Win7 van 5% cpu load naar 50% cpu load = 100% cpu speed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 20:29
hmm, ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik moet beginnen en waar ik moet zoeken op het forum en vooral hoe ik dit moet benoemen.

Vorige week heb ik ergens in mijn win7 x64 Ultimate EN een instelling gevonden waarbij ik volgens mij bepaal wanneer mijn EIST throttling aan kan passen.

Als ik het goed heb staat in Win 7 deze standaard vanaf 5% load = 100 CPU speed. Ergens.. ergens, maar waar kan ik dit aanpassen. Ik ben totaal vergeten hoe het heet, of het Überhaubt wel met EIST of throttling te maken heeft. Ik heb namelijk vorige week dit aangepast van 5% naar 50% zodat mijn CPU niet zo snel op max speed gaat werken, maar pas vanaf 50% load. Leek me wel goed voor het mileu... maar het bezorgt me nu frame-drops in games/bench/furmark?? Tenminste, ik krijg schokkend (af en toe een hick-up) beeld terwijl mijn fps wel in orde zijn en verdenk mijn instellingen een beetje.

Dit zeggende, als ik Furmark draai werkt 1 cpu op 100%, de ander op 3%, dus dit zal vast ergens anders mee te maken hebben. Indien hier geen antwoord op komt zoek ik dit zelf wel uit. Het gaat mij meer om de eerder genoemde instellingen. Hoe deze heet en waar ik dit kan vinden.

Ik heb lopen zoeken en weet zeker dat ik de Performance Monitor van win 7 hierbij gebruikt heb, maar daar kan ik geen instellingen vinden/aanpassen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Configuratiescherm » Energiebeheer » De schema-instellingen wijzigen » Geavanceerde energie-instellingen wijzigen » Energiebeheer voor processor uitklappen en daar kan je minimale processorstatus aanpassen :)

The devil is in the details.

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 20:29
Mute, i owe u one!

Trouwens, ik zie nu voor het eerst dat mijn cpu een extra stapje heeft?

Idle 2.0GHz
beetje load 2.6GHz
Full load 3.67GHz

Voorheen was dit altijd laag of hoog, zonder de tussenstap van 2.6GHz.

Heeft dit te maken met de Maximum processor state op 100% te zetten en alles tussen de 5% en 99,9% is de tussenstand van 2.6GHz?

[ Voor 90% gewijzigd door darkcarlaza op 30-09-2009 19:42 ]

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:37
Heb je toevallig een Core i7/i5? Die hebben namelijk TurboBoost, waarbij 1 van de 4 cores hoger dan de standaardsnelheid geklokt wordt als er intensief single threaded werk te doen is.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
Maar hij heeft et over een tussenstap van 2.6, dat is EIST, die ervoor zorgt dat je CPU multiplier lager gaat staan waardoor je in idle/beetje load niet meteen de volle snelheid krijgt, dat heeft ook weer te maken met energiebesparing en is eigenlijk al waar jij op doelde met je 5% -> 50 cpu speed.
het zorgt er dus voor dat de cpu minder verbruikt en iets langzamer is wanneer er geen vol vermogen nodig is.

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:16
Ik denk dat je beter eens kan proberen om het punt waarop de cpu op max speed gaat draaien iets te verlagen, bv. 25%.

Het probleem is gewoon dat de meeste spellen nog geen gebruik maken van quadcores, de meesten kunnen wel al overweg met dualcore en dan nog. Dit wil dus zeggen dat je bijna nooit aan die 50% processor belasting kwam waardoor hij ook nooit op de max speed ging draaien.
Pagina: 1