Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Delen van rijen verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan me helpen?

Er is een excel bestand met adressen waarbij in kolom a een 6cijferige postcode staat
In een tweede bestand heb ik alleen de interessante 6postcodes
Nu wil ik graag op een nieuw tablad de lijst met adressen overhouden met de interessante adressen

Voorbeeld
1234AB dhr. Jansen Kerstraat 23 amsterdam
1234AC mevr. Pieterse herenstraat 2 utrecht
1234AD dhr. Gates dorpsstraat1 apeldoorn

alleen postcodes 1234AC is belangrijk en moet die regel kopieren naar een apart tablad of bestand.

Verwijderd

Extra kolom toevoegen in je eerste sheet waarin je een willekeurig teken zet bij de rij die je wilt behouden, dan iedere rij kopieëren waar in de eerste kolom dat teken staat. Is het een relatief klein bestand dan doe je dat handmatig (maak bijvoorbeeld gebruik van de autofilter optie), is het een groot bestand, dan zal je even een slimme formule moeten maken, maar daar kan de Excel help je beter bij helpen dan /me...

vergelijkingsformule -> ALS(logische_test;waarde-als-waar;waarde-als-onwaar)
verwijzing naar ander tabblad -> =naam_tabblad!celnummer

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn ongeveer 150.000 regels dus een willekeurig teken toevoegen is geen optie

Verwijderd

Een =vlookup() of =index() zal dit toch prima kunnen?

Overigens: je hebt Excel 2007 blijkbaar?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 16:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:35:
Het zijn ongeveer 150.000 regels dus een willekeurig teken toevoegen is geen optie
Wat zijn dan de criteria om vast te stellen of een bepaalde rij belangrijk is, dat kun jij alleen bepalen en dat zul jij Excel moeten vertellen? Dat is toch jouw (menselijke) beoordeling?
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:37:
Een =vlookup() of =index() zal dit toch prima kunnen?

Overigens: je hebt Excel 2007 blijkbaar?
Viel het op?

ben met je eens dat vlookup prima zal moeten werken, maar dan nog vraag ik me af op welke criteria hij dat wil doen...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 16:41 ]

Verwijderd

De postcode bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik beide, excel 2007 om het bestand wat groter is dan 65.000 records te splitsen en kleinere.
Dan kan ik in 2003 verder.

in het eerste bestand ontvang ik een compleet adressen bestand met alle NAW gegevens van 150.000 records
in een tweede bestand heb alleen de postcodes die belangrijk zijn zonder overige info, dat is maar één kolom en zijn er soms maar 20.000

nu moet ik op een of andere manier die 130.000 niet belangrijke adressen verwijderen

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:57

Fiber

Beaches are for storming.

vraag verkeerd begrepen. VLOOKUP zal de truuk wel doen.

[ Voor 85% gewijzigd door Fiber op 30-09-2009 17:26 . Reden: vraag verkeerd begrepen. ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:05

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:55:
Ik gebruik beide, excel 2007 om het bestand wat groter is dan 65.000 records te splitsen en kleinere.
Dan kan ik in 2003 verder.

in het eerste bestand ontvang ik een compleet adressen bestand met alle NAW gegevens van 150.000 records
in een tweede bestand heb alleen de postcodes die belangrijk zijn zonder overige info, dat is maar één kolom en zijn er soms maar 20.000

nu moet ik op een of andere manier die 130.000 niet belangrijke adressen verwijderen
Vlookup kan dit, en gebruik het FALSE argument om exaxte matches te krijgen. Als je niet weet hoe Vlookup werkt, de help van deze functie is erg goed.
Fiber schreef op woensdag 30 september 2009 @ 17:19:
Kan volgens mij veel simpeler met de text functie LEFT....
Klaar. :) Toch? O-)
Nee, want hij wil ze selecteren, zie latere post 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Sparhawk op 30-09-2009 17:22 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Fiber

Fiber

Sparhawk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 17:21:

Nee, want hij wil ze selecteren, zie latere post 8)
Je hebt gelijk. Al wordt je vlookup wel eenvoudiger na de LEFT functie en een "Paste Special, Values" voor die kolom.... het deleten van de rest moet je dan dus niet doen natuurlijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Fiber Sparhawk Grizzlybeer en TgF,

Ik voel me echt een oen.

Via de help functie van excel kom ik aan deze formule: =VLOOKUP(A7;A2:E4;Blad2!A)
Ik begrijp dat A7 het veld is waar het resultaat begint
Ik zoek tussen A2 en E4
En kijk op Blad 2 in kolom A ( daar staan namelijk de goede postcodes)
Dat is al fout en hoe verwijderen ik dan nog eens een keer alle overige in het eerste tabblad

*knip* Nee, dit is niet de bedoeling. Het wervingshoekje is verderop en het hele idee van een forum is nu net dat de communicatie via het forum verloopt.

[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 30-09-2009 23:37 ]

Verwijderd

Als je dit soort vragen hier gewoon post krijg je gratis info dus waarom betaald ;)

• Fiber

Fiber

simonlou, zie je dm....

