Clonen van Mac's

Pagina: 1
Acties:

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb 28 Mac's staan die ik wil voorzien van een schone installatie.

Ik heb 1 Mac opnieuw geinstalleerd en geconfigureerd en daarvan wil ik graag een "image" dumpen naar de 27 andere Mac's.

Ik ben bezig geweest met het programma Carbon Copy Cloner.
Daarmee heb ik vanaf de schone Mac via het netwerk een clone gemaakt naar een andere Mac.
Dit duurde wel een tijd, maar nadat het klaar was en rebootte zag ik geen verandering op de 2de Mac.

Ik heb als doelpad "\" opgegeven. Ik kreeg dan ook de waarschuwing dat ik daarmee het doel volledig zou overschrijven. Maar de 2de Mac is nog ongewijzigd.

Zie ik iets over het hoofd?
Of is er een methode om een Mac te clonen net als met Ghost ?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 15:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het makkelijkste is volgens mij een Time Machine backup maken en die restoren op alle PC's, zeker omdat je dat ook vanaf en naar het netwerk kunt doen.

Voor netwerkgebruik heb je dan overigens wel een Time Capsule of NAS nodig die zichzelf als Time Capsule kan identificeren. Eventueel kan je met AFP op Linux bak ook nog wat voor elkaar krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door --MeAngry-- op 30-09-2009 10:53 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Ye Greate'96
--MeAngry-- schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:50:
Het makkelijkste is volgens mij een Time Machine backup maken en die restoren op alle PC's, zeker omdat je dat ook vanaf en naar het netwerk kunt doen.

Voor netwerkgebruik heb je dan overigens wel een Time Capsule of NAS nodig die zichzelf als Time Capsule kan identificeren nodig. Eventueel kan je met AFP op Linux bak ook nog wat voor elkaar krijgen.
Time Capsule is dan zeker gewoon een externe schijf met Firewire aansluiting?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
Disk Utility.app en SuperDuper! kunnen dit ook. Alleen niet via het netwerk. Je kan wel een image restoren van bv een usb of fw disk. Maar 27x... hmmz :P

Dit heb ik gevonden op apple KB. Gaat aleen over SL Server waarmee je dus wel een netrestore kan doen. Welke versie van osx draait daar?

[ Voor 20% gewijzigd door lowfi op 30-09-2009 10:55 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 21:15

mace

Sapere Aude

Zijn de machines verder identiek?
Kan je niet gewoon een image maken met dd?

• Ye Greate'96
lowfi schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:53:
Disk Utility.app en SuperDuper! kunnen dit ook. Alleen niet via het netwerk. Je kan wel een image restoren van bv een usb of fw disk. Maar 27x... hmmz :P

Dit heb ik gevonden op apple KB. Gaat aleen over SL Server waarmee je dus wel een netrestore kan doen. Welke versie van osx draait daar?
Hmm, ik ben nu met Schijfhulpprogramma (Disk Utility) bezig om een kopie van de Macintosh HD op een usb externe schijf weg te schrijven. Dat duurt nog een half uur.
Ben zeer benieuwd of ik het vervolgens op dezelfde wijze kan restoren op de andere Mac's...

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 11:41
Ye Greate'96 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:07:
[...]

Hmm, ik ben nu met Schijfhulpprogramma (Disk Utility) bezig om een kopie van de Macintosh HD op een usb externe schijf weg te schrijven. Dat duurt nog een half uur.
Ben zeer benieuwd of ik het vervolgens op dezelfde wijze kan restoren op de andere Mac's...
Dat zou moeten werken. Denk er wel aan van de USB drive te booten. Je kunt niet naar de bootdrive schrijven namelijk :)

• Ye Greate'96
tweak_dude schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:10:
[...]

Dat zou moeten werken. Denk er wel aan van de USB drive te booten. Je kunt niet naar de bootdrive schrijven namelijk :)
Oh ja, dat is een goeie

Overigens is dit ook geen ideale oplossing bedenk ik me zo. Om nou 27 keer ruim een half uur te wachten tot de image klaar is met restoren...

Dan moet ik toch richting een server gaan denken waarschijnlijk of veel geduld hebben....

• lowfi
Als je een installatie dvd hebt kan je daarmee Disk Utility weer starten en een restore doen van de usb disk naar een interne drive.

