Toon posts:

Internet via twee gekoppelde routers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag is de tweede dag dat ik een poging onderneem om twee routers aan elkaar te koppelen.
Helaas is dag twee uitgelopen op de neiging om te gaan dansen. Op de tweede router danwel.

Wat is de bedoeling.
Twee routers, beide ADSL, aan elkaar gekoppeld te krijgen.
Beneden in de meterkast staat de router welke met internet is verbonden. Deze werkt perfect, geen klachten over. (Vigor 2700). Draadje naar boven, eerste verdieping, alwaar een Thomson TG784 staat, deze is voorzien van een WAN poort.
Echter, hoe ik de Thomson ook probeer te configureren, met geen mogelijkheid gelukt het om deze te koppelen aan de Vigor.

Wanneer ik de Thomson zo instel dat deze een (WAN) IP dient te krijgen van de Vigor over de WAN-poort, krijg ik de volgende melding op de Thomson: "Last Error Message: Received IP address not useable".
Het eventlog geeft het volgende weer:
"DHCC server (10.0.0.5) offers 10.0.0.46 to intf Internet"
"DHCC IP address 10.0.0.46 (255.255.255.0) set on intf Internet: failure!"

Hard een IP instellen werkt niet, ook al is deze ingevoerd, deze wordt niet opgeslagen in de Thomson.

Om er zeker van de zijn dat het draadje live is, is deze getest op een laptop.

Extra gegevens:
Vigor:
IP 10.0.0.5 / DHCP range 10.0.0.25 - 10.0.0.100 / Subnet 255.255.255.0

Thomson:
IP 10.0.0.10 / DHCP range 10.0.0.150 - 10.0.0.252 / Subnet 255.255.255.0
Tevens als DHCP range 192.168.x.x geprobeerd te gebruiken alswel DHCP disabled.

Mocht iemand een idee hebben, neem ik deze met beide handen aan.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
Received IP address not useable

Nogal wiedes, je probeerd van de ene netwerk naar de ander te routeren die zich in hetzelfde subnetwerk bevinden :Y)
Maar nu wat anders, WAAROM wil je 2 routers achter elkaar plaatsen? Ik kan een lang verhaal ophangen waarom het onverstandig is, maar eerst wil ik jouw motivatie horen.

Zelf zou ik gewoon router 2 als dure en bloated switch gaan gebruiken, DHCP uitschakelen en de WAN port laten verstoffen + alle kabels in de LAN kant proppen.

[ Voor 51% gewijzigd door LinuX-TUX op 30-09-2009 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Reden waarom ik twee routers wil gebruiken is omdat beide voorzien zijn Wireless, waarbij het mogelijk moet zijn om de tweede Wireless verbinding op gezette tijden uit te zetten.
Deze tweede zal dan ook gebruikt gaan worden door de kinderen.

Router 2 als switch gebruiken zou kunnen, alleen, liever niet. En daarbij, er zijn maar slechts 4 poorten beschikbaar en ik heb er 13 nodig. Achter router 2 hangen al twee switches.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Een wan adres zal een adsl modem niet zomaar krijgen (die gaat namelijk via de telefoonaansluiting).
Je kan het ding wel gerust een vast (lan) ip geven. Schakel ook de dhcp server van je tweede modem uit.. en klaar ben je.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-02 17:06
ik en waarschijnlijk andere tweakers raden je aan om de DHCP server in router 2 te disablen.

daardoor heb je gewoon 1 groot lan.

de kabel moet dan in de lan poort van router 1 en in de lan poort van router 2. als het goed is werkt je wifi daardoor ook.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Als je perse 2 routers wilt, dan via de wizard van www.speedtouch.nl dat ding in een ander subnet gooien, zodat ie wel kan routeren. (of handmatig configureren)

al is dat niet mijn voorkeur, dubbel nat enz, maar goed

Verwijderd

Als je wilt dat de andere router op gezette tijden wireless uit zet,waarom niet een hele simpele oplossing als een schakelklok van 3 euro bij de bouwmarkt en daar je router (of betere een switch) in zetten...

