Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen tijd een raar probleem. Sinds ik windows 7 heb geïnstalleerd loopt mijn geheugen op willekeurige momenten helemaal vol zonder dat ik kan zien waar het aan ligt. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/mi01fm.png

Ik heb al op broncontrole gedrukt maar daar komt niets uit. Het vollopen gebeurt op volstrekt willekeurige momenten en mijn pc wordt dan heel langzaam. Ik heb ook al een geheugencheck voor 26uur gedraaid en mijn hardeschijven opgeruimd. En mijn wisselbestand is 16GB groot dit heb ik ook al proberen te varieren van 2GB tot 32GB maar dat hielp niet.

Specs:

Amd phenom II x3 720
OCZ DDR2 PC2-6400 / 800MHz / Special Ops Edition 4GB
Windows 7 x64

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 08:47 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Kennelijk heeft een van de processen die je draait een memoryleak. De enige manier waarop je daar achter gaat komen is ze een voor een uit sluiten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
Misschien al gedaan, maar kijk bij dezelfde task manager onder processen eens wat er zoveel geheugen op eet? Dit is inderdaad een memory leak en het is belangrijk dat dit wordt gerapporteerd aan de makers van het "proces".

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:18:
Misschien al gedaan, maar kijk bij dezelfde task manager onder processen eens wat er zoveel geheugen op eet? Dit is inderdaad een memory leak en het is belangrijk dat dit wordt gerapporteerd aan de makers van het "proces".
Ik heb daar al gekeken ook bij broncontrole ik kan nergens een proces vinden dat zoveel geheugen gebruikt. Meestal is het ook zo dat er bijvoorbeeld 2.5GB beschikbaar is maar dat er niets vrij is. Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/b3lkc6.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 09:33 ]

• kalizec
Dan is het zeker een memory-leak. Alleen eentje die dus niet meteen zichtbaar is. Blijft over eind dat je gewoon een voor een processen uit moet sluiten. Kortom, eens kaal opstarten en steeds een proces erbij (en dan weer controleren of er geen leak is).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:49:
Dan is het zeker een memory-leak. Alleen eentje die dus niet meteen zichtbaar is. Blijft over eind dat je gewoon een voor een processen uit moet sluiten. Kortom, eens kaal opstarten en steeds een proces erbij (en dan weer controleren of er geen leak is).
Maar de processen die opstarten zouden toch ook moeten worden weergegeven in taakbeheer? Want ik heb al geprobeerd om alle processen uit te zetten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

je hebt in windows 7 wat meer processen en services lopen dan in voorgaande versies van windows. En je kunt ze lang niet allemaal uitzetten. (zelfs deze taskmanager niet). Bepaalde processen zijn namelijke essentieel voor de werking van de pc. Zet je die uit dan crasht het geval.

Enfin, download de process explorer van sysinternals. Ga naar View --> select columns. Selecteer page faults, private bytes en virtual size en post dan eens een screenshot van je processen.

-_-

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Libraries en search indexer van Win7 neemt overigens ook een berg resources in op de meest gekke momenten. Daarbij moet je ook even kijken naar je sys defrag die standaard aanstaat :') (in je tasks)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Een screenshot van procesmanager:

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/rc8ww9.png

Sorry dat hij te groot is maar anders kan je het niet goed zien

• M2M

M2M

medicijnman

en met zo'n lijst processen is het systeem traag en reageert het langzaam?
Ik zie namelijk dat er nogal wat SVCHOST processen draaien met een redelijke berg virtual memory. Nu is daar helaas vrij weinig over te zeggen.

Maar zou je van een paar SVChost processen met veel geheugen / virtueel geheugen gebruik, de properties kunnen bekijken? en dan van een aantal grote, de "command line" hier neerzetten.

-_-

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik zie svchost gaan lopen met behoorlijk wat memory. Er zijn 2 mogelijkheden:
Ofwel is er een Windows Service je geheugen aan het opeten, ofwel is een programma gebruik aan het maken van een bepaalde Windows Service waardoor je geheugen wordt opgevreten :)

Hoort dit eigenlijk niet in het WOS, trouwens ? Zijn geheugen is niet kapot, het gaat overduidelijk over een Process of besturingssysteem-probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-10-2009 17:19 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:11
Ik verdenk de norton versie die je hebt :) niet om te flamen, maar de versie die je draait (2008 / 2009) is niet echt processor zuinig ofzo.

