• Treggats
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo allemaal,

ik heb al een lange tijd een Zenit EM in mijn bezit, maar nog nooit echt iets mee gedaan omdat ik geen flauw idee had hoe alles werkte.
Nu ben ik de laatste tijd bezig om dit uit te zoeken en heb al het een en ander gevonden zoals handleidingen enzo.

Dankzij deze handleidingen ben ik erachter gekomen dat ik een onderdeel mis op mijn camera;
namelijk de sluitertijd schijf (shutter speed dial).

Nu is mijn vraag, loont het om zo'n schijf op te zoeken en vervolgens erop te zetten, of kan ik beter noteren waar hij op staat en op die manier er gebruik van te maken?

En in het geval van de laatste optie, hoe kan ik zien welke sluitertijden hij heeft?

Een foto van mijn Zenit.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 17:06
De instelling van de sluitertijd zit volgens mij op de linkerknop (voor de kijker naar jouw foto rechts), deze zou je gewoon moeten kunnen draaien.

Beter te zien op deze foto's:
http://top35mm.com/images/products/-/zenit-em.jpg
http://velenux.oltrelinux...grafiche/zenit_em_BIG.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Morrar op 30-09-2009 13:43 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
Morrar schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:41:
De instelling van de sluitertijd zit volgens mij op de linkerknop (voor de kijker naar jouw foto rechts), deze zou je gewoon moeten kunnen draaien.

Beter te zien op deze foto's:
http://top35mm.com/images/products/-/zenit-em.jpg
http://velenux.oltrelinux...grafiche/zenit_em_BIG.jpg
Op jouw tweede foto zie je die draaiknop vlak naast het zoekerhuis zitten en op de foto van TS ontbreekt daar duidelijk een draaiwiel... Vervangen is waarschijnlijk zinloos, want dan kun je beter bij een kringloopwinkel een andere camera gaan zoeken.

Het is wel vreemd dat op die geheel linker draaiknop ook nog 36/60/125/250/500 of zoiets staat... Toch lijkt mij dat het mechanisme voor je sluitertijd zich aan de andere kant van de camera bevindt.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 30-09-2009 14:04 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Treggats
@Morrar, de linkerknop is inderdaad te draaien, maar dacht dat dat voor de belichting was omdat de naald van de belichtingsensor meegaat.
dreamscape schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:03:
Het is wel vreemd dat op die geheel linker draaiknop ook nog 36/60/125/250/500 of zoiets staat... Toch lijkt mij dat het mechanisme voor je sluitertijd zich aan de andere kant van de camera bevindt.
@dreamscape, ik neem aan dat je doelt op de 2e foto van Morrar en dan de rechterknop (voor de kijker althans)?

Ik ga in ieder geval nakijken wat precies de functie van die linker (rechts voor de kijker) knop is, ook in combinatie met de lichtmeter

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 17:06
Hmm ok ik zat ernaast, hier is een uitleg voor de modellen die ik gepost heb:

http://cameras.alfredklomp.com/zenitem/manual/

Het geval op links is dus om de belichting te berekenen in combinatie met een bepaald diafragma (calculator in de handleiding) en om de gevoeligheid van de film in te stellen (wat uiteraard invloed heeft op de belichtingsmeter).

Je mist dus inderdaad een knop. Maar is die afgebroken (zie je schade?) of heb je toch net een wat ander model?

Edit: deze manual is duidelijker http://www.commiecameras....cameras/zenit/manuals.htm. Je mist dus inderdaad een knopje...

[ Voor 141% gewijzigd door Morrar op 30-09-2009 15:10 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 22:06
Ach, een EM. Dat was ook mijn eerste camera. 8)

Uitleg hierboven is correct. Een EM heeft een lichtmeter boven de lens. Hierdoor beweegt een wijzertje linksbovenop de camera. Door aan de knop daar te draaien plaats je een oogje bovenop de wijzer. Vervolgens kun je belichting aflezen, je ziet welke sluitertijd bij welk diafragma bij welke iso hoort.
Op deze manier wordt je als beginner ontzettend snel duidelijk hoe de samenhang is tussen deze drie.

