Apple iPod classic 80 geweigerd voor reparatie

Pagina: 1
Acties:

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-01 17:11
Hallo,

Ik post dit hier even voor een vriend van mij. Een tijdje geleden is zijn 80GB classic naar de eeuwige jachtvelden gemigreerd. Apple heeft toen zonder problemen zijn iPod gerepareerd (vervangen) en daarna heeft hij er weer lekker gebruik van gemaakt.

Nu heeft hij weer problemen met zijn iPod, ook nu doet hij niets meer. Dus, met volle hoop naar de helpdesk gebeld, alleen om te horen dat zijn garantie is afgelopen. Wat erg raar is, aangezien dit een nieuwe iPod is en waarvan je zou kunnen verwachten dat het een compleet nieuwe garantieperiode heeft. Maar nee, ze hebben zijn oude S/N vervangen door die van zijn nieuwe, en hebben zijn garantie niet gereset, maar door laten lopen.

Dus twee vragen, mag dit uberhaupt? En als dit al mag, is het dan mogelijk zelf er wat aan te doen? (Harde schijfje vervangen en dergelijke, dan moeten we wel weten wat ermee aan de hand is natuurlijk)

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04:27
1)
Ja, garantieperiode gaat in op datum van aanschaf :(,
2)
Je kunt hem eventueel laten maken bij bedrijven als http://www.ipod-service.nl

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
Die service medewerkers van Apple zijn geen supermensen, dus die kunnen zo'n ding uit elkaar halen, en weer werkend in elkaar zetten, dus dat moet iemand met wat geduld en gegoogle ook wel kunnen zou je denken. Hier kan je vriend bijvoorbeeld allerlei how-to handleidingen vinden, dus daar kom je al een eind mee, maar de onderdelen vinden lijkt me nog het lastigste..

Dat van die garantie zou je even kunnen checken op consuwijzer, een beetje jip en janneke soms, maar ze hebben best nog wel wat goede en bruikbare informatie. En als het niet op de site staat kan je ze ook via de site om hulp/raad vragen, meestal reageren ze binnen 2 a 3 dagen wel.

[ Voor 8% gewijzigd door uncle_sjohie op 01-10-2009 08:43 ]

uncle_sjohie

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HotFix schreef op woensdag 30 september 2009 @ 17:43:
Maar nee, ze hebben zijn oude S/N vervangen door die van zijn nieuwe, en hebben zijn garantie niet gereset, maar door laten lopen.
Daar is helemaal niets vreemds aan. Hangt er vanaf hoe lang geleden de reparatie was, want daar heb je wel garantie op, van enkele maanden.

Had je verwacht dat je weer een jaar volledige garantie had?

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 01-10-2009 08:51 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Wettelijk mag dit. Echter wel met de kanttekening dat een apparaat, ongeacht de fabrieksgarantie, wel zo lang mee moet gaan als je redelijkerwijze mag verwachten van zo'n apparaat. Als je bijvoorbeeld een koelkast koopt met 2 jaar garantie, en hij geeft na 2 jaar en 3 maanden de geest, dan mag je van de fabrikant alsnog verlangen dat hij het repareert, met een deel afschrijving erbij voor de tijd dat je hem hebt gebruikt. Je mag immers verwachten dat zo'n ding minstens 10 jaar mee gaat.

In het geval van een mp3-speler zal dat wat korter zijn, ik weet niet hoeveel daarvoor wordt gesteld.

Er zijn echter genoeg bedrijfjes te vinden waar je je ipod prima kunt laten repareren, als je er zelf niet uitkomt met de handleidingen die op internet te vinden zijn.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HvB83 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:29:
Wettelijk mag dit. Echter wel met de kanttekening dat een apparaat, ongeacht de fabrieksgarantie, wel zo lang mee moet gaan als je redelijkerwijze mag verwachten van zo'n apparaat. Als je bijvoorbeeld een koelkast koopt met 2 jaar garantie, en hij geeft na 2 jaar en 3 maanden de geest, dan mag je van de fabrikant alsnog verlangen dat hij het repareert, met een deel afschrijving erbij voor de tijd dat je hem hebt gebruikt. Je mag immers verwachten dat zo'n ding minstens 10 jaar mee gaat.
Leuk, en feitelijk correct. Echter dit recht zal je moeten 'halen' zogezegd, en zeker in het geval van Apple zou ik zeggen; "veel succes"!

