Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...
Of begrijp ik dit topic nou verkeerd?
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2009 22:43 ]
En als je niet wil overklokken, waarom dan de voltages veranderen? Loopt het systeem wel goed op de originele instellingen?
“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse
Het systeem loopt vast op default settings... Alles staat dan op auto ingesteld. Wat ik wel consistent heb terug kunnen lezen van veel mensen die verstand hebben van tweaken, is dat de mobo getweakt MOET worden en dus niet op default settings moet staan. Wil je geen last hebben van vast lopende systeem.
De oorzaak - naar het schijnt - in de default settings en dan met name de voltage settings en timing settings van het geheugen.
Sommige zijn er vanaf gekomen door ALLEEN de voltage voor het geheugen aan te passen en andere hebben heel wat meer moeten aanpassen om het systeem stabiel te krijgen.
Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...
wat voor geheugen heb je van corsair? stel dat in op het goede voltage en op de juiste timings, dit staat op de modules zelf of op de verpakking.
de rest mag gewoon op auto. dit is echt geen probleem.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Verwijderd
Ik denk dat AI NOS het al aardig voor je zou doen en de snelheids winst van een hoog voltage en timings voor het geheugen zullen overall niet veel schelen maar wel eerder je geheugen om zeep helpen.
Ik heb DDR3 XMS3 geheugen van corsair.
Ik zie dat er net een nieuwe bios versie uit is! Ik ga dat maar even installeren en dan alles op default laten en kijken of mijn systeem stabiel blijft voor minimaal 1 week.
U hoort nog van mij!
Dank jullie wel allemaal!
Ik lees niets over de timings en voltage van je geheugen. Let er op dat deze goed staan, deze zorgen het meest voor problemen.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
De geheugen modules staan in duel channel, moet dat nog even opzoeken. Geloof dat het 7 7 7 was.nedernakker schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:41:
download prime95, en laat dan een blend sessie draaien voor een uur of 10, als hij dat haalt, dan is hij stabiel.
Ik lees niets over de timings en voltage van je geheugen. Let er op dat deze goed staan, deze zorgen het meest voor problemen.
Heb nu echter een ander probleem! Mijn corsair 520W is gestorven denk ik
Gister ging mijn pc opeens UIT nadat ik het wilde rebooten. Kreeg mijn pc pas na 20 minuten weer aan de praat.
Vandaag heb ik ipv reboot gedaan om de bios te installeren perongeluk shutdown geklikt. Krijg mn pc niet meer aan. Lichtjes branden ook niet meer...
Of heb ik iets anders om zeep geholpen?
[ Voor 3% gewijzigd door Yustme op 01-10-2009 15:33 ]
Verwijderd
Was je dan de bios aan het updaten ?Yustme schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 15:29:
Vandaag heb ik ipv reboot gedaan om de bios te installeren perongeluk shutdown geklikt. Krijg mn pc niet meer aan. Lichtjes branden ook niet meer...
Of heb ik iets anders om zeep geholpen?
Zo ja, dan is de kans groot dat je bios is beschadigt!
Dan zul je een bios recovery moeten doen.
Zo nee, clear je cmos dan eens hardware matig, dan zou die weer moeten starten.
Nee was nog niet zo ver gekomen! Maar heb de asus site geraadpleegd hierover. En stond dat ik een cmos clear moest doen. Had ik gedaan en toen zag ik weer lampjes branden!Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:41:
[...]
Was je dan de bios aan het updaten ?
Zo ja, dan is de kans groot dat je bios is beschadigt!
Dan zul je een bios recovery moeten doen.
Zo nee, clear je cmos dan eens hardware matig, dan zou die weer moeten starten.
Weet nog steeds niet waarom dit is gebeurd. Maar toen ik de pc starte, ging me monitor niet verder als de asus logo met 'gamers unite' of zo.
Daarna disk failure. 2e hdd even uitgeschakelt door stekker er uit te trekken. Toen startte hij en kwam ik bij windows! Heb de hdd in een andere sata poort gestoken, nu doen beide hdd's het gewoon.
Ik ga kijken of de hdd poort gebroken is. En de bios ff updaten!
2 be continued!
TW3X4G1600C9DHX G
Ja? Wat had jij dan precies meegemaakt? Dan kan ik de situatie een beetje voor zijn hoop ik!nedernakker schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 18:05:
zulk soort kuren heb ik ook gehad met mijn p5q-e... deze heb ik een week later doodverklaard en RMA aangevraagd. de chipset van het bord was gaar...
maar goed, voordat je dat echt kunt zeggen moet wel alles uitgesloten zijn.. kun je een foto maken van je bios en hoe je cpu en mem instellingen nu staan?
Zal morgen ochtend foto's schieten!

Ik zie dat m'n cpu terug gezet is naar 2.4ghz!
Denk dat het komt omdat ik de cmos knop had ingedrukt.
Kan ik het nu terug zetten naar 3.2ghz?
Heb btw mn mobo geflashed naar de laatste bios..
[EDIT]
Heb de bios settings aangepast. De multiplyer staat nu op 8.0.
[ Voor 7% gewijzigd door Yustme op 02-10-2009 10:41 ]
Mijn pc loopt nu wat vaker vast. En soms is dit niet meer te verhelpen met een simpele reset. Ik moet de videokaart er uit halen of een hardeschijf van de sata verbinding afhalen op het mobo.
Als ik de cmos reset, dan wil hij ook niet altijd beeld geven.. Is de capaciteit van mijn voeding te weinig?
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
Nope daar zit geen schroef of wat dan ook van ijzer/metaal tussen...MrDucky schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:22:
maakt er iets niet kortsluiting een schroefje achter je mobo ofzo?