Verwijderd

Topicstarter
Na veel lezen, proberen en gemopper, is het dan toch gelukt.
Op een klein ding na, de Thomson TG784 is nu tevens ingesteld als DHCP-server, maar wel gekoppeld aan de ADSL-router.

De router heeft nu internet, niet via de ADSL poort, maar via de ingebouwde extra WAN poort.

Om het antwoord niet verschuldigd te blijven, bij deze.

Waarschuwing: Gebruik op eigen risico, de router wordt op deze manier gereset en instellingen gaan verloren!

Open een telnet sessie naar de Thomson TG784 ADSL-router en log in met het Administrator account.

Voer het volgende commando in, copy/paste is het makkelijkst.
Let wel, hiermee wordt de router gereset naar de fabrieksinstellingen.
:system reset factory=yes proceed=yes
De router is nu gereset, open opnieuw een telnet sessie naar de Thomson TG784 ADSL-router en log in.

Voer de volgende commando's uit om bepaalde instellingen te resetten.
:env set var=SESSIONTIMEOUT value=0
:ppp relay flush
:ppp flush
:eth flush
:atm flush
:atm phonebook flush
:ip ipdelete addr=10.0.0.138
:saveall
Voer de volgende commando's uit om de router te configureren voor gebruik van de ethernet WAN poort.
:atm phonebook add name=pvc_internet addr=8*35
:atm qosbook ctdadd name=VBR-nrt conformance=VBR peakrate=256 sustrate=128 maxburst=528 framediscard=enabled
:atm qosbook ctdadd name=VBR-rt conformance=VBR peakrate=320 sustrate=319 maxburst=672 realtime=enabled framediscard=enabled
:ipqos config dest=pvc_internet state=enabled maxbytes=128
:atm ifadd intf=atm_internet
:atm ifconfig intf=atm_internet dest=pvc_internet ulp=mac
:atm ifattach intf=atm_internet
:eth ifadd intf=eth_internet
:eth ifconfig intf=eth_internet dest=atm_internet vlan=default wan=enabled priotag=disabled
:eth ifattach intf=eth_internet
:eth ifadd intf=eth_wan
:eth ifconfig intf=eth_wan dest=ethif5 vlan=default wan=enabled priotag=disabled
:eth ifattach intf=eth_wan
:ip ifadd intf=LAN.ExtraNet dest=eth_wan
:ip ifconfig intf=LAN.ExtraNet mtu=1500 group=wan linksensing=enabled
:ip ifattach intf=LAN.ExtraNet
:nat ifconfig intf=LAN.ExtraNet translation=enabled
:label modify name=default classification=increase defclass=default ackclass=prioritize
:dhcp client ifadd intf=LAN.ExtraNet
:dhcp client ifconfig intf=LAN.ExtraNet metric=1 dnsmetric=1 broadcast=enabled serverroute=disabled followlabel=disabled
:dhcp client rqoptions add intf=LAN.ExtraNet option=dhcp-lease-time
:dhcp client rqoptions add intf=LAN.ExtraNet option=dhcp-renewal-time
:dhcp client rqoptions add intf=LAN.ExtraNet option=dhcp-rebinding-time
:dhcp client rqoptions add intf=LAN.ExtraNet option=subnet-mask
:dhcp client rqoptions add intf=LAN.ExtraNet option=default-routers
:dhcp client rqoptions add intf=LAN.ExtraNet option=domain-name-servers
:dhcp client ifattach intf=LAN.ExtraNet
LAN.ExtraNet is een variabel en is terug te vinden onder Broadband Services in het web-based management console alszijnde de internet verbinding.
Deze variabel kun je dus een eigen naam geven, indien gewenst natuurlijk.

Om foutmeldingen te verwijderen van de ADSL verbinding, welke niet gebruikt wordt, kun je het volgende commando ingeven.
:env set var=IS_NOT_DSL_DEVICE value=1
Als laatste, om de instellingen actief te maken, voer het volgende in.
:saveall
Pagina: 1