BTW beschikbaar en vrij is een verschil... Windows 7 (en vista) cachen alles wat je veel gebruikt naar het geheugen, dus als er staat dat er 2500MB beschikbaar is en 0 vrij, is dat juist goed, want dan zou er 2.5GB geheugen vol gestampt zitten om ervoor te zorgen dat alles lekker snel reageert ;)

Ik zou zeggen, start eens op in veilige modus en kijk of het nog zo is, zo ja, ga heel gauw memtest draaien, zo niet, kijk dan of je met msconfig en services.msc zo veel mogelijk uit kan zetten en kijk of het geheugen gebruik daalt... Hoe je msconfig en services.msc moet gebruiken is wel op google te vinden. Evenals een lijst met welke services je uit kan zetten en welke niet.

Even niets...

• M2M

M2M

medicijnman

thijs_cramer schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:27:
Ik verdenk de norton versie die je hebt :) niet om te flamen, maar de versie die je draait (2008 / 2009) is niet echt processor zuinig ofzo.
sorry, maar waar zie jij norton staan? Ik zie AVG staan... en die zeurt wel zo hard dat er een nieuwe versie beschikbaar is dat de meeste mensen uit ergernis dan ook maar updaten
BTW beschikbaar en vrij is een verschil... Windows 7 (en vista) cachen alles wat je veel gebruikt naar het geheugen, dus als er staat dat er 2500MB beschikbaar is en 0 vrij, is dat juist goed, want dan zou er 2.5GB geheugen vol gestampt zitten om ervoor te zorgen dat alles lekker snel reageert ;)
0 MB vrij geheugen is ook niet goed, en zonder zware applicaties een log systeem en maar 800 MB beschikbaar is ook niet fijn om mee te werken
Ik zou zeggen, start eens op in veilige modus en kijk of het nog zo is, zo ja, ga heel gauw memtest draaien, zo niet, kijk dan of je met msconfig en services.msc zo veel mogelijk uit kan zetten en kijk of het geheugen gebruik daalt... Hoe je msconfig en services.msc moet gebruiken is wel op google te vinden. Evenals een lijst met welke services je uit kan zetten en welke niet.
allemaal goede ideeen :). Alle non microsoft services zou je eens uit kunnen zetten in MSconfig. (er vanuit gaande je alle updates van windows binnengehengeld hebt.

-_-

• Petervanakelyen
sorry, maar waar zie jij norton staan? Ik zie AVG staan... en die zeurt wel zo hard dat er een nieuwe versie beschikbaar is dat de meeste mensen uit ergernis dan ook maar updaten
Psst: kijk eens in zijn Tray ;)

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Kijk eens bij "broncontrole" en dan bij de tap memory.
Daar zie een grafiek en zie je meteen waar al het geheugen naartoe gaat.

Windows 7 zet al programma's in het "stand by" geheugen om zo sneller op te starten...
Zodra er echt meer ram nodig is zal er bespaard worden bij dat standby geheugen.

Ik heb op mijn laptop met 6gb ram ook 0mb ram over na een tijd, door het stand by geheugen ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-02 22:15

Nemesizz

Untouchable

Als je Superfetch uitschakeld dan is het meteen gedaan en heb je gewoon al je RAM weer vrij.
Echter bepaalde programma's starten dan iets minder snel op (nu laadt Windows ze al in het geheugen vóórdat je uberhaubt het programma gestart hebt).

Voordeel van Superfetch is, programma's die je vaak gebruikt starten sneller.
Nadeel, als je eens wat anders doet en nou net niet dat ene programma start heeft ie het geheugen al vol, en start dat andere programma wat trager / of op normale snelheid.

Zelf zet ik het altijd uit, vind het irritant als ie m'n geheugen vollaad met games die ik draai en vervolgens wil ik alleen maar effe op internet kijken en duurt het zo lang voor dat de browser eindelijk gestart is omdat het geheugen inmiddels vol zat (en hardeschijf continu in gebruik is om al die files van die game te loaden bijv).

Superfetch is te vinden in Systeembeheer > Services.

(ik zeg niet dat je het perse uit moet zetten, maar in mijn geval is het meer een last dan dat het nuttig is).

Ik ging van 0MB vrij naar 3GB vrije ruimte van de 4GB totaal.

• M2M

M2M

medicijnman

is dat niet een bluetooth dingetje? Ik zie namelijk ook geen standaard norton process lopen...

CCSvchost is van norton... damn :)
@ TS: maar ik zie ook AVG services draaien. Heb je dan 2 virusscanners lopen?

