geen (opnieuw) goed werkend product afgeleverd, waar jij wel van ben uit gegaan. Het ene lijken ze dan wel te hebben gerepareerd, maar iets anders is er nu weer aan de hand... ;) Moeten ze volgens mij kostenloos fixen, al weet ik dat niet zeker. :)

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Yi-Long schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:59:
[...]

- omdat ik er zelf vrij weinig verstand van heb.
- omdat ze het beide het ene moment wel prima doen, en het andere moment beide compleet afwezig zijn. Dan denk ik dat de aansluitingen dus wel goed zitten (maar zoals ik al zeg: ik heb er weinig verstand van), en zoek ik het probleem eerst op andere punten.
- Als ik teveel zelf in die kast ga rotzooien, dan heb je kans dat ze straks bij Medion gaan zeggen dat ik het dan zelf wel vernield zal hebben met mijn gekluns, en weigeren ze het te fixen.

:)
Oh ik dacht even dat het een zelf bouw pc was. Dan zou ik inderdaad even mte dat tooltje testen en anders weer terug gaan naar de winkel waar je hem hebt laten repareren. Laat hun het maar lekker oplossen :).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Yi-Long
mace schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:13:
Wil je dit nou even nakijken? O-)

[...]

Screenshotje maken zou mooi zijn.
Zal het even downloaden. Moet ik Devfilter.exe pakken uit dat rijtje, of een andere!?

Ben trouwens net terug van de winkel. PC heeft dus een klein uurtje helemaal uitgestaan, en nu doen beide drives het dus weer(!)
Zou het een foutje kunnen zijn dat zich in het geheugen wringt tijdens PC-gebruik, en als de PC dan langere tijd uitstaat, dat foutje uit het tijdelijke geheugen gaat ofzo!?

Aangezien beide drives nu weer even herkend worden door de PC, zal ik alleen even dat tooltje van Mace gebruiken, maar verder (als dat tooltje geen probleem aangeeft) moet ik dus even wachten tot het probleem zich weer voordoet, voor ik de andere opties kan proberen. :)

• mace

mace

Sapere Aude

Devfilter ja. :)

• Yi-Long

Zojuist even uitgevoerd, maar bij beide geeft hij aan dat er geen upper-filter drivers zijn, en geen lower-filter drivers.

• mace

mace

Sapere Aude

Ok, dan is dat het dus niet. :)

Trouwens, heb je na het verwijderen van nero wel opnieuw opgestart?

[ Voor 53% gewijzigd door mace op 01-10-2009 15:54 ]

• Yi-Long
mace schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 15:53:
Ok, dan is dat het dus niet. :)

Trouwens, heb je na het verwijderen van nero wel opnieuw opgestart?
Uiteraard :) Sterker nog, dat gaf ie meteen ook aan na de de-installatie :) ("u moet de PC nu opstarten", of iets in de richting :) )

• mace

mace

Sapere Aude

Yi-Long schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 16:02:
[...]

Uiteraard :) Sterker nog, dat gaf ie meteen ook aan na de de-installatie :) ("u moet de PC nu opstarten", of iets in de richting :) )
OK just checking. :)

• Yi-Long
Nu deed het probleem zich zowel gisteren als vandaag voor na 12 uur, en dus na de dagelijkse virus-scan. Ik denk dat ik straks weer even (tijdens voetbal) die virusscan doe (AVG), en dan kijken of de DVD-drives daarna er nog zijn, of weer zijn verdwenen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zijn het IDE of SATA drivers?

SATA is hotplug in veel gevallen, misschien dat hij op de een of andere manier je DVD drives eruit gooit.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 11:58
Mischien kort door de bocht. Je PC komt terug van reparatie. Jij constateert dat hij nog niet goed is... Lijkt me dat er dan bij de reparatie iets niet goed gedaan is.

Ik zeg: Terug gaan met die hap en laat ze het maar oplossen! Waarom zou je er zelf aan gaan lopen klooien als je er geen verstand van hebt?

• Yi-Long
ThinkPadd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:41:
Zijn het IDE of SATA drivers?

