[Advies] Zelfbouw nieuw Core I7 systeem

Pagina: 1
Acties:

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022
Goedenavond!

Op zeer korte termijn wil ik een nieuw PC systeem gaan bouwen op basis van de Core I7. Het systeem is voornamelijk bedoeld als DAW (Digital Audio Workstation, denk aan professionele, zware audio applicaties) en secundair voor FSX (MS Flight Simulator X). Voor de audio toepassingen én FSX wil ik uitbreiden van twee naar drie 17" TFT schermen.

Voor de audio applicaties is voornamelijk processor kracht belangrijk, daarom denk ik aan de Core I7 920. Mocht ik meer CPU power nodig hebben, kan ik later de CPU nog vervangen door de 940 of de Extreme Edition.

Het besturingssysteem blijft (vanwege vele audio applicaties/drivers) voorlopig Windows XP (32-bit).

Dit is de lijst die ik heb samengesteld bij Salland Automatisering:

Aant.PartIDOmschrijvingPrijs
1MOB79353GigaByte GA-EX58-UD3R€ 159
1CPU136159Intel Core I7 920 (D0) 2.66 GHz, 4.8 GT/s, 4x 256kb, 8 MB, Boxed€ 250
1RAM73265Corsair TR3X3G1600C9 3 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 3€ 56
2GPU276535Asus EN9600GT SILENT/HTDI/512M 512 MB€ 154
1SSD283567Samsung PM800 64 GB, S-ATA, 125 Mb's, 220 Mb's€ 163
1PSU72646Topower SilentEZ 450 Watt , 20+24 Pins, 80 Plus Rating€ 40

Link naar real-time winkelmandje: klik!

De hele set komt dan op € 822, mooi binnen het budget van € 850.

Voor de rest heb ik zelf nog een mooi CoolerMaster kastje en 2 SATA schijven voor de opslag. De volgende randapparatuur wordt aan het systeem gehangen:
  • 3x Samsung Syncmaster 710V (VGA D-SUB)
  • 2x Edirol UA-101 Audio-Interfaces (USB, maar met eigen voeding)
  • 1x Edirol UM-3ex MIDI interface (USB, voeding via de bus)
  • 1x Frontier Design Alphatrack DAW controller (USB, voeding via de bus)
  • 1x Logitech Joystick (USB, voeding via de bus) (voor FSX ;) )
Wellicht willen jullie je mening eens uitspreken over deze onderdelen en eventueel (alternatieven) adviseren (ik heb al een tijdje geen PC's meer gebouwd, dus moet er weer even inkomen). Ik vraag me nog wel een aantal dingen af:
  1. Heeft de bovenstaande PSU voldoende vermogen? (Volgens de eXtreme Power Supply Calculator wel)
  2. Wat is het verschil tussen de Core i7 920 en de Core i7 920 (D0)?
  3. Het Gigabyte mobo heeft 2 PCI express sleuven voor grafische kaarten, gaan de twee EN9600GT kaarten werken? SLI of Crossfire heb ik overwogen, maar werkt niet met FSX dus is geen optie.

An assumption is the mother of all fuck-ups

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Voeding is wel voldoende voor 1 kaart maar voor sli zou ik minimaal 600 Watt nemen met genoeg ampères.
Verder zijn dit topics sowieso niet gewenst misschien kun je dit beter in het BBG topic plaatsen

Verwijderd

Voor dat wat nog over is budget kun je misschien zoals mijn bovenbuurman zegt nog gaan voor een iets zwaardere voeding. (Kan geen kwaad, en scheelt een hoop gedoe)

Voor een antwoord op vraag 2 kun je wellicht even door deze 'review' op tom's hardware bladeren:
http://www.tomshardware.com/reviews/i7-c0-d0,2386.html

:P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 21:42 . Reden: foute link ]

• RpR
Ok, dat thx voor de link naar Tom ;) Het is me nu duidelijk. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de twee EN9600GT kaarten gaan werken, zonder SLI...