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Gunner schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:30:
[...]

Leuk, en feitelijk correct. Echter dit recht zal je moeten 'halen' zogezegd, en zeker in het geval van Apple zou ik zeggen; "veel succes"!
Richt een stichting op met lot genoten en span een zaak aan?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Inderdaad, mijn ipod ging kapot na 1 jaar en een paar dagen (toeval?, ik denk het niet), ik naar de winkel,
winkel apple bellen, en nee hoor. Pech hebben, dat was het antwoord van Apple. De service van Apple is gewoon niets. Ach, zo verkopen ze weer nieuwe ipods zeker.

• Zed_no1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-01 12:07
Maar wat is de levensverwachting dan? Ik denk dat 2 jaar maximaal heel redelijk is?

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:16
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 11:14:
Inderdaad, mijn ipod ging kapot na 1 jaar en een paar dagen (toeval?, ik denk het niet)...
Nee, er zit een timer in die hem stuk laat gaan zosnel je hem buiten de garantie hebt.... ;( Die timer houd ook nog rekening met het feit of je AppleCare hebt aangeschaft, want dan zal hij naar 2 jaar en een paar dagen stuk gaan.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Ccc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07-2025

Ccc

Zed_no1 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 11:49:
Maar wat is de levensverwachting dan? Ik denk dat 2 jaar maximaal heel redelijk is?
2 jaar maximaal, voor een apparaat van 250 euro?? Minimaal 5 jaar lijkt mij toch heel redelijk.

@Ts, Ik weet niet hoe je hem gekocht hebt, maar als je hem via een winkel hebt gekocht zou ik daar heen gaan in plaats van direct met Apple contact op te nemen. Ik merk die winkels soms toch iets meer krijgen klaargespeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Ccc op 06-10-2009 11:20 ]

Verwijderd

In het geval van een mp3-speler zal dat wat korter zijn, ik weet niet hoeveel daarvoor wordt gesteld.
Dit is een heel goed punt. En anders dan Gunner denk ik dat je hier juist wel wat mee kunt. Teneerste zou ik gaan bellen met de 'de rechtswinkel'. Volgens mij is dat (nog) gratis? Dat even weet hoe het precies in elkaar steekt. Het is namelijk zo dat er allerlei instanties zijn waar je uiteindelijk je gelijk kunt halen stel dat Apple echt niet wil meewerken. Want wat je hier beschrijft klopt gewoon niet, Imho, wanneer Apple jouw iPod niet repareert maar gewoon vervangt krijg je een ander product en dus zou de garantie ook moet gelden voor dat product. Het is geen dienst die ze leveren. En daarnaast is er nog het betoog van HvB83.

Acties die ik zou ondernemen:

1) Rechtswinkel bellen om even precies te weten welke rechten je hebt.

2) Schrijf een brief met je verhaal.
Ik zou er tevens in vermelden dat je juist een apple mp3-speler koopt om de kwaliteit. Een mp3 speler waar ke jaren van wilt genieten.... Het leuke is dat ze je dan een reactie moeten terugsturen. En ik ben zo benioeuwd wat hun antwoord is. Daarnaast krijg je met een totaal ander persoon te maken. Voor hetzelfde geld wordt je iPod gewoon weer vervangen.
Je zou ook je bevinden van de rechtswinkel er in kunnen zetten (als dit in je voordeel werkt)...

Weet je, "Brutalen hebben de halve wereld". 95% laat zich afschepen door zo'n verkoper. En dat is gewoon pure winst voor Apple. Behoor lekker tot die 5 procent 'eigenwijzen' en geef niet te snel op. En stel dat je het uiteindelijk toch niet voor elkaar krijgt, heb je idd geval echt je best gedaan. Maar ik geef je 85% kans dat het je wel gaat lukken. Een brief doet wonderen.
En wat nog veel meer wonderen doet? Een rechtsbijstandverzekering. Want een brief van een advocaat is bijna altijd prijs. 'Ze' (bedrijven) hebben helemaal geen zin in dit geouwehoer. Hey, vergeet je niet de brief te posten en het antwoord van Apple? Ik ben razend benieuwd...

