Toon posts:

Batterij stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort mijn laptop geformatteerd, maar nu heb ik het probleem dat mijn batterij ineens maar 5 a 10 min meegaat. dit op energiebesparende stand. Hij telt met 10% telkens af.
Zou het kunnen dat er iets verkeerd is ingesteld?

wanneer hij uit slaapstand komt duidt hij meestal 0% batterij aan, maar start hij wel nog op...

Iemand die mij kan helpen? Zeer vervelend probleem...

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Hier een post van mij op een ander topic dat bij jou waarschijnlijk ook zal helpen ;)
Uw probleem is dat uw batterij niet meer weet waar begin en eind is.
Dit wil zeggen, in u batterij zit een chip. Deze houd bij hoe lang het duurt voor de batterij leeg is van 100% naar 0%. Natuurlijk verslijt een batterij en zal deze tijd altijd maar verkorten. Dus maakt deze chip regelmatig een herberekening. Dit noemt Kalibreren van de batterij.

Het kalibreren kan alleen maar door de batterij VOLLEDIG te laten leeglopen. Dus niet tot 5% die de huidige windows voorziet om in slaapstand te gaan. Dus wat je moet doen :
- laad de batterij helemaal vol.
- start op in veilige modus.
- eens opgestart --> trek de stroom eruit.
- laat hem helemaal leeglopen tot hij uitvalt.

En best blijf je er af. Een kalibratie kan best bij constant vermogen gebeuren.
Het kan zijn dat je deze stappen meerdere keren moet herhalen.
Maar de kans is groot dat hiermee het probleem opgelost is.

Normaal moet je deze stappen om de maand doen op je batterij op punt te houden.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
merci al! ik zal het proberen

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd help wel, maar nu gaat ie per 7% naar beneden...
Gwn nog een paar keer deze methode herhalen zeker?

Merci al e man!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Let wel dat die methode wel moord is voor een Li-ion batterij, zoals deze mij 99% van de huidige laptops geleverd is, als je dat echt vaak gaat doen. Die dingen houden niet van volledig ontladen worden, bij volledige ontlading verkolen de polen steeds wat meer waardoor de interne weerstand toeneemt, het is daarom ook niet goed voor hun levensduur. Eens in de maand een volledige cyclus om die peiler op orde te houden is hartstikke prima, maar herhaaldelijk van 0 tot 100 tot 0 expres gaan zitten doen ga je hem niet mee helpen.

Als je accu nog maar 10 minuten mee gaat dan is er denk ik meer aan de hand dan puur kalibratieproblemen. Deze accu is gewoon versleten. Hoe oud is de accu?

[Edit]
Leesvoer op [url]http://www.batteryuniversity.com/[url]
Daar is enorm veel info te vinden over batterijen en het gebruik er van.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 06-10-2009 23:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Het kan idd ook zijn dat deze echt versleten is.
Dan zal mijn methode niets helpen.
Maar is het niet zo dat deze een ingebouwde beveiliging hebben bij te lage spanning tegen de moord van li-ion batterijen? En dus op tijd de stroom toevoer uitschakelen.
In elk geval denk ik dat een keer of 3 achter elkaar zeker geen kwaad kan.
Zo lang er verbetering merkbaar is ... ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cleyman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:54:
Het kan idd ook zijn dat deze echt versleten is.
Dan zal mijn methode niets helpen.
Maar is het niet zo dat deze een ingebouwde beveiliging hebben bij te lage spanning tegen de moord van li-ion batterijen? En dus op tijd de stroom toevoer uitschakelen.
In elk geval denk ik dat een keer of 3 achter elkaar zeker geen kwaad kan.
Zo lang er verbetering merkbaar is ... ;)
Onder "Echt vaak" versta ik wel meer dan een keer 3 keer. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
jah mijn batterij is bijna 2 jaar, maar het rare is dat dit probleem zich pas voor deed na het formatteren van mijn pc...

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar is mijn batterij niet stuk, het moet iets in de software zijn denk ik...

Mijn pc was uitgevallen omdat de batterij leeg was, wanneer ik deze terug wou aanzetten pinkte het spanningslampje omdat de batterij leeg is.

Wanneer ik nu mijn oplader even insteek mijn laptop start en dan direct terug uittrek gaat mijn computer weer een half uurtje mee en telt hij af zoals het moet.

Hoe kan ik dit oplossen, hoe komt dit?

alvast bedankt
Pagina: 1