• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 00:59
Sinds 1 Juli 2009 is het opzegtermijn van mobiele abbo's verlaagd naar 1 maand. Nu denk ik, alsnog ruim te zijn, en 3 maanden van te voren alvast op te zeggen, krijg ik te horen dat het 1 maand van te voren kan.

Voorbeeld:
Begin contract 09 1 Jan
Eind contract 10 1 Jan
Opzeggen kan dan volgens hun pas VANAF 1 December met een opzegtermijn van 1 maand.

Dan heb je dus exact één dag om op te zeggen om zonder extra kosten buiten de contractsduur je contract af te ronden. Nu vond ik het voor 1 Juli al onredelijk dat men eiste dat je maximaal 4 maanden voor eind contract je abbo opzegd (waarbij je dus een gehele maand krijgt om er zonder kleerscheuren af te geraken) maar dit is toch wel belachelijk.

Gaat hier overigens om Debitel, weet nog niet wat andere providers doen maar heb 2 aflopende t-mobile contracten in november dus zal er wel achterkomen een dezer dagen :D

Iemand enig idee of Debitel deze eis kan stellen?

EDIT: krijg je straks een scenario dat je 5 weken van te voren een brief stuurt en ze dan zeggen ja sorry je bent te vroeg deze opzegbrief is niet geldig. Ja lekker, en telefonisch opzeggen is ook echt te vertrouwen bij een dergelijk bedrijf dat grotendeels draait op misleiding van de klanten.

[ Voor 13% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-09-2009 10:11 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je moet gewoon je contract uitdienen. Als het daarna stilzwijgend doorloopt kan je het opzeggen per maand.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TWeaKLeGeND
Bedankt voor de reactie maar dat is uiteraard helemaal onzinnig, je moet je contract uitdienen en daarna kan je nog per maand opzeggen? Dan is een contract in feite dus altijd minimaal contractsduur +1 maand.

Misschien dat ik niet duidelijk was, maar het voorbeeldcontract wat op 1 januari 2010 afloopt wil ik gewoon alvast in oktober 2009 op kunnen zeggen zodat het niet tot langer dan 1 januari doorloopt, debitel eist nu dat ik dat niet voor 1 December doe en als ik het later doe brengen ze extra kosten in rekening per dag ongeacht of die 1 December nou een zondag is of niet etc. En de formele schriftelijke manier van opzeggen neemt natuurlijk ook tijd in beslag, het is al niet fijn dat als je de 29ste een opzegbrief opstuurt en deze pas de 7e aankomt ze die 7e aanhouden voor opzegdatum ondanks de poststempel van de 29ste, het is nog veel erger dat als deze de 30ste aankomt ze de brief zeggen in de prullenbak te gooien omdat het 'nog geen tijd' voor opzeggen is.

[ Voor 64% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-09-2009 10:18 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

TWeaKLeGeND schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:14:
Dan is een contract in feite dus altijd minimaal contractsduur +1 maand.
Wat had jij gewild dan? :?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gunner schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:12:
Je moet gewoon je contract uitdienen. Als het daarna stilzwijgend doorloopt kan je het opzeggen per maand.
Klopt, maar je kunt wel alvast nu een opzegbrief sturen waarin je vermeld dat je per januari 2010 het abbonenemt niet verlengd wil hebben.

Ik kan uit de TS niet opmaken of TS dit alvast wil doen, of dat TS binnen het eerste jaar al wil opzeggen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Gewoon de contractsperiode uitzitten en meteen daarna klaar zijn? ;) Zoals het hoort. Je gaat een contract aan voor X aantal maanden, niet voor X + 1 aantal maanden omdat je maar 1 maand van tevoren op kan zeggen.

• TWeaKLeGeND
Ik had gewild dat ik een 1 jaars contract afsluit voor 1 jaar, niet voor 13 maanden. Al helemaal niet als ik die 13e maand evenveel moet betalen als in de 1e tot en met de 4e maand bij elkaar.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:19:
[...]

Gewoon de contractsperiode uitzitten en meteen daarna klaar zijn? ;)
En dan direct afgesloten worden? :)

• TWeaKLeGeND
Jazeker, als de klant dit tijdig (minimaal 1 maand) van te voren aangeeft direct afgesloten te willen zijn is dat toch heel normaal? Alleen nu word er dus de onredelijke eis gesteld dat het niet alleen minimaal 1 maand van te voren maar ook maximaal 1 maand van te voren moet zijn.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gunner schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:21:
[...]

