MSSQL query naar ERD

Pagina: 1
Acties:

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:43
Hallo,

voor ik in visio mijn complete query ga uittekenen was ik benieuwd of er een tool is die sqlcode direct om kan zetten naar een ERD. Op google heb ik al wel gezocht, andersom schijnt het in verschillende gevallen wel mogelijk te zijn.

De query is dermate groot (wordt gebruikt om de ROMI te kunnen bereken in Microsoft Dynamics 3 en vervolgens te rapporteren) dat het zeker enkele uren werk is.

Kent iemand een dergelijke tool, of zal ik toch aan het tekenen moeten?

Een echte golver is nooit uitgeput

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
:?
Met een ERD diagram stel je een data-structuur voor, geen queries .... Met een query haal je iets uit een datastructuur, dus ik snap niet waarom je een query zou uittekenen in een ERD ?
Hoe ga je dat doen ?

https://fgheysels.github.io/

• LoBbY_1
Met de query haal je gegevens uit de tabellen van een database, klopt. Deze tabellen en kolommen staan geschreven in een query. Dus aan de hand van een query lijkt het mij dat het mogelijk moet zijn om aan de hand van de geselecteerde tabellen en kolommen een diagram te kunnen laten tekenen. Of zit ik hier nu erg mis?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

LoBbY_1 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:45:
Met de query haal je gegevens uit de tabellen van een database, klopt. Deze tabellen en kolommen staan geschreven in een query. Dus aan de hand van een query lijkt het mij dat het mogelijk moet zijn om aan de hand van de geselecteerde tabellen en kolommen een diagram te kunnen laten tekenen. Of zit ik hier nu erg mis?
Heb je het nu zelf over een INSERT of een CREATE TABLE query?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• LoBbY_1
Heb je het nu zelf over een INSERT of een CREATE TABLE query?
Het is een select query, de query haalt uit tientallen tabellen informatie. Dus ik dacht, stel dat een query
code:
1
 select campaignid from campaignbase
al een tekening zou moeten kunnen maken met een tabel campaignbase met in ieder geval de kolom campaignid er in.

Maar ik kan er ook totaal naast zitten hoor!

Verwijderd

Wat wil je hier dan precies mee bereiken? Zoals hierboven gezegd wordt ERD gebruikt om datastructuren weer te geven, van waaruit een database ontworpen kan worden en waar tegen jij queries gaat uitvoeren.

Jij werkt nu andersom, je gaat vanuit je query een ERD extraheren. Je kunt toch ook gewoon kijken uit welke tabellen en kolommen de database bestaat en hoe de relaties liggen?

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 10:22
Ik vraag me af wat er mis is met de query designer die gewoon in de management studio zit? Die doet volgens mij precies wat jij wilt.

• LoBbY_1
Nou, het probleem was dat het in dit geval een bestaande database betrof (ms crm) waaruit gegevens moesten worden gehaald. Van te voren ontwerpen is bijna niet te doen aangezien de database tamelijk appart in elkaar zit. Het klopt dat dit de omgekeerde volgorde is. Maar nu is het wel van belang dat het wordt vastgelegd.

Het klopt dat de query designer doet wat ik wil, echter kan ik (mssql 2005) geen tekeningen exporteren. Hooguit een screenshot maken. Daarbij zijn er veel derived tables met onderliggende tabellen die ik graag zichtbaar zou maken. En de management studio kan niet omgaan met unions (tenminste mssql 2000).

Ik dacht dat ik ooit een dergelijke tool heb gezien. Maar ik kan er ook totaal naast zitten.

Verwijderd

Je hebt gewoon een tool nodig als: ( http://fabforce.net/dbdesigner4/ ) - is maar voorbeeldje, en verouderd-.
Die een DB kan reverse engineren, zijn er genoeg van freeware en commercieel.

• LoBbY_1
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:56:
Je hebt gewoon een tool nodig als: ( http://fabforce.net/dbdesigner4/ ) - is maar voorbeeldje, en verouderd-.
Die een DB kan reverse engineren, zijn er genoeg van freeware en commercieel.
Bedankt voor de informatie! Ik zal deze direct proberen!

Pagina: 1