Toon posts:

Asus 4890 probleem (voeding probleem?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik mijn videokaart in mijn systeem druk, krijg ik geen beeld en gaan de rode lampjes achter op de kaart branden (3).
Ik heb dit onlangs ook gehad met een 4850, maar deze heb ik na dat ik dacht dat deze doa was, ingeruild voor een zwaarder exemplaar. Helaas doet deze precies het zelfde.

Mijn systeem is de volgende:

Asus m4a78 pro
Asus Eah 4890
Coolermaster (real power m620) 620 watt voeding
4 gig aan geheugen, (verdeeld over 2 bankjes van 1gb en 1 van 2gb .)
1 Tb hd S-ata aangesloten
1 dvd writer
Verder niets aangesloten.

Ik heb alles goed nagekeken en het hele bios boekje doorgespit, maar daar schijn je niets te kunnen veranderen, met het oog op de video kaart herkenning. Hij schijnt vanzelf te worden herkent.

Nu vond ik op de doos van de videokaart de minimum systeemeisen:
Hierbij werd een 550 watt voeding aangeraden met een (12v current rating of 40a)
Nu heb ik dus vandaag een voeding aangeschaft en op de doos staat het volgende:
12v1 19A 12v2 19A 12v319A. Betekent dit dat de 12volt lijnt een te lage spanning heeft (19A ipv 40A) en dat ik dus opzoek moet naar een voeding met een 12v van 40a?

Of heeft dit niets met het probleem te maken.

Verwijderd

Vraag het voor de zekerheid even na bij de winkel waar je hem gekocht hebt, maar ik denk zelf. Dat je voeding hem niet aankan.

• mvandervelde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:02
heb je de 8 pins en 6 pins aangesloten op de videokaart?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de voeding is mits hij in goede staat is ruim voldoende voor jouw setup. controleer idd even of allebij de pci-e connectoren goed zitten aangesloten.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

De rp m620 heeft 3 rails van elk 12V die max 19 A kunnen leveren. Dit betekent dat je per rails 12V x 19A = 228 Watt aan kunt sluiten. De maximale consumptie van de 4890 wordt geacht 190 Watt te zijn, dus voor de rp m620 geen probleem (mits je niet alles uit 1 rails trekt). Heeft deze 4890 een 8 en een 6 pins of 2 6 pins aansluitingen?

Ik neem aan dat de 2 PCI-E powerlines op je m620 beide van een andere rail afkomen.
Kun je misschien je stroomkabels naar je 4890 doormeten.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gister naar de winkel terug geweest met dit verhaal en daar vertelden ze me dat het dus absoluut niet aan de voeding kan liggen. Die schijnt zoals Oscar ook al uitlegd, voldoende te zijn.

De kaart is idd aangesloten met een 8 en 6 pins connecter. Dit heb ik netjes gedaan middels de door coolermaster apart geleverde pci-express (modulaire) stekkers ,dus aparte rails. De kabels zijn allemaal goed aangesloten( ik kan het niet genoeg benadrukken). Nog even een aantal symptomen:
Wanneer ik de pc opstart zonder de kaart, dan doet de onboardvideokaart netjes zn werk. Ik krijg perfect beeld en alles functioneert goed onder windows 7. Echter, wanneer ik de kaart er in stop, krijg ik de eerder 3 genoemde ledjes. Deze blijven constant branden (en dus niet even kort om zelf te posten).
Nog een raar symptoom:
Wanneer ik de dvi-kabel op de onboard videokaart aansluit, terwijl de hd4890 aangesloten is, dan krijg ik gewoon beeld. Naar mijn idee (en ook volgens anderen) moet de onboard uitgeschakeld zijn wanneer een pci kaart wordt aangesloten en dit zou automatisch moeten gebeuren.

Ik heb de Bios nagezocht (incl boekje, en diverse fora) en ik heb niet kunnen vinden dat ik iets uit moet schakkelen middels bios settings.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 11:32

M2M

medicijnman

het lijkt er op alsof het de videokaart betreft, en een tweede DOA zou kunnen maar is wel onwaarschijnlijk. Is er misschien een mogelijkheid om de kaart in een andere pc te testen, of een andere kaart in jouw pc te testen? In dat geval zou je in ieder geval de videokaart uit kunnen sluiten.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
De eerste kaart (4850) heb ik bij de winkel laten testen en bleek niet DOA te zijn. Echter omdat het me toch niet lekker zat heb ik een iets zwaarder exemplaar mee terug genomen. Deze doet nu precies het zelfde als de eerste kaart (3 rode ledjes).

Persoonlijk denk ik dat het aan het moederbord ligt. Maar het vreemde is, zonder kaart doet alles het perfect. Met alles doel ik op: office applicaties, HD-films kijken, internetten enz.

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:03
Probeer eens de molex kabel met de PCI-E 6 pins splitter en 8 pins splitter te gebruiken (vaak meegeleverd bij je videokaart). Wellicht is gewoon de modulaire kabel van je voedingstuk (de groene 6 of 8 pins kabels).

kan zijn dat de kabel pinnetje verbogen is en daarom geen volledige voeding kan geven, ondanks dat ie lijkt goed verbonden te zijn.

Anders probeer een ander videokaart in je PCI-E slot, de slot zou ook beschadigd kunnen zijn.

Suc6.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo juist de kabels doorgemeten en die geven allemaal netjes (voldoende)spanning door.
Het enige wat nu nog rest, is een ander mobo proberen.
Dat staat voor morgen op het program.
Ben het nu wel een beetje zat trouwens..

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In de bios onder tab 'advanced' item 'chipset' daar zou ergens iets moeten staan van 'Primary Video Controller'. Dat bepaald de volgorde voor de video. P2-20 van je manual.

Dit zijn de options voor die instelling:
GFX0-GPP-IGFX-PCI * standaard instelling
GPP-GFX0-IGFX-PCI
PCI-GFX0-GPP-IGFX
IGFX-GFX0-GPP-PCI

Ik weet ook niet wat wat is. Misschien is dat dan eerder trail and error, of als er iemand het wel weet ... ?

Kijk daar eens naar.

[ Voor 39% gewijzigd door kluyze op 01-10-2009 22:12 ]

• gwaning
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-07-2022
Heb zelf ook een EAH4890 , op een Gibabyte moederbord GA-MA785GPMT-UD2H, alles werkt bij mij ook normaal maar zonder de asus videokaart , moederbord zie bij mij ook de videokaart niet,
heb de 8 en wel 6 pins stekker geprobeerd , maar hij doet het niet ,

heb je een duur videokaart werkt het niet , !!
Pagina: 1