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Volgens mij doet een 'advanced filter' al direct wat je wilt, en zijn er dus helemaal geen formules nodig... Kwestie van in beide kolommen postcode dezelfde naam (zeg "postcode") op de eerste rij hebben. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Wat is mijn DM??

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06

Dido

heforshe

Dat is een Direct Message. Maar als daar een oplossing instaat is het voor het forum wel zo interessant om die hier in het topic te bespreken.

Maar een simpel stappenplan:
1) Zorg dat je je ongefilterde postcodes in een aparte kolom hebt staan (middels LEFT() )
2) In een kolom daarnaast gebruik je een VLOOKUP om te bepalen of die ongefilterde postcode in je lijst met interessante postcodes staat.
3) vervolgens filter je je lijst op dat resultaat.

Probeer dit eens en geef dan eens aan waar je eventueel vastloopt?

je kunt de LEFT() in de VLOOKUP() gebruiken, maar dat is niet goed voor de overzichtelijkheid als je wilt leren hoe je dit soort dingen aan kunt pakken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 01-10-2009 08:34 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Fiber

Fiber

Even voor de duidelijkheid...

Staat: "1234AB dhr. Jansen Kerstraat 23 amsterdam" in 1 cel of verdeeld over meerdere kolommen?

Dat scheelt nog al. Post anders eens de headers (bovenste regel) van beide bestanden.

En is van die 20.000 matches alleen de postcode belangrijk of de hele regel?

[ Voor 15% gewijzigd door Fiber op 01-10-2009 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:13:
Even voor de duidelijkheid...

Staat: "1234AB dhr. Jansen Kerstraat 23 amsterdam" in 1 cel of verdeeld over meerdere kolommen?

Dat scheelt nog al. Post anders eens de headers (bovenste regel) van beide bestanden.

En is van die 20.000 matches alleen de postcode belangrijk of de hele regel?
Hoe krijg ik een stukje van een excel bestand meegestuurd?
Plakken en knippen werkt niet zo als je ziet want het zijn allemaal aparte kolommen
Ik wil graag de eerste 6 kolommen ( dat is t/m woonplaats)en alle rijen overhouden waarvan de postcode in de laatste kolom voorkomt.

Naam Voorletters Straat Huisnummer Postcode Woonplaats Correcte postcodes
Bos Ens M.E. Oosterbosch 10 3601 JG MAARSSEN 2621 CM
Bouwman G.J.R. Willink van Collenstraat 16 3621 CM BREUKELEN UT 3611 AE
Bruin S. Dorpsstraat 32 3611 AE OUD ZUILEN 3611 AF
Coenen M.C.J. Leeuwenhof 9 3601 JC MAARSSEN 3611 AG
Delden M. Piet Heinstraat 56 3601 TC MAARSSEN 3601 TC
Dongen Pouw J.L. Reigerskamp 571 3607 JH MAARSSEN 3601 TG
Henzen J.C.A. C. van Maasdijkstraat 22 3555 VN UTRECHT 3555 VN
Heusden M. Mozartlaan 28 3603 BH MAARSSEN 3603 BH
Hoefs J.G.M. W.J. Bossenbroekstraat 64 3555 TC UTRECHT

0

Verwijderd

Even met index doen, betreffende rij-nummer vinden met:

{=sum(row(A:A)*A:A=postcode)}

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 12:03 ]

• pedorus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:51:
Ik wil graag de eerste 6 kolommen ( dat is t/m woonplaats)en alle rijen overhouden waarvan de postcode in de laatste kolom voorkomt.

Naam	Voorletters	Straat	Huisnummer	Postcode	Woonplaats		Correcte postcodes
Ik heb er maar even [pre] omheen gezet voor de duidelijkheid. ;)

Waar nu "Correcte postcodes" staat, in kolom H, verander dat in "Postcode". Ga op cel A1 staan. Druk op data->sort & filter->advanced. Het eerste gebied wordt nu geselecteerd. Selecteer bij 'criteria range' het gebied met de correcte postcodes (incl. de header). Druk op enter, je houdt nu alleen de juiste rijen over, en het is een kwestie van even kopieren naar een ander werkblad..

Verwijderd

Topicstarter
pedorus schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 12:43:
[...]

Ik heb er maar even [pre] omheen gezet voor de duidelijkheid. ;)

Waar nu "Correcte postcodes" staat, in kolom H, verander dat in "Postcode". Ga op cel A1 staan. Druk op data->sort & filter->advanced. Het eerste gebied wordt nu geselecteerd. Selecteer bij 'criteria range' het gebied met de correcte postcodes (incl. de header). Druk op enter, je houdt nu alleen de juiste rijen over, en het is een kwestie van even kopieren naar een ander werkblad..
YES !!!!!!!!! HET WERKT, SUPER BEDANKT. ;)

• pedorus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 12:58:
[...]

YES !!!!!!!!! HET WERKT, SUPER BEDANKT. ;)
Vergeet enkel niet die persoonsgegevens nog even weg te editen ;)

Pagina: 1