SATA is hotplug in veel gevallen, misschien dat hij op de een of andere manier je DVD drives eruit gooit.
Hoe kan ik zien wat voor drivers het zijn!? heb bij beide met de rechtermuisknop op eigenschappen gedrukt, en daar even gekeken, maar zie nergens iets van IDE/SATA staan...
dôh schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:45:
Mischien kort door de bocht. Je PC komt terug van reparatie. Jij constateert dat hij nog niet goed is... Lijkt me dat er dan bij de reparatie iets niet goed gedaan is.

Ik zeg: Terug gaan met die hap en laat ze het maar oplossen! Waarom zou je er zelf aan gaan lopen klooien als je er geen verstand van hebt?
Ik heb ook niet de intentie om er echt mee te kloten, maar omdat het er nu op lijkt dat het niet zozeer een hardware probleem is maar misschien iets anders, kies ik er liever voor om

1: eerst vast te stellen wat nu eigenlijk het probleem is, en wat het veroorzaakt (want ik snap nog steeds niet waarom de PC het ene moment wel beide drives herkent, en het volgende moment niet meer)
2: als we dat hebben vastgesteld, wil ik eerst kijken of dat wellicht makkelijk zelf is op te lossen door wellicht een bios-update, of een driver-update, of whatever.

Hij is nu al 5x(!) in reparatie geweest namelijk, en er is al een verzoek per mail de deur uit naar de klachtenafdeling om contact met me op te nemen (telefonisch), maar ik heb weinig zin om de PC weer op te sturen en hem voor minstens een week kwijt te zijn, en dan weer niet te weten in wat voor staat ie terug komt.

Vandaar dat ik nu eerst even wil bekijken wat het probleem precies is, en of ik het wellicht zelf (met behulp van jullie) kan oplossen.
Uiteraard ga ik er zelf niet teveel mee kloten, laat staan dat ik zaken ga losschroeven of whatever. Daarvoor weet ik er gewoonweg veels te weinig van.

• Yi-Long
Update: Het lijkt erop dat de drives eruit worden gegooid zodra ik met AVG een virus-scan van de computer doe. De scan vindt trouwens geen threats ofzo.

• ThinkPad
  • Nu online
Yi-Long schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 18:59:
[...]

Hoe kan ik zien wat voor drivers het zijn!? heb bij beide met de rechtermuisknop op eigenschappen gedrukt, en daar even gekeken, maar zie nergens iets van IDE/SATA staan...
Kast openmaken en kijken of je een IDE kabel ziet, of een S-ATA

IDE = brede grijze stekker, stuk of 40 (of 80) draadjes.

S-ATA is meestal rood, dun snoertje

• mace

mace

Sapere Aude

Yi-Long schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:01:
Update: Het lijkt erop dat de drives eruit worden gegooid zodra ik met AVG een virus-scan van de computer doe. De scan vindt trouwens geen threats ofzo.
Misschien kan je bij AVG instellen dat die drives niet gescand worden?

• Yi-Long
mace schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:24:
[...]

Misschien kan je bij AVG instellen dat die drives niet gescand worden?
Ik neem eerlijk gezegd aan dat ie sowieso de DVD-drives niet meepakt met de scan. Zit namelijk ook niets in op dit moment.

Zojuist de PC een tijd uit laten staan, en nu weer aangezet, dus de drives zijn nu weer terug.

Ik ga nog 1x AVG-scan doen, om echt 100% bevestiging te krijgen, en als dat weer hetzelfde probleem geeft, dan moet ik het wellicht op het AVG-forum vragen.

• Yi-Long
Ik hield het tijdens de scan nu even in de gaten, op welk punt hij de drives eruit gooit.

Op een gegeven moment is de scan bezig op de D-drive (wat eigenlijk gewoon een partitie is van de C-schijf, wat ze RECOVERY hebben genoemd), en zodra hij NERO en/of Bullguard scanned, flikkert ie die 2 drives eruit.

Nu had ik beide programma's al verwijderd via 'programma's verwijderen', dus ik snap sowieso niet waarom ze er nog op staan (maar goed, dat zal wel met dat 'recovery-gedeelte' te maken hebben).

Geen idee hoe ik hier nu verder mee moet gaan, want er is nergens een optie om die zooi te verwijderen (uninstall-functie ofzo), want dat had ik dus al verwijderd.

-zucht-.

