Zwarte randen om beeld 1920 1080 en catalyst 9.9

Pagina: 1
Acties:

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 11:08
Beste allemaal,

net nieuwe zelfbouw pc en ik loop er nog een beetje mee te stoeien. Zo zitten er om mijn scherm sinds gisteren (het viel me op na firefox installeren en nero maar dat zal toeval zijn) zwarte balken. zowel onder, boven al zij 1-2 cm.

Mijn monitor is de samsung 2494hm en in de menuknoppen van de monitor kom ik er niet uit. De resolutie is wel ingesteld op 1920 bij 1080 met een refresh rate van 60 MHz, maar dus niet schermvullend. Ik heb uiteraard zelf al anderhalf uur gegoogled en meerdere topics hierover gevonden, en een aantal wist het op te lossen via een upscaling/overscan optie in de ati catalyst. Ik heb 9.9 en deze inderdaad gevonden maar hij blijkt het nniet helemaal passend te maken.

op hwi forum werd mij aangeraden naar Catalyst CC te gaan en de monitor/tv (bij mij staat er digital panel)aan te klikken, klik op attributes en vink "enable gpu scaling" aan, maar deze blijkt niet aan te vinken!

Mijn videokaart is de sapphire 4890 vapor-x en ik draai vista 64 bit.

Iemand nog tips? zo zonde als je trots je nieuwe spul wil laten zien en je beeld is niet eens zoals het hoort!

No(ob) one lives forever

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 14:27
Ik heb toevallig hetzelfde gehad, alleen miste ik aan 1 kant ong 4 cm en ging ie rechts te ver.

Via monitor zelf heb ik alles gereset. Eerste keer werkte dat ook niet, maar nog een keer gedaan tijdens de windows boot en werkte die vreemd genoeg wel. Was bang dat ie in windows weer terug zou springen, maar gelukkig niet.

Was een simpele oplossing, hoop dat ie voor jou ook werkt.

anders even je Catalyst uninstallen en kijken of ie m dan wel weer pakt?

ps. ik heb een samsung 2333HD

Signature

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

underscan (of was het overscan ;) ) optie voor je scherm uitzetten in CCC.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• john milton
ik zit nu op het werk, maar ga dat vanavond zeker even proberen. met resetten bedoel je gewoon de reset functie in de monitor zelf? die heb ik zelf ook al eens gedaan maar idd niet tijdens booten. zal eens kijken of het werkt.

Ik snap dat niet hoor, full hd scherm, waarom zou hij opeens zwarte balken weer gaan geven, ik kan niet bedenken dat ik iets heb gedaan wat dat veroorzaakt kan hebben.....

No(ob) one lives forever

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 22:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik mis een beetje op welke manier je het scherm hebt aangesloten. Want als dat via HDMI is, kan het zijn dat je scherm besloten heeft het beeld niet per-pixel weer te geven omdat videobeeld nogal eens underscan gebruikt. Je moet dus even een functie in je monitor te zoeken die alles per pixel op je scherm plaatst. Samsung noemde dat altijd Just Scan, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 14:10

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

kwam dit topic tegen, maar even de nieuwste drivers gedownload, en hier zit de overscan optie niet eens in! :(

(of ik ben enorm scheel :/)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 14:27
al wat gevonden?

Signature

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 14:38
hallo, ik heb ook redelijk wat probleempjes met het instellen van dit scherm. Ik wil dit toppic niet kapen maar alleen melden dat ik het hierbij volg :P Ik heb zelf nu een DVI-D kabel als aansluiting in gebruik omdat bij het gebruik van een hdmi kabel er idd ook een zwarte balk om het beeldbereik komt en daarnaast het beeld echt super onscherp is (net alsof je tv op je pc zit te kijken of je pc aansluit op een oude beeldbuis zeg maar. Av mode doet niks nuttigs eigenlijk en die ene optie kan ik idd ook niet vinden in de nieuwste CCC.