Als hij dat wilt, waarom niet? Er zijn trouwens wel meerdere telco's hoor :P

Goedkoop bellen via VoIP

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gunner schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:21:
[...]

Hoezo, er kan november/december toch al geregeld worden dat het mobiele nummer overgenomen wordt door een andere provider (per einddatum contract). TS krijgt dan eerst een tijdelijk nummer van zijn nieuwe aanbieder en binnen een week is het nummer geporteerd.

En sowieso, als TS direct afgesloten wil worden na exact 12 maanden dan is dat toch zijn keuze?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:27

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het makkelijkste is overstappen op een andere provider. Dit kun je meestal al eerder dan 1 maand van tevoren regelen. (Misschien nog steeds 4 maanden?) En dan zorgen die ervoor dat het precies 1 maand van tevoren opgezegd wordt. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• TWeaKLeGeND
@ Hierboven: Uiteraard is dat het makkelijkst maar ik heb al zoveel abbo's deze mag gewoon weg ... (En om veel abbo's te managen moet je wel goed opletten hoe en wat en zal ik niet snel in een situatie terechtkomen dat ik het 1/2 December vergeet op te zeggen maar een gemiddelde consument die er wel af en toe maanden van te voren aan denkt maar toevallig die 1e week van december het gewoon te druk heeft om aan zoiets te denken die zit er wel mee dat hij in feite gewoon opgelicht word.)

Ok we kunnen nu stellen dat 'vrijwel' iedereen het ermee eens is dat debitel hierbij erg onredelijk bezig is.

Terug naar de vragen hoe het bij andere aanbieders zit momenteel met de 'maximaal x tijd van te voren opzeggen' en of debitel of welke andere provider dan ook het recht heeft mijn opzegging voor 1 December te weigeren.

[ Voor 42% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-09-2009 10:31 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
GSM → TP

• TWeaKLeGeND
:P Sorry zie nu pas dat er staat GSM's en niet GSM en dat er ook een TP subforum is.

• Leekah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 16:38
Dat mogen ze volgens mij helemaal niet doen. Die klantenservicemedewerker zal het vast verkeerd begrepen hebben. Ik zou gewoon eerst een normale brief sturen (ik stuur er meestal minimaal twee), mocht je binnen 2/3 weken geen antwoord hebben een aangetekende brief (met handtekening retour) zodat je zeker bewijs hebt van je opzegging. Of gewoon nog een keertje bellen en hopen dat je een competent persoon aan de lijn krijgt natuurlijk. ;-)

Anyway, ik heb mijn T-Mobile contract onlangs opgezegd en dat kon gewoon een aantal maanden van te voren (en gewoon telefonisch) dus daar doen ze er in ieder geval niet moeilijk over.

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05
Wat gezegd wordt over 12 maanden contractsduur + 1 maand opzegtermijn is in ieder geval onzin. Hoe het precies bij andere aanbieders zit weet ik niet, maar bijvoorbeeld 2 maanden van te voren (november) moet toch zeker wel kunnen. Meer dan 3 maanden is een ander verhaal.

Overigens heb je niet slechts één dag om op te zeggen. Je opzegtermijn is één kalendermaand vanaf de dag dat je het opzegt, dus als je dat op 2 december doet ben je 2 januari weg. Althans zo werkt het bij KPN/Hi, lijkt me sterk dat Debitel compleet van deze regel afwijkt, zeker gezien het een telecomwet betreft.

• TWeaKLeGeND
Klopt als het goed is inderdaad dat als je 5 december opzegt dat je dan 5 januari wegkan en voor 4-5 dagen extra betaald.

Alleen was die 12 + 1 maand een reactie op de 'eerst contract uitzitten en dan pas opzeggen' van Gunner.

Vooral vervelend bij 'normaal 99,95 per maand nu voor maar 4,95'. Dan is een extra week na de 12e maand al flink balen omdat je weet dat die kosten er helemaal niet hadden moeten zijn.

Ik zal morgen nog maar eens (eventueel een paar keer) Debitel bellen. En daarna zoals geadviseerd in tweevoud een schrijven sturen en na 3 weken nogmaals aangetekend mocht ik dan nog geen bevestiging gehad hebben.

Ik zal het resultaat nog bekend maken, maar hoop dat er nog iemand langs komt die precies weet te vertellen of wat Debitel doet door de wettelijke beugel kan. Bij t-mobile werd me zojuist verteld dat je 'altijd' alvast kan opzeggen (was vroeger 4 maanden, misschien nu nogsteeds maar medewerker zei dat het altijd zou kunnen en het gewoon in het systeem gezet werd)
Pagina: 1