• mace

mace

Sapere Aude

Oh, de D-partitie is de recovery partitie inderdaad, daar staan de herstelbestanden van Medion op waarmee de computer opnieuw geïnstalleerd kan worden.

Het is een vaag probleem inderdaad.
Gebruik je de D schijf? Zo niet, dan kun je hem het beste unmounten.

Daarvoor moet je naar schijfbeheer.
-Rechtermuis op Deze Computer
-Beheren
-Schijfbeheer
-rechter muis op de bewuste partitie.
-Stationsletter en paden wijzigen.
-en dan verwijderen.

poef, weg D. :P

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 01-10-2009 20:21 ]

• Yi-Long
mace schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 20:20:
Oh, de D-partitie is de recovery partitie inderdaad, daar staan de herstelbestanden van Medion op waarmee de computer opnieuw geïnstalleerd kan worden.

Het is een vaag probleem inderdaad.
Gebruik je de D schijf? Zo niet, dan kun je hem het beste unmounten.

Daarvoor moet je naar schijfbeheer.
-Rechtermuis op Deze Computer
-Beheren
-Schijfbeheer
-rechter muis op de bewuste partitie.
-Stationsletter en paden wijzigen.
-en dan verwijderen.

poef, weg D. :P
Mjah... ik weet niet of ik die optie aandurf ;)

Anyway, update: vanavond zijn de drives nu ook verdwenen ZONDER AVG-scan.
En daarvoor ook nog een keer specifiek de AVG-scan op de D-drive laten scannen, en hoewel hij bij een van de eerdere scans op de D-drive die DVD-drives eruit flikkerde, gebeurde dat bij deze scan weer niet.

Dus goed, ik snap het ook allemaal niet meer. Misschien dat ik morgen probeer met de 'recovery-cd' gewoon de hele PC opnieuw te installeren etc, en dan hopen dat dat het oplost. Ik vrees echter dat a: de recovery weer mislukt, want dat mislukt wel vaker midden in het proces bij deze PC, b: dat ALS het zou lukken om te recoveren, dat het dan niet het probleem oplost.

Man... wat een kut-computer.

• Yi-Long
Update: Nog steeds geen verbetering.

Vandaag vielen ze niet weg na de AVG scan. Ze vielen wel weer paar uur daarna (zonder reden) weg.

Helpdesk gebeld. Die gaf de suggestie om de BIOS terug naar de originele settings te zetten, maar toen startte de PC helemaal niet meer op richting windows. Dus toen weer zelf de BIOS aangepast.

Zal eens kijken welke BIOS/moederboard ik heb, en hoe ik dat moet updaten. Iemand enig idee waar ik die info over het moederboard kan vinden!?

• ThinkPad
  • Nu online
Kast openmaken en kijken welk type moederbord je hebt :P ?

• mace

mace

Sapere Aude

medion is vaak custom spul dus je zult de bios bij medion vandaan moeten halen.

• Joolee
  • Niet online
Draai het "Microsoft Fix It" spul eens van MS. Dat heeft bij mij laatst ook een vergelijkbaar probleem opgelost (al vielen ze toen niet weg maar wilden ze niet starten.)
Your CD drive or DVD drive is missing or is not recognized by Windows or other programs

• Yi-Long
Joolee schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:10:
Draai het "Microsoft Fix It" spul eens van MS. Dat heeft bij mij laatst ook een vergelijkbaar probleem opgelost (al vielen ze toen niet weg maar wilden ze niet starten.)
Your CD drive or DVD drive is missing or is not recognized by Windows or other programs
Dat advies ook even geprobeerd vorige week toen je de tip gaf, maar lostte ook helaas niets op.

Anyway, kleine update maar weer: de PC is weer opgehaald door Medion voor reparatie. Dit is nu al de 6de keer trouwens, dus erg veel vertrouwen heb ik er sowieso niet meer in dat het dit keer wel fatsoenlijk afgehandeld wordt. :(

Zeer spijtig, want qua specs was het een erg fijne PC, en ook over de telefonische servicedesk en snelle afhandeling van de klachten ben ik wel te spreken, alleen krijgen ze het niet voor elkaar om me gewoon een werkende PC zonder problemen te sturen... :( Je stuurt het met probleem A op, en dan krijg je het terug en dan is probleem A opgelost, maar zit je opeens met probleem B(!)
Pagina: 1