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Een 9600GT zou ik niet nemen. Als ik jou was zou ik voor de AMD HD4850 gaan.
EDIT: Of even wachten en een enkele HD5870 kopen: reviews: AMD laat ATI HD 5870 met DirectX 11 los

[ Voor 39% gewijzigd door Krentenbol op 01-10-2009 08:48 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• RpR
@TKing: Ok bedankt, maar kunnen er 3 schermen op één 4850 of moet ik er dan twee van hebben? De 5870 lijkt interessant, maar wel vrij prijzig. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit voor een passief gekoelde kaart. Kun je misschien ook onderbouwen waarom je de 9600GT afraadt?

Iemand anders nog een alternatief om 3 schermen aan te sturen?

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

3 schermen op één 4850 gaat niet lukken. Dat wordt 'm pas met de HD5xxx serie. En ik raad de 9600GT af omdat hij hoog traag is ;) Het is een feite een 8800 GT.
EDIT: 3 Schermen op één HD5850 gaat wel lukken:
http://www.amd.com/uk/pro...eon-hd-5850-overview.aspx
Expand your visual real estate across up to three displays and get lost in the action with revolutionary ATI Eyefinity Technology
Dan heb je véél meer performance tegen een 'geringe' meerprijs.

[ Voor 55% gewijzigd door Krentenbol op 01-10-2009 14:43 ]

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Die voeding lijkt me niet al te best, neem een goed merk.

Cooler Master of Corsair ofzo...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DjRp schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:12:
Voor de audio applicaties is voornamelijk processor kracht belangrijk, daarom denk ik aan de Core I7 920. Mocht ik meer CPU power nodig hebben, kan ik later de CPU nog vervangen door de 940 of de Extreme Edition.
Je weet dat een 940 dubbel zo duur is als een 920 en maar 10% hoger geklockt is? (en dat je die 10% ook wel kunt halen door simpel over te klokken)? En over de prijs/prestatie-verhouding van de extreme hoef je al helemaal niet te beginnen... :P

Als je later je CPU wilt upgraden is socket 1156 toch handiger, zoals het eruit ziet gaan toekomstige CPU's voor socket 1366 héél high-end en duur worden. (de reden om voor 1366 te gaan is dat er twee pci-e x16 sloten zijn maar je geeft aan toch geen twee graka's te hoeven, dus 1156 is dan net zo goed)

En het vermogen dat op een PSU staat zegt niets over het werkelijke vermogen. Klinkt stom, maar neem een A-merk want dan is dat wél zo. :P

En als je nog heel veel adviezen wilt vragen is het misschien handiger om dat in de BBG-aanschaftopics te doen :) (maar vraag me niet welke categorie, het is high-end maar geen game-systeem, eerder high-end basis-systeem ofzo, dus als je de categorie wilt weten kan je beter een modje vragen)

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 01-10-2009 15:22 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Waarschijnlijk moet je je besturingssysteem zoiezo opnieuw installeren, als je een nieuwe mobo installeerd. Waarom ga je dan niet gelijk voor windows7 64-bit? kan je er gelijk wat meer geheugen in doen, word fsx ook blij van. Vooral omdat je al aangeeft dat je zware toepassingen gaat draaien op drie schermen zou ik toch wel wat meer geheugen erin stoppen. Kost toch geen drol.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:04

