Toon posts:

WD My Book World Edition II password protecten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een WD My Book World Edition II kopen. Deze zou dienen als backup-schijf (en opslag) van erg belangrijke documenten/foto's. Nu het probleem;

Situatie:

Ik zit op kot (/kamers). Gelijkvloers in de gedeelde ruimte (brandkast) staat een router met daaraan 2x8-poortsswitchen. (er is geen wireless) Daar kan ik onmogelijk die HD plaatsen. Nu heb ik op mijn kamer de aansluiting voor internet. Kan ik aan deze aansluiting een switch plaatsen? Of een router?
Aan die switch/router zou ik dan iMac, mbp én de My Book hangen.

Het probleem: Kunnen andere mensen op kot(/kamers) ook aan die schijf geraken (read&write)? Ik veronderstel van wel omdat de mensen op hetzelfde netwerk hangen? (ik denk hierbij aan het zogezegde 'hoofdnetwerk' dat op de gelijkvloers start) Dit zou niet mogen, aangezien het zeer belangrijke documenten en foto's zijn, die ik absoluut moet bewaren.

Is er een mogelijkheid om ofwel die My Book te beveiligen met een wachtwoord of die switch te beveiligen met een wachtwoord (of heb ik hiervoor een router nodig, gaat dit het netwerk beïnvloeden op een negatieve manier?) of ....

Iemand die mij hierbij kan helpen?

Wouter

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Aan de netwerkaansluiting op jouw eigen kamer kun je zonder probleem een router plaatsen. Zorg wel dat het subnet binnen een andere is dan het subnet buiten. Hoe je je lokale netwerk dan verder inricht is voor de andere bewoners niet te zien, en ook je NAS is dus niet toegankelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Subnet is een instelling binnen de router? (Zoveel ken ik nu ook niet van routers etc)
Is de WD zelf ook te beveiligen moest ik via een switch werken? (bv. inloggen met username / pass) Een switch is iets goedkoper, de financiën zitten wat krapper door recente uitgaven.
Nu, moest ik via een router werken, kan ik de NAS nog bereiken als ik thuis zit met mijn laptop?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Elke nas die ik in mijn handen heb gehad heeft de optie om shares te beveiligen met een wachtwoord.
Als je dan slim bent maak geef je deze share dezelfde naam en wachtwoord als je windows account. Je kan er dan zonder problemen op. Andere mensen in je netwerk niet.

Wil je het zeker weten, download de handleiding van de versie die jij wilt hebben en lees hem door.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Subnet is een instelling binnen de router?
Ja. Het komt erop neer dat je de range van uitgedeelde ip adressen duidelijk anders moet zetten dan die van de rest van het huis. Dus als je nu 192.168.0.x als adres krijgt, moet dat in de 192.168.10.x range zijn, of iets dergelijks.
Nu, moest ik via een router werken, kan ik de NAS nog bereiken als ik thuis zit met mijn laptop?
Misschien. Je zit nu al achter een router (namelijk die van het huis). Een 2e router voegt geen extra hindernissen toe, alleen extra configureerwerk. Dus als het zonder 2e router lukt, lukt het met waarschijnlijk ook.