Rechts op de camera mist inderdaad de knop voor de sluitertijd. Deze stel je in door de knop te tillen en te draaien, een essentieel onderdeel op deze camera.

Ik vraag me af hoe zinnig het is om dit als onderdeel op te scharrelen tenzij je echt gehecht bent aan de camera. Een EM in nette staat gaat voor rond een tientje op ebay.

Lijkt me dat je ook nog de originele 58mm lens erbij hebt, da's optisch een heel aardig lensje.

[ Voor 49% gewijzigd door Wijnands op 30-09-2009 15:24 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Treggats
@Morrar, ik zie geen sporen van schade, ter illustratie Shutter speed dial van dichtbij.

@Wijnands, het is voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe de linker draaiknop werkt, het deel van de belichting /diafragma is wel duidelijk denk ik.

Het lijkt mij ook niet heel erg nuttig om het onderdeel nog op te zoeken, maar is er een manier om uit te vinden op welke sluitertijd hij staat?

Qua lenzen heb ik een Helios 44M 2/58, dat is de 58mm waar je het over had neem ik maar aan.
En ik heb van Praktika 1:2.8 f=135mm, maar het is me nog niet helemaal duidelijk waar die cijfers op de lens voor staan

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
ja, lijkt me wel, als het goed is als je hem draait hoor je klikjes. Draai hem tot een uiteinde en vergelijk het aantal klikkjes met het aantal standen op een speed dial van een complete zenit.

www.jessekraal.nl

• Wijnands
Deze methode zal wel werken maar is erg omslachtig. Die praktica is, mits in goede conditie, een heel behoorlijke lichte tele.

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Heel behoorlijk? Ik heb hem wel eens gebruikt op mijn 5D maar vind er niks behoorlijks aan eigenlijk... :S

www.jessekraal.nl

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Enzo Dizono schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:04:
Heel behoorlijk? Ik heb hem wel eens gebruikt op mijn 5D maar vind er niks behoorlijks aan eigenlijk... :S
Al eens geprobeerd af te stoppen naar f/5.6 ofzo? Als je dan geen fatsoenlijke foto's kunt produceren zal de lens inderdaad niet zoveel soeps zijn :).

• Treggats
Ik heb nog wat vraagjes over de linkerknop.
Als ik op deze handleiding kijk bij exposure determining, dan lees ik daar dat je in principe alleen de gevoeligheid van de film moet instellen en dat de rest zichzelf dan wijst.
Alleen op de camera staat ASA-ROCT en ik dacht dan een filmp in ISO wordt gemeten, zijn hier nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik zie verder geen lijntje oid waaraan ik de buitenste ring kan aflezen, dus het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat dan verder in zijn werk gaat. Ook met die handleiding kom ik er niet helemaal uit, Dus als er iemand is die dit wat duidelijker voor mij kan maken; graag :)

• mcdronkz
ISO/ASA is hetzelfde :) Ik weet niet precies wat ROCT is, maar hier moet je je volgens mij niet teveel zorgen om maken.

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 18:02

Xanax959

relax...

Misschien heb ik nog een Zenit EM in onderdelen liggen. Mét dat knopje :) Maar ik ben net verhuisd, dus het kan even duren voor ik wat vind. Van mij mag je de zak onderdelen (tegen verzendkosten) hebben. (als ik het uberhaupt nog vind, dus maak je niet blij met een dooie mus...)