• Ye Greate'96
je bedoelt dan gewoon de Mac OS X Install disc ?

Die heb ik! Ik ga het straks proberen.

Het is overigens versie 10.5.2 (geen idee welk roofdier daarbij hoort :p)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:20
Wat voor bakken zijn het? Je kan een source Mac toch ook gewoon in Target mode aan de bron Mac hangen? Lekker gemakkelijk en geen tussenstap meer.

Als je deze grap vaker moet uit gaan halen raad ik je echter inderdaad aan om een installatie server te maken met een standaard image. Dan ga je meer kijken naar corporate oplossingen dan naar gemodder met een USB schijfje :) Zie ook: Netboot en Netinstall

[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 30-09-2009 14:10 ]

Liege, liege, liegebeest!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik weet niet echt veel van dit onderwerp, maar kan Remote Desktop 3 van Apple niet het OS klonen van de ene Mac naar de overige 27? ...Kost wel een lieve € 499,- :|

Link

• Liegebeest
Nee, het lijkt er op dat RDP wel gebruikt kan worden voor remote software distributie (ala Windows SMS packages), maar een herinstall kan niet. Dat is ook niet zo gek, want om RDP te gebruiken heb je RDP nodig ;)

Voor een geautomatiseerde OS install, al dan niet met pre-installed software, gebruik je NetInstall.

@YG96:
Moet je op al die 28 bakken naderhand ook nog extra software installeren? Met de hand? Poor you :)

Die image die je hebt gemaakt kan je in elk geval gebruiken om binnen tien minuten een NetInstall image te maken. *kwijl*

• lowfi
Ye Greate'96 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:18:
je bedoelt dan gewoon de Mac OS X Install disc ?

Die heb ik! Ik ga het straks proberen.

Het is overigens versie 10.5.2 (geen idee welk roofdier daarbij hoort :p)
Als je een installatie dvd erin doet moet je niet gewoon de setup runnen maar dan bovenin de menubar disk utility starten. Dezelfde app waarmee je dus op die ene mac een image hebt gemaakt. Daarmee doe je dan een restore van de externe disk naar de interne.

In de eerste image kan je ook al alle software installeren die je nodig hebt trouwens. Alleen naderhand serials invoeren :P

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Er lijkt zoiets te bestaan als Apple Software Restore (asr)
Je moet hier volgens mij wel even de commandline voor in duiken, maar asr kan volgens google via Multicast werken, waardoor je alle macs in 1 keer van de juiste software kunt voorzien.

Op de manier die hier beschreven staat kun je van iedere Mac ook een NetBoot server maken, dus kun je zonder Mac OS X server te kopen al je macs van het netwerk booten.

[ Voor 34% gewijzigd door Romke op 01-10-2009 18:54 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

De apple tool die je zoekt is native en hij heet, system image utility ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Hier staat dan weer beschreven hoe dat werkt, maar deze hint lijkt uit te gaan van Mac OS X Server.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Liegebeest
ASR is wat Disk Utility onder water gebruikt. Het is op de command line inderdaad wel wat krachtiger en eigenlijk vind ik het ook gemakkelijker.

Maar! Bedankt voor dat artikel over "Make any mac a boot server". Die heb ik bewaard en daar ga ik zeker wat mee doen. Erg interessant!

[ Voor 32% gewijzigd door Liegebeest op 01-10-2009 19:20 ]

• Ye Greate'96
Ik heb 1 Mac nu helemaal naar wens geinstalleerd, inclusief Office 2008 en het Adobe CS3 pakket.

Daarvan maak ik met het Schijfhulpprogramma gewoon een dump naar een usb drive.

Op de 27 andere Mac's start ik op vanaf de OSX dvd en load ik de image gewoon weer vanaf de usb drive.

Werkt perfect!!
Daarna alleen nog de computernaam aanpassen en koppelen aan het Windows domein!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 13:06
ik heb zoiets van; foto's van die 27 macs :P

• Liegebeest
Je bedoelt terwijl ze bij elkaar staan voor het imagen? Anders lijkt't me niet zo boeiend en klinkt't als een standaard grafimedia klaslokaal :)

Enne nogmaals: als je deze grap nu vaker moet gaan doen zou ik toch eens een OS X install server bouwen ;)

Pagina: 1