ADSL aansluiten, relaiskast weghalen?

Pagina: 1
Acties:

• Greetzel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 10:14

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Allereerst: ik hoop dat ik in 't juiste forum plaats, dit probleem gaat niet direct over netwerken, maar ook niet specifiek over een bepaalde provider. 't Is meer een vraag vanwege gebrek aan kennis van mijn kant.

Vervolgens het probleem:
Mijn schoonmoeder gaat op internet, en da's fijn. Ik mag het modem aansluiten, en da's ook fijn, ware het niet dat er direct achter het ISRApunt een 'relaiskast voor drielinginstallatie' zit.
Als ik de situatie goed bekeken heb, komt de telefoonlijn 't huis binnen, gaat dan de relaiskast binnen, en vanuit die relaiskast gaan er 3 telefoonlijnen het huis in (1 naar begane grond, 2 naar boven).

Dus: ISRA -> Relaiskast->1 lijn woonkamer
2 lijnen naar boven

Normaalgesproken sluit je een ADSL modem (in dit geval: Speedtouch 760 meegeleverd bij Online 20mbit abbo) direct bij de ISRA aan, zonder een telefoon ertussen.
Mijn vragen:
1. als ik hier het modem aansluit, doe ik dat dan voor of na de relaiskast?
2. als ik modem na de relaiskast aansluit, wordt dan het ADSLsignaal niet verkeerd verdeeld?

Ik kan best n stekkertje in n modem steken, maar ik ken de techniek van de relaiskast niet, ik heb geen flauw idee welke functie de verschillende draadjes hebben.
Evt kan ik een paar (brakke) pics uploaden, als er iemand mee wil kijken.

Ik en m'n schoonma zouden erg blij zijn met tips, Google levert op 'relaiskast voor drielinginstallatie' alleen een link naar Marktplaats... Thanks!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als jet goed is heb je ook een splitter gekregen welke het telefoon- en ADSL signiaal schiedt. Deze splitter dien je direct na het ISRA punt aan te sluiten. Vanuit deze splitter gaat er dan een lijntje door naar de "relaiskast" voor telefonie en de andere uitkomende lijn van de splitter plug je in het ADSL modem/router.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

pics misstaan nooit ;)

Verder lijkt het me verstandig om het advies van de installatie handleiding (die je er zeer waarschijnlijk bij gekregen hebt) op te volgen.
Als ik het me goed herinner zegt die:

code:
1
2
ISRA ---> Splitter ---> Telefoon(s)
              |-------> Modem
Vervang Telefoon(s) in jou geval met de relais-kast en klaar is Greetzel :)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je krijgt ook een splitter erbij. Deze splitst het adsl-signaal en het telefoonsignaal uit elkaar. Dus op je ISRA komt direct je splitter. De dsl kant hiervan gaat naar je modem. Op de telefoonkant sluit je de telefooninstallatie aan. En of daar dan nog een relais tussen zit maakt niks uit voor je internet, aangezien dat daarvoor al uitgesplitst is.

Als je via je modem gaat bellen fungeert je modem als splitter. Dan werkt het net zo: van je ISRA ga je naar je modem. Daaruit komen dan 2 kabels: je UTP kabel naar je computer(netwerk), en een kabel naar je telefooninstallatie.

Hoofdregel is: NOOIT telefoons vóór je modem aansluiten. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Correct wat Dune zegt. Die splitter komt tussen ISRA punt en het relais kant in. De splitter feeft "LINE" en "PHONE" aansluiting. En de splitter heeft nog een derde aansluiting met "MODEM" erop. En deze gaat dus de modem in.

De LINE gaat naar het ISRA punt, en PHONE gaat naar de relais kast.

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie!
k Geloof dat schoonma een SpeedTouch 706WL of 706iWL gebruikt, niet de 760. Die 706 zou n ingebouwde splitter moeten hebben. (zat namelijk geen splitter in de doos van 't modem)

Maakt niet uit voor je oplossing, de modem mag direct na de ISRA, en telefoonkabeltje 'uit' mag naar de relaiskast?

Ik ga nog even heel goed zoeken of de kabel vanuit ISRA niet een kabel in 1 geheel is, want dan moet ik knippen en nieuwe stekkers aan de uiteinden knijpen.
Maar daar kom ik wel uit, da's n kwestie van de goede schema's googlen denk ik.

Ok, thanks!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Greetzel schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:05:
Maakt niet uit voor je oplossing, de modem mag direct na de ISRA, en telefoonkabeltje 'uit' mag naar de relaiskast?
Correct. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Sow, boel reacties.. cool :)

Photos:

http://foto-uploaden.nl/img/1/mt1dg2n.jpg

http://foto-uploaden.nl/img/7/7v02rbz.jpg

http://foto-uploaden.nl/img/4/8qao75b.jpgv

t zijn alledrie closeups van die relaiskast, ISRA is van onderaf aangesloten.

Mag ik zo linken?

[ Voor 77% gewijzigd door Greetzel op 30-09-2009 21:33 ]

Pagina: 1