Veiligheidskeurmerk bij een webshop, effectief of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:49
Soms zie je op websites logo's staan zoals die van 'McAfee SECURE' of 'Verisign Secured'. Dit soort logo's zijn dan een indicatie dat de website/shop in kwestie voldoet aan allerlei veiligheidseisen en zijn bedoeld om bij de consument het vertrouwen te verhogen en zodoende hen over te halen om over te gaan tot een transactie.

Daar ik werk bij een webshop ben ik benieuwd hoe jullie je wel of niet laten beinvloeden door dergelijke logo's! Wij zijn benaderd door een partij die ons heel graag de McAfee SECURE (http://www.mcafeesecure.com/) dienst willen verkopen en geven daarbij aan dat het conversieverhogend werkt! Nu zijn we akkoord gegaan om het een maand te testen, maar we zijn er nog wel enigzins sceptisch over!

Persoonlijk laat ik me niet echt beinvloeden door zoiets. Wel kijk ik ernaar of een webshop waarbij ik iets wil gaan kopen aangesloten is bij een organisatie als Thuiswinkel.org of Q-shops! Ook kijk ik bijvoorbeeld of er historie van de shop te vinden is en of de achterliggende organisatie aangesloten/te vinden is is bij de KvK.

Ik doe expres geen poll, het is tenslotte geen HK hier, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en beweegredenen met dit soort logo's!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:15
Volgens mij kan het wel beïnvloedbaar zijn mocht je internationale klanten zijn. Persoonlijk denk ik dat nuchtere Nederlanders hier iets minder door beïnvloedbaar zijn. Daarnaast kent bijna niemand in Nederland Verisign volgens mij en McAfee heeft in mijn ervaring ook niet een al te beste naam.

Concluderend zou ik het die maand wel proberen, maar ik zou er daarna vanaf stappen O-)

Verwijderd

Weet je wat jij zou moeten doen? :)

Hier even kijken:
Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

McAfee Secure staat daar niet bij, omdat het geen consumentenkeurmerk an sich is, maar een weergaven dat de website veilig werkt. Het betalingsverkeer (online betalen) in Nederland gaat vrijwel allemaal volledig via derde partijen zoals iDEAL, en het voorkomen van dat soort gegevens lijkt me het meest belangrijk.

Persoonsgegevens kan altijd als de site gehackt wordt, maar de meeste winkels draaien op software van derde partijen die eigenlijk degenen zijn die over de veiligheid moeten waken.

Voor een webwinkel in Nederland heeft een dergelijk keurmerk voor mij niet veel waarde in ieder geval.
Overigens, dat een keurmerk als mkbok er ook niet bijstaat, is omdat mkbok enkel vage bepalingen heeft, en stelt dat het bedrijf zich aan de wet houdt: daar is de wet zelf al voor... Moet niet gekker worden dat webwinkels op de site reclame zetten dat ze zich aan de wet houden :X
Je ziet er dan ook gewoon vermeldingen van winkels met bijvoorbeeld een .tk webadres (http://www.mkbok.nl/keurmerkhouder.php?ID=977) en winkels die de site al een tijd gesloten hebben (http://www.mkbok.nl/keurmerkhouder.php?ID=350).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 13:37 ]

• Spooksel
Ik heb het hier expres alleen maar specifiek over het veiligheidskeurmerk, niet over algemene shopkeurmerken zoals Thuiswinkel.org en Q-shops. We hebben die jongens gewoon hun testperiode gegund, maar het moet wel een verdomd goed verschil maken wil het de kosten ervan waarmaken!

De test die we nu dus aan het doen zijn is een zogeheten A/B-test, waarbij 50% van de bezoekers het logo wel zien en 50% ziet het niet. En na iedere sale wordt dan vastgelegd wat het verschil is in conversie tussen mensen die het wel en niet zien. McAfee beweert dat het logo 3-20% conversiestijging kan veroorzaken. Daarom dat ik gewoon wil weten hoe mensen reageren op dat plaatje :)

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 14:00
Ik denk dat IT'ers zelf wel zien of het veilig is. Het is volgens mij dan ook meer gericht op de niet technische medemens. In mijn ervaring letten mensen er niet zo heel erg op als het niet duidelijk geplaatst is. Natuurlijk moet het ook geen geschreew zijn van: Jaaah, wij zijn veilig.

Daarom denk ik niet dat jullie enige conversie stijging zullen zien. Het is daarvoor niet bekend genoeg. Misschien zou je wel je betaling iets aan kunnen passen. Dat je er zelf een melding bij zet. Iets in de trend van: "Uw gegevens worden verwerkt door de Nederlandse banken over een beveiligde verbinding".

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

IMHO: mensen die McAfee herkennen, kunnen zelf wel nadenken of de site voldoende veilig is. Mensen die dat niet kunnen, herkennen McAfee niet en dan kan je net zo goed zelf een logo verzinnen. Maar als je zelf een logo verzint ben je alle klanten kwijt met een IQ van boven de 80 ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Spooksel
F_J_K schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:59:
IMHO: mensen die McAfee herkennen, kunnen zelf wel nadenken of de site voldoende veilig is.)
Dat is ook de insteek :) Dat ze kunnen zien dat hun gegevens bij ons veilig zijn... Kijk, als een Free Record Shop of een Bol.com zoiets niet heeft, dat maakt niet uit omdat hun naam/reputatie voor zich spreekt! Bij de wat kleinere webshop zou het een middel moeten zijn om de laatste 'is deze site wel kosjer?' twijfels weg te nemen!

Edit:
@B0rf: Nu zit ik hier natuurlijk wel op een forum wat niet echt representatief is voor de 'onwetende consument' ;) Daarnaast zitten we ook nog eens in de voetbalmerchandise en daar is de markt toch wel degelijk voor 90% dezelfde onwetende consument!

[ Voor 24% gewijzigd door Spooksel op 01-10-2009 14:26 ]

• B0rf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik moet altijd een beetje lachen om sites waarbij ze zo'n seal staat. Vaak staat er ook nog de laatste datum bij waarop de site getest is, en dat is 99% van de gevallen ook nog de datum van vandaag. Maar 't is wel dat voor een onwetende consument een boel logo's indruk maken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

B0rf schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:17:
Vaak staat er ook nog de laatste datum bij waarop de site getest is, en dat is 99% van de gevallen ook nog de datum van vandaag.
Het zou me heel erg verbazen als het niet een volledig geautomatiseerde test is die een minuutje duurt, dan kan dagelijks best :) en mag het ook niet veel kosten

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Spooksel
Het is wel apart trouwens dat die test rustig 2-3+ uren kan duren, ze doen twee verschillende dingen:

1) Server proben. Portscannen (wat staat er open, etc) en dan per poort die open is kijken wat ze er allemaal doorheen kunnen krijgen.
2) Webapp scan. Dan scannen ze de website zelf, daarbij kijken ze bijvoorbeeld naar dingen als 'komt er een gedetailleerde foutmelding terug of een custom jip-en-janneke melding'.

Pagina: 1