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Nee norton kan het absoluut niet zijn ik heb deze pas 1 week geleden geïnstalleerd en het probleem doet zich al langer voor.

Nou mijn pc wordt er Heel Heel traag op als er nog maar een paar mb vrij is.

Ook heb ik al een memtest gedraait 26uur staat in de TS.
M2M schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 20:44:
[...]

is dat niet een bluetooth dingetje? Ik zie namelijk ook geen standaard norton process lopen...

CCSvchost is van norton... damn :)
@ TS: maar ik zie ook AVG services draaien. Heb je dan 2 virusscanners lopen?
AVG is ook al verwijderd nu stond er blijkbaar nog op :o

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 22:18 ]

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:13:
[...]

Nee norton kan het absoluut niet zijn ik heb deze pas 1 week geleden geïnstalleerd en het probleem doet zich al langer voor.

[...]

Nou mijn pc wordt er Heel Heel traag op als er nog maar een paar mb vrij is.

Ook heb ik al een memtest gedraait 26uur staat in de TS.
Of het zich nu al langer voordoet of niet: 2 virusscanners is er één te veel :)
Virusscanners gaan sowieso met elkaar conflicteren, ik zou Norton héél snel weer weggooien.

Verder: al eens geprobeerd met SuperFetch uitgeschakeld ?

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:17:
[...]

Of het zich nu al langer voordoet of niet: 2 virusscanners is er één te veel :)
Virusscanners gaan sowieso met elkaar conflicteren, ik zou Norton héél snel weer weggooien.

Verder: al eens geprobeerd met SuperFetch uitgeschakeld ?
Ik heb superfetch nu uitgeschakeld. Ik heb ook het automatisch opstarten ervan uitgezet. Norton is bezig met verwijderen en avg gaat er weer op.

Verwijderd

Topicstarter
Na een dag met superfetch uit te hebben gedraait merk ik niet echt een verschil hij is nog 2x volgelopen maar dan was er nog wel 200MB over.

• kalizec
Ik zou toch gewoon een voor een de processen van je eigen programma's uit gaan sluiten.

Ik heb op mijn laptop een identiek probleem gehad. Daar bleek dat het Asus Multiframe was die het veroorzaakte (een miniem progje, dat zelf nog geen 1 MB RAM innam, maar wel zo'n 100MB per uur lekte).

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

In beide plaatjes die je gepost had zit het geheugen helemaal niet 'vol', in het eerste plaatje is er nog 877 beschikbaar, en in het 2e plaatje 2576.
Kan je zien hoe hard je HDD bezig is als het zo traag gaat? (aan het lampje, het geluid, of gewoon in het taakbeheer (in het tabblad processen, en dan in de opties de goede velden aanzetten))

Verwijderd

Topicstarter
Tes schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:11:
In beide plaatjes die je gepost had zit het geheugen helemaal niet 'vol', in het eerste plaatje is er nog 877 beschikbaar, en in het 2e plaatje 2576.
Kan je zien hoe hard je HDD bezig is als het zo traag gaat? (aan het lampje, het geluid, of gewoon in het taakbeheer (in het tabblad processen, en dan in de opties de goede velden aanzetten))
Het is beschikbaar maar niet vrij het wordt dus door iets gebruikt. Ik kan alleen van het geheugen wat bij vrij staat gebruik maken. Ook is de hardeschijf niet druk bezig maar is bijna idle.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:12:
[...]
Het is beschikbaar maar niet vrij het wordt dus door iets gebruikt. Ik kan alleen van het geheugen wat bij vrij staat gebruik maken. Ook is de hardeschijf niet druk bezig maar is bijna idle.
Zoals al gezegd was, is het dus in gebruik als cache. Dat wordt wel geteld als in gebruik, maar op het moment dat een programma geheugen nodig heeft wordt het meteen vervangen. Dat is dus beschikbaar maar niet vrij. Als je het geheugengebruik uit je screenshot optelt kom je ook ongeveer op 1100Mb, wat ook wel klopt, want dat is 4000 totaal - 2500 cache - 200 kernel (ok, dat klopt niet, maar ik heb ook niet echt precies geteld).

Als je geheugen vol was, dan was je computer ook wel gaan swappen, en dan was je HDD dus wel in gebruik geweest.

Je zou eens de Performance Monitor kunnen gebruiken: http://adminfoo.net/2007/...mon-top-ten-counters.html
Pagina: 1