In een werkboek heb ik het volgende excel blad (naam: voedingswaarden):
Op een tweede blad (naam: dieet) wil ik graag per dag een dieet samenstellen. Ik zou dit blad graag koppelen aan het blad 'voedingswaarden', als volgt:
Wat je ziet is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| A B C D +-----------------------+-------+--------+-----+ 1 | product (100 gram) | kcal | koolh. | vet | +-----------------------+-------+--------+-----+ 2 | aardappel | 122,0 | 16,0 | 5,5 | +-----------------------+-------+--------+-----+ 3 | biefstuk | 127,0 | 23,8 | 0,7 | +-----------------------+-------+--------+-----+ 4 | tonijn (blik) | 190,0 | 0,0 | 9,6 | +-----------------------+-------+--------+-----+ 5 | etc... | | | | +-----------------------+-------+--------+-----+ |
Op een tweede blad (naam: dieet) wil ik graag per dag een dieet samenstellen. Ik zou dit blad graag koppelen aan het blad 'voedingswaarden', als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| A B C D E F +----------+------------------+---------+-------+--------+-----+ 1 | maaltijd | ingredient | gewicht | kcal | koolh. | vet | +----------+--+---------------+---------+-------+--------+-----+ 2 | ontbijt |\/| tonijn (blik) | 100 | 190,0 | 0,0 | 9,6 | +----------+--+---------------+---------+-------+--------+-----+ 3 | |\/| aardappel | 50 | 61,0 | 8,0 | 2,8 | +----------+--+---------------+---------+-------+--------+-----+ |
Wat je ziet is:
- elke regel in kolom 'ingredient' heeft een dropdown menuutje waar alle producten uit het voedingswaarden-blad in staan;
- in de kolom ernaast kan ik het gewicht invullen. Met behulp van de waarden uit het voedingswaarden-blad, worden de cellen kcal, koolh. en vet ingevuld;
- zie de 2e regel (aardappel). Ik heb 50 gram ingevuld. Excel rekent dan uit: 122 / 100 * 50 = 61 kcal, etc.
- hoe kan ik het dropdown-menuutje creeren?
- hoe kan ik de cellen in blad 'dieet' automatisch laten uitrekenen mbv de waarden uit blad 'voedingswaarden'?