Atari portfolio Dos 2.11

• Wijnands
Als ik er aan denk zal ik even een kleine handleiding maken

• Treggats
@mcdronkz, tnx
@Xanax, ben benieuwd of je het nog kan vinden :+
@Wijnands, dat zou erg op prijs worden gesteld :)

Ik ga morgen in ieder geval even een testcase maken en kijken hoe dat eruit komt als het ontwikkeld is.

edit: terug van fotoshoot, geen problemen ondervonden tijdens het schieten. Ook het terugdraaien van het filmpje ging goed.
Morgen bij de winkel droppen om te laten ontwikkelen

[ Voor 29% gewijzigd door Treggats op 04-10-2009 14:16 . Reden: status update ]

• Treggats
Het heeft misschien even geduurd, maar ik heb de foto's laten ontwikkelen en ook op cd laten zetten.
Ze staan hier online, feedback is welkom :)

De enige knop die ik een beetje heb gebruikt afgezien van het scherpstellen was de knop voor de sluitertijd(belichting). De knop voor de sluitertijd aan de rechterkant heb ik niet echt gebruikt, ik kan ook niet zien waar die staat dus heb ik die maar helemaal linksom gedraaid. Denk dat dat de kortste sluitertijd is.

Ik neem overigens maar aan dat het normaal is voor analoge foto's om een beetje blur te zijn op normale grootte.

Verwijderd

Treggats schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:19:
...

Ik neem overigens maar aan dat het normaal is voor analoge foto's om een beetje blur te zijn op normale grootte.
Nee.

Ik heb ranzig scherpe foto's gemaakt met m'n analoge Praktika.

Ziet overigens uit als bewegingsonscherpte.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2009 00:26 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TS, met welke lens is dit geschoten, de helios? Zoja, tikkie afstoppen dan is ie flink wat scherper.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wijnands
Blijkbaar heeft TS wel door hoe de lichtmeter werkt, belichting is netjes.

• Treggats
Erasmo schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 07:11:
TS, met welke lens is dit geschoten, de helios? Zoja, tikkie afstoppen dan is ie flink wat scherper.
Ik heb voor de lange afstanden, zoals met de reigers de praktika gebruikt en voor de korte afstand of overzicht foto's de helios.
En wat bedoel je precies met `afstoppen`?

@Wijnands, dankje. Al vind ik wel dat op sommige foto's het geheel overbelicht is.
Ik had daar wat kunnen spelen met het diafragma natuurlijk, was alleen lastig om dat op het blote oog zo te zien.

Wat betreft de scherpte van de foto's, ik dacht dat ik vrij stil stond toen ik de foto's nam.
Kan het zijn dat het te maken heeft met de instellingen van de sluitertijd?
Bijvoorbeeld een combinatie tussen de linker en rechter knop?

• Wijnands
Nee, sluitertijd is alleen met de rechterknop.

• Treggats
Wijnands schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:59:
Nee, sluitertijd is alleen met de rechterknop.
Nu blijkt maar weer hoe barstens irritant het is dat ik juist dat knopje mis.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 19:33

bobcom

Dedicated dabbler

Afaik (maar we hebben het wel over 40 jaar terug) had de zenit EM een gekoppelde ingebouwde belichtingsmeter - aflezing in het halvemaantje links van de zoeker. Het "oogje" van de aflezing kon je verplaatsen / in dekking brengen met het naaldje van de meter door het verdraaien van de diafragmaring van de lens of het verstellen van de sluitertijdenknop. Die laatste zit - net als bij bijna iedere andere analoge of digitale SLR-camera - direct rechts van de zoeker.

Het wieltje dat @Treggat mist is imo het bedieningswieltje van de sluitertijdenknop. Sluitertijden werden (en worden) ingesteld door het bedieningswieltje op te tillen en links / c.q. rechtsom te draaien. Zonder dat wieltje zou je nog steeds de sluitertijd moeten kunnen instellen door het asje in het midden van dit stelseltje rechts van de zoeker omhoog te tillen en het naar links of naar rechts te draaien. Wanneer je je diafragma op de lens zo instelt dat het oogje in dekking is met het naaldje van de lichtmeter zou je aan het naaldje moeten zien wat het effect van zo'n verdraaiing is. Het naaldje / oogje zou dan naar links of rechts moeten bewegen, en met de diafragmaring kun je zien hoeveel stoppen je je sluitertijd versteld hebt.