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou met FSX inderdaad ook aan een 64-bit OS en 6GB RAM gaan denken. Maar als je dan buiten je budget valt is wellicht verstandiger om inderdaad voor socket 1156 te gaan.
De 2 PCIe 16x sloten van de X58 chipset zijn dan wel weer handig als je 2 videokaarten op volle kracht wilt gebruiken. Maar ondersteunt FSX dit sowieso wel? 2 videokaarten, waarvan er eentje 2 schermen aanstuurt, en een andere kaart nog een scherm? En dan ook echt ingame bedoel ik dus... Anders maakt het niet uit om een P55 te nemen met 1x 16x, en 1x 8x of zelfs 4x. Dan kun je eventueel zelfs overwegen om 1 duurdere videokaart te nemen voor het gamen, en 1 goedkopere om alleen dat andere scherm aan te sturen. (Liefst wel van dezelfde chipbakker ivm drivers.)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Vendrom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 09:04
ik zou je budget iets omhoog schroefen, en je voeding en videokaart een update geven.
want je doet de i7 behoorlijk te kort met een 9600GT! heb het zelf ervaren.

dus neem een ander video kaartje (260GTX - 4870) + voeding is mijn advies.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:50
Ik vraag me af hoe zwaar die audio-programma's daadwerkelijk zijn. Volgens mij heb je aan 3GB geheugen te weinig. Om welke programma's gaat het? Ik zou eerder voor een simpel socket 1156 moederbord gaan, Core i5 750, 4GB dual channel kit, ATI 5850, 80GB Intel Postville en een A-merk voeding gaan. Heb je meer processorkracht nodig, neem dan de Core i7 860.

• RpR
Thanks voor alle reactie's! :)

De voeding is inmiddels gewijzigd naar een Be Quiet! Straight Power E6 500 Watt. Ook de processor blijft een 920 die ik alleen indien nodig nog wat ga overclocken. Als de Extreme later wat goedkoper wordt kan ik die eventueel nog de plaats innemen van de 920.

In de eerste instantie is processor kracht het belangrijkste voor de audio applicaties (FL Studio en Cakewalk Sonar, uitgebreid met allerlei zware VST effecten en instrumenten). RAM geheugen is minder belangrijk aangezien de meeste VST's die ik gebruik geen romplers zijn en dus weinig samples in het geheugen laden. Bij zware projecten gebruik ik hooguit rond de 1 à 1,5 GB.

Wat betreft de videokaarten hou ik toch liever het eerst op twee 9600GT Silent. FSX kan met meerdere videokaarten omgaan en voor mij is het feit dat deze kaart passief gekoeld wordt belangrijker dan de performance. Daarnaast heb ik her en der gelezen dat FSX meer gebruikt maakt van de CPU dan de GPU voor performance. (Resource: Microsoft FSX Hardware Upgrade Guide White Paper).

Alles is inmiddels besteld en als het systeem klaar is laat ik jullie weten hoe het bevalt.

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Ik zou bij een andere winkel gaan shoppen, kijk maar in de pricewatch, ben je zo 5 tot 6 tientjes goedkoper uit.

Verwijderd

Ik ben hier te laat mee zie ik, maar als je het nog kan wijzigen neem dan een set Gigabyte HD 4850 MC. Zoals gezegd is een 4850 beter dan een 9600GT, en je wou passief gekoelde kaarten, dat zijn deze dus ook. Maar ze kosten wel iets meer. Zie net dat ze veel meer kosten :)

En waarom neem je geen X25-M Postville? Kost maar 16 euro meer, is 16 GB groter, en ongetwijfeld sneller.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 18:34 ]

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
FSX ondersteund geen sli hoor :). En om te gamen op meerdere schermen heb je of een hd58x0 nodig of zon triplehead2go van matrox.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

cpt.skydiver schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:56:
FSX ondersteund geen sli hoor :). En om te gamen op meerdere schermen heb je of een hd58x0 nodig of zon triplehead2go van matrox.
SLI ondersteunt ook geen 3 schermen ;)

Als ik TS was zou ik het wel weten: Socket 1156 of een AMD tegenhanger en een AMD HD58x0 erin hangen voor 3 schermen. Maximale performance binnen hetzelfde budget.
Gewoon wat ik zou doen ;) Je levert echt serieus te veel performance in met die GeForce 9600'jes :X

Pagina: 1