Momenteel ben ik op zoek naar een oplossing om onze systeemomgeving op mijn werk te verbeteren.
Ik zoek naar iets wat beter beheerbaar is en minder tijd qua onderhoud kost.
Iedere dag loggen er ongeveer 35 mensen bij ons in. Veel personen op een gelijksoortige omgeving,
maar veel ook met andere software. Ook het besturingssysteem wilt nog weleens verschillen:
90% Windows XP en 10% Vista.
Er is nu vooral veel gedoe met software installatie en bijhouden wat er op welke machine staat.
Ook het 'langs gaan' bij de machines zelf is een issue.
Mijn idee is om over te gaan op het dagelijks klaarmaken van machines op afstand.
Dus dat de machines bijv. met behulp van een batch automatisch aangaan en er een image opgezet wordt met de betreffende software.
Ik wil graag in een beheeromgeving kunnen aangeven welke image er op welke machine dient te komen (via IP / MAC adres?).
Het overzetten van de image mag best snachts gebeuren (en dus wat tijd kosten). Er zullen dus ongeveer 35 images per nacht overgezet moeten worden.
Qua hardware hebben we drie typen machines:
- P4 2.8 en hoger
- Core 2 Duo
- Quad core
Allen bevatten XP, Vista of beiden in dual boot (staks wellicht niet meer nodig).
Het netwerk is voor het grootste deel 1000mbit Cat5e.
Qua server hardware hebben we momenteel:
- Xeon 5130 2.0ghz, 4gb ram, 2x 500gb sata.
Nieuwe server hardware is eventueel mogelijk.
Graag hoor ik of iemand ideeen heeft welke kant ik mogelijk op kan gaan en / of met welke software?
Alvast vriendelijk bedankt,
Stijn
Ik zoek naar iets wat beter beheerbaar is en minder tijd qua onderhoud kost.
Iedere dag loggen er ongeveer 35 mensen bij ons in. Veel personen op een gelijksoortige omgeving,
maar veel ook met andere software. Ook het besturingssysteem wilt nog weleens verschillen:
90% Windows XP en 10% Vista.
Er is nu vooral veel gedoe met software installatie en bijhouden wat er op welke machine staat.
Ook het 'langs gaan' bij de machines zelf is een issue.
Mijn idee is om over te gaan op het dagelijks klaarmaken van machines op afstand.
Dus dat de machines bijv. met behulp van een batch automatisch aangaan en er een image opgezet wordt met de betreffende software.
Ik wil graag in een beheeromgeving kunnen aangeven welke image er op welke machine dient te komen (via IP / MAC adres?).
Het overzetten van de image mag best snachts gebeuren (en dus wat tijd kosten). Er zullen dus ongeveer 35 images per nacht overgezet moeten worden.
Qua hardware hebben we drie typen machines:
- P4 2.8 en hoger
- Core 2 Duo
- Quad core
Allen bevatten XP, Vista of beiden in dual boot (staks wellicht niet meer nodig).
Het netwerk is voor het grootste deel 1000mbit Cat5e.
Qua server hardware hebben we momenteel:
- Xeon 5130 2.0ghz, 4gb ram, 2x 500gb sata.
Nieuwe server hardware is eventueel mogelijk.
Graag hoor ik of iemand ideeen heeft welke kant ik mogelijk op kan gaan en / of met welke software?
Alvast vriendelijk bedankt,
Stijn