Nieuwe omgeving ideeen (Image of software deployment?)

Pagina: 1
Acties:

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 15:27
Momenteel ben ik op zoek naar een oplossing om onze systeemomgeving op mijn werk te verbeteren.
Ik zoek naar iets wat beter beheerbaar is en minder tijd qua onderhoud kost.

Iedere dag loggen er ongeveer 35 mensen bij ons in. Veel personen op een gelijksoortige omgeving,
maar veel ook met andere software. Ook het besturingssysteem wilt nog weleens verschillen:
90% Windows XP en 10% Vista.

Er is nu vooral veel gedoe met software installatie en bijhouden wat er op welke machine staat.
Ook het 'langs gaan' bij de machines zelf is een issue.

Mijn idee is om over te gaan op het dagelijks klaarmaken van machines op afstand.
Dus dat de machines bijv. met behulp van een batch automatisch aangaan en er een image opgezet wordt met de betreffende software.

Ik wil graag in een beheeromgeving kunnen aangeven welke image er op welke machine dient te komen (via IP / MAC adres?).
Het overzetten van de image mag best snachts gebeuren (en dus wat tijd kosten). Er zullen dus ongeveer 35 images per nacht overgezet moeten worden.

Qua hardware hebben we drie typen machines:
- P4 2.8 en hoger
- Core 2 Duo
- Quad core

Allen bevatten XP, Vista of beiden in dual boot (staks wellicht niet meer nodig).
Het netwerk is voor het grootste deel 1000mbit Cat5e.

Qua server hardware hebben we momenteel:
- Xeon 5130 2.0ghz, 4gb ram, 2x 500gb sata.

Nieuwe server hardware is eventueel mogelijk.

Graag hoor ik of iemand ideeen heeft welke kant ik mogelijk op kan gaan en / of met welke software?

Alvast vriendelijk bedankt,

Stijn

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-02 17:38

Crazy-

Best life ever

wellicht dat het pakket van Symantec iets voor je is, (BESR) Backup Exec System Recovery

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:04
Hier onder staan een aantal mogelijkheden.

MS System Center / Backup Pc (Ubuntu) / Altiris of nog makkelijker in onderhoud Terminal Server / Citrix met Desktop virtualisatie(VMware View / XEN Desktop / Solid ICE etc... ).

Wat zijn precies je wensen ?

er zijn zoveel mogelijkheden

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

alles wat je opsomt kan met zaken die in windows zitten, MAW low budget, alleen zal het wat moeite kosten.
  • PC deployen: WDS
  • Software deployen: AD gpo + sec groups + MSI. Een MSI maken vergt wat oefening maar als je er eens mee weg bent lukt het aardig, kijken welke PC in de groep gezet word geeft je meteen een overzicht wie wat heeft
  • Remote beheer. VNC is makelijk doenbaar met AD security, de VNC applicatie deploy je natuurlijk via AD gpo. Remote assistance ingebouwd in Windows is ook mogelijk maar over WAN links heeft het teveel beperkingen.
  • Pach management WSUS
Het vergt wat werk maar voor een dergelijk kleine omgeving is het best doenbaar.

Anders moet je een keer naar system center kijken. Altiris kan ook maar dat is iets complexer IMO

maar, als je 35 mensen hebt, waarom moet je dan 35 PC's per nacht deployen? Je gaat toch niet elke nacht een image deployen?

Server based computing (terminal server / citrix) kan ook maar dat is een compleet andere strategie.

You don't need eyes to see, you need vision

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

VNC voor remote beheer?
Waarom niet gewoon de standaard aanwezige Remote Assistance gebruiken? Scheelt weer een externe applicatie die je moet patchen en apart moet uitrollen enzo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 15:27
Bedankt allen voor de reacties tot zover. Straks zal ik even wat uitgebreider reageren imv tijdtekort momenteel.
Yalopa schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:50:

maar, als je 35 mensen hebt, waarom moet je dan 35 PC's per nacht deployen? Je gaat toch niet elke nacht een image deployen?

Server based computing (terminal server / citrix) kan ook maar dat is een compleet andere strategie.
Reden hiervoor is dat er bijna iedere dag 35 andere mensen zitten, met andere AD accounts.
TS / Citrix zal voor ons inderdaad geen oplossing zijn. De machines waar ze op werken (P4's) hebben redelijk wat rekenkracht en die hebben ze ook nodig voor de applicaties die ze gebruiken.

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:07 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Stinow schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:30:
Reden hiervoor is dat er bijna iedere dag 35 andere mensen zitten, met andere AD accounts.
Wat hebben andere gebruikers op een werkplek te maken met software-deployment en/of OS-onderhoud :?

Kwestie van de juiste dingen doen met userprofiles en klaar...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1