Heeft iemand al iets gevonden? :P

• john milton
Hoi allemaal,

heel bizar, ik had dez optie tot overscan gevonden door in catalyst naar desktops en displays te gaan, de kleinere monitor (linksonderin) te selecteren ipv de grote middenin het scherm en configure te kiezen, waarna ik het beeld iets opgerekt had. Toen ik gisteravond thuis kwam waren de zwarte randen er echter weer. herstart gedaan en monitor tijdens booten gereset, toen was het weer ge-overscand (bijna passend).

Ik wilde de andere tips uit gaan voeren, maar ik kom in catalyst idd niet meer bij die optie nu, terwijl ik er niets aan gewijzigd heb....

@ Proqzor: bij jou werkt het met dvi--->dvi dus wel goed?

[ Voor 5% gewijzigd door john milton op 02-10-2009 09:26 ]

No(ob) one lives forever

• john milton
--MeAngry-- schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 12:43:
Ik mis een beetje op welke manier je het scherm hebt aangesloten. Want als dat via HDMI is, kan het zijn dat je scherm besloten heeft het beeld niet per-pixel weer te geven omdat videobeeld nogal eens underscan gebruikt. Je moet dus even een functie in je monitor te zoeken die alles per pixel op je scherm plaatst. Samsung noemde dat altijd Just Scan, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Ik heb het idd via HDMI aangesloten en de just scan optie zit ook op de monitor, als ik deze echter kies is het beeld nog kleiner dan bij 'wide', maar ik ga er nu wel even mee experimenteren.

No(ob) one lives forever

• john milton
Hallelujah!

Ik lijk eruit te zijn! Ik klop even af want ik ben nog steeds bang dat hij weer terug springt terwijl ik even niet oplet. Voor diegenen met eenzelfde probleem zal ik zo duidelijk mogelijk omschrijven wat ik precies gedaan heb. Het is mogelijk dat de oplossing maar in een klein deel van die handelingen zit, maar omdat ik nog bezig ben de noob status van me af te schudden noem ik ze toch aangezien ik het niet zeker kan weten:

- Enable gpu scaling lukte voor mij niet
- Het resetten van de monitor tijdens boot, zette het upscalen wat weer weg was gesprongen wel weer aan, maar maakte het beeld niet zozeer passend.

Toen ik Mouzetc's tip van underscan uitzetten probeerde werd het beeld alleen maar kleiner in de eerste instantie. Ik deed dus iets verkeerd.

Ik heb vergeefs nogmaals geprobeerd de drivers van mijn monitor te updaten (2008), maar dit zijn nog steeds de nieuwste. Ik heb het beeld vervolgens op Wide gezet en de just scan stand en AV mode uit. Het beeld was nu nog niet beeldvullend (bij mij).

Aangezien ik eerst na een ($%R uur zoeken in Catalyst 9.9 de configure monitor opties wel kon vinden maar daarna niet meer heb ik deze geuinstalled en vanaf de sapphiresite Catalyst 9.8 gedownload en geïnstalleerd. Vervolgens Graphics- desktops and displays- de kleine monitor linksonder selecteren en configure (de grote afbeelding in het midden geeft deze optie niet). Dan kom je bij de verschillende tabbladen waar je god weet ik niet wat allemaal kunt regelen. Onder attributes heb ik vervolgens de underscan slidebar naar 0% gesleept en Tadaaaaaa! Een mooi beeldvullend, niet opgerekt beeld.

Dit grapje heeft me bij elkaar denk ik zo'n vier-vijf uur googlen en aanprutsen gekost, ik hoop dat mensen die dit topic vinden er wat aan hebben, en dat ik binnenkort ook vaker in staat ben om hulp te geven in plaats van te vragen. I'll get there eventually..... :)

No(ob) one lives forever

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

john milton schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:56:
Dit grapje heeft me bij elkaar denk ik zo'n vier-vijf uur googlen en aanprutsen gekost, ik hoop dat mensen die dit topic vinden er wat aan hebben, en dat ik binnenkort ook vaker in staat ben om hulp te geven in plaats van te vragen. I'll get there eventually..... :)
Vertaal het in het engels en post het hier ook, je staat al hoog met google.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Pagina: 1