Gr. Hans Olo

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 01:56 . Reden: type-foutje hersteld (bril niet op) ]

• robin84
  • Laatst online: 06:53

Er zijn echter genoeg bedrijfjes te vinden waar je je ipod prima kunt laten repareren, als je er zelf niet uitkomt met de handleidingen die op internet te vinden zijn.
Hou er wel rekening mee dat je dit recht bij de fabrikant wettelijk niet hebt. Dit heb je enkel bij de verkoper.

Verwijderd

robin84 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 07:42:
Hou er wel rekening mee dat je dit recht bij de fabrikant wettelijk niet hebt. Dit heb je enkel bij de verkoper.
Zoals ik al aangaf: laat je even goed informeren door de rechtwinkel. Dan weet je precies wat je rechten zijn. Ik heb dit soort onzin al vaker bij de hand gehad en geloof me het is allemaal niet zo zwart/wit. Het is een behoorlijk grijs schemerig gebied... ;-)

PS: HOTFIX? Check je ook je eigen post? }:|

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 16:15 . Reden: Berichtje voor HotFix ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:58
Garantie mag in SF. Dus van 3i --> SF :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik persoonlijk vind het niet meer dan logisch. Je hebt garantie voor een periode van 2 (of 3 jaar). Als je ondertussen een nieuwe krijgt is dat leuk. Maar je ging er bij aankoop van uit dat je 2 jaar garantie krijgt. Die heb je ook gekregen. Gratis nieuwe garantie is niet altijd logisch.
Verder, wat HvB83 zegt klopt inderdaad. Als deze net na garantieperiode kapot gaan en je mag redelijkerwijs verwachten dat deze normaal langer meegaat kan je met bijbetaling een nieuw product ontvangen.

Verwijderd

Tsja, het probleem met dergelijk wetgeving is wel dat de wetgever niet aangeeft wat de wettelijke verwachte levensduur is (volgens mij is omschreven dat die afhankelijk is van product, prijs en nog wat zaken, maar dat moet iemand met een juridische achtergrond maar bevestigen). Zolang niemand een gang naar de rechter maakt, is hierover ook geen jurisprudentie beschikbaar en staat het open voor speculatie.

Persoonlijk zie ik om mij heen dat veel telefoons stuk gaan na 2 a 3 jaar. Leuk als je dan een telefoon koopt van 500 euro, maar naar mijn mening is het een apparaat dat je altijd bij je hebt en dus veel te verduren hebt. Een duurder apparaat zal intensiever gebruikt worden dan een goedkopere en uiteindelijk zullen beide een vergelijkbare levensduur hebben. Vervelend voor de mensen die veel geld uitgeven aan een telefoon, maar naar mijn mening weet je dat als je zo'n apparaat koopt.

Om nog even terug te komen op de gang naar de rechter. De kosten van een gang naar de rechter zijn vaak niet in verhouding tot de schade die een gebruiker heeft. Dit is een van de redenen waarom er nog maar zo weinig jurisprudentie is omtrent dit soort zaken. De waarde van een iPod classic is momenteel nog maar een magere 200 euro (120 GB versie), waardoor je zelf zou moeten procederen om nog enigszins uit de kosten te komen. Geen verzekering die voor dit bedrag naar de rechter gaat.

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
Adames schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 00:34:
Verder, wat HvB83 zegt klopt inderdaad. Als deze net na garantieperiode kapot gaan en je mag redelijkerwijs verwachten dat deze normaal langer meegaat kan je met bijbetaling een nieuw product ontvangen.
In dat geval moet de reparatie er wel voor zorgen dat er een verlenging van levenduur optreedt.

• HotFix
  • Laatst online: 01-01 17:11
Hmm, ik had nog met hem gesproken (ja, ik check mijn eigen posts), en volgens hem had de 'reparatie' plaatsgevonden in April dit jaar, wat betekent dat dat ongeveer een half jaartje geleden is. Toen hij zelf nog naar een Apple Store ging, hoorde hij eigenlijk hetzelfde verhaal van een andere klant. Haar Macbook was kaduuk na 1 jaar en, let op, 3 weken. Ze konden toen al niets voor haar doen.

Helaas kan hij zelf ook niets meer, hij was te nieuwsgierig en heeft zijn iPod zelf opengemaakt en een hard schijfje besteld. Nouja, misschien is dit een handige topic FFR.

Bedankt in elk geval ;) Hoewel ik me afvraag of je een half jaar na reparatie nog een kans had op een nieuwe reparatie.
Pagina: 1