Bijvoorbeeld: onder gegeven lichtomstandigheden geeft je sluitertijdenknop ??? aan en je diafragma is F8. Je filmgevoeligheidsinstelling (ziehier de omrekentabel voor GOST/ISO naar ASA en DIN) geeft bijv. ISO 400 aan. Als je voor een bepaalde verdraaiing van je sluitertijdenknop je diafragma van F8 naar F4 moet terugstellen om het oogje en de naald weer in dekking te brengen dan heb je je belichtingstijd dus twee stops teruggezet - van 1/250 naar 1/60 (bijvoorbeeld). Met behulp van een (intacte) camera of zelfs een ouderwetse Sekonic kun je een ijkpunt vaststellen en aan de hand daarvan een schijfje maken waarop je je sluitertijden noteert en dat je vervolgens op het palletje dat je omhoog kunt trekken monteert. Als ijkmodel kun je zelfs een paar andere Zenit EM's gebruiken - heb je gelijk wat reserve-onderdelen en extra lenzen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Even iets anders - het digitaliseren lijkt niet bijster goed gedaan. Het kan aan mij liggen, maar bijvoorbeeld de reigerfoto lijkt gewoon van het fotopapier te zijn gedigitaliseerd, en niet van een negatiefscan. Klopt dat?

De foto's zijn wel erg goed scherp trouwens. Maargoed, je hebt ook een veel beter focusapparaat dan menig crop-dSLR van tegenwoordig - je oog ;)

• mcdronkz
Ik vind de foto's eigenlijk nog wel meevallen. Scherpte is inderdaad niet verkeerd. Belichting klopt vaak ook wel. Ik denk dat je met een negatievenscanner een veel betere kwaliteit krijgt, mits je daar niet teveel op gaat bezuinigen.

Echter, een goede negatievenscanner is niet goedkoop, en misschien loont het wel om eens te kijken naar een EOS 350D ofzo. Met M42 adapter kun je dan dezelfde lenzen gebruiken, en je hebt meteen de voordelen van een digitale camera in huis. Natuurlijk zijn er ook wel wat nadelen. Als je geen hoekzoeker met vergroting of iets dergelijks hebt, is het scherpstellen bepaald niet eenvoudig. Eigenlijk is een full-frame camera met focussing screen de beste oplossing, maar als je in dat stadium bent zit je waarschijnlijk ook niet meer te spelen met M42 lensjes.

Desondanks moet ik zeggen dat ik erg veel plezier beleef aan de M42 lenzen op m'n 400D, zeker voor het geld.

Keep experimenting!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Hier ook: optisch zijn die lenzen absoluut niet slecht, ik heb 3 M42 lensjes. In tegenstelling tot bijna iedereen ben ik ook tevreden over m'n spiegellens.

Then again, afgelopen weekend heb ik oneindig veel plezier (en zelfs wat geld) overgehouden aan een USM-lens en de prima tracking focus van de 450D. Digitaal is in mijn ogen echt analoog+hele leuke extra's.

Anyway: foto's met een negatievenscanner *laten* inscannen moet toch niet zo heel duur zijn? Een vriend van me schiet middenformaat en laat een rolletje (nouja... stapeltje) foto's inscannen voor 25 euro. Dat is dan echt veel... VEEL betere kwaliteit dan dit. Maar ik heb ook begrepen dat middenformaat op zichzelf beter is voor je scherpte.

• Treggats
Het digitaliseren heb ik zelf niet gedaan, dat heb ik bij een fotozaak laten doen.
Ik zal eens navragen hoe ze mijn foto's digitaliseren, en had zelf ook het idee om met een DSLR + adapter verder te gaan.
Maar op het moment ontbreekt het geld me daarvoor even, dus voorlopig ga ik op deze voet verder en zal ik eens navraag doen over het negatievenscannen van mn foto's

• Treggats
Ben net terug van de fotozaak, en heb het even nagevraagd. Ze gebruiken daar een negatievenscanner of faxscanner zoals de baas het noemde. Hij zei verder dat het aan mn belichting lag dat er ruis op de foto's te zien was.
Pagina: 1