Toon posts:

Hete videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

ff een korte vraag. Ik heb een M2V-TVM-moederbord met een 8600 GT videokaart met 3 gb werkgeheugen. Nou is de pc nogal traag bij het spelen van spellen, het begint na zo'n 2 à 3 minuten. Ik denk dat het aan de videokaart ligt, deze wordt volgens mij te heet. Zo'n 80 graden idle en net boven de 100 bij het spel. Op de verschillende fora stond dat 60 zo'n beetje de max moet zijn. Dus de vraag: Is mijn videokaart de oorzaak van de trage computer bij spellen? En zo ja wat kan ik er aan doen? Iets met de koeler lijkt me zo.

Alvast bedankt

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Lijkt me een koeler probleem, heb hetzelfde gehad, de fan draaide niet meer waardoor de kaart over de 100 graden werd. Ik zou zeggen, kijk eens in de kast of de fan draait of of de koeler er nog wel op zit (bij mij is er ook wel eens een koeler van de kaart afgevallen...)

En ja de slechte performance kan daardoor worden verklaart, De GPU zal terug klokken, of je systeem uitzetten/BSOD-en, etc.

In geval van een falende koeler/fan, gewoon een nieuwe erop zetten, zijn tal van "aftermarket" koelers te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door 0scar op 30-09-2009 14:46 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

60 is niet de max hoor. Veel kaarten worden 80-90 onder load, pas vanaf 110-120 graden wordt het echt schadelijk. Dus echt extreem is het niet, maar minstens 10-20 graden lager zou moeten kunnen (zeker omdat het geen high-end kaart is). Zit er niet gewoon veel stof tussen ofzo? Of heeft je kast een brakke airflow?

Overigens lijkt het me niet logisch dat je graka trager wordt doordat ie warm wordt. Als ie tè heet wordt dan gaat ie gewoon artifacts geven/niet meer goed werken, zolang dat niet gebeurt moet ie het gewoon normaal doen. trager kan ie dus niet worden... edit: o ja, misschien dat ie terugklokt vanwege te veel warmte, dan wordt ie wel trager. Dit kan je checken door de kast open te doen en er een ventilator recht op te richten op de hoogste stand, dan blijft ie wel koel 8) of gewoon een programma'tje nemen wat de kloksnelheden uitleest. Eerst gewoon in windows kijken, dan het ding even zwaar belasten en dan weer snel kijken. Dit kan control panel van nvidia waarschijnlijk wel...

[ Voor 31% gewijzigd door bwerg op 30-09-2009 15:41 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neig zelf naar een slecht presterende koeling. Ik heb een 8600 GT silent en mij pc is een keer op de kant gevallen waarbij het moederbord een zachte dood is gestorven. Deze val zou ook de koeling hebben aangetast. De PC is nu een tiental minuten aan en de temperatuur is 71 graden Celsius. Ik zal zo eens een spel proberen kijken, hoe warm de kaart dan precies wordt. In ieder geval bedankt voor de reactie.

Goed ff TF2 gespeeld met een resolutie van 1680*1050 en alles op aanbevolen setting, zo tussen de 30 à 50 fps. In tijden niet zo soepel gespeeld. Maar de graka werd wel zo'n 107 graden. Straks nog ff wat andere spellen proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 18:55 ]