• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Gisteren kwam mijn buurvrouw langs om te vragen of ik eens naar hun laptop wilde kijken.
De laptop start niet meer op, het scherm blijft zwart, en een in de zoveel tijd hoor je een muziekaal riedeltje.
Numlock, Capslock, Scrollock werken allemaal (te zien aan de lampjes).

Ik heb de twee geheugenreepjes al in verschillende onderlinge configuraties geprobeerd, geen resultaat.
Wel merkte ik dat na een tijdje de achtergronverlichting van het display inschakelt en reageert op de functietoets waarmee je het scherm in- en uit kunt schakelen. Helaas was dit ook maar één keer het geval. De rest van de tijd moet ik het doen met zwart beeld, of af en toe een riedeltje.

Ook heb ik de resetknop geprobeerd, zowel met als zonder accu in het systeem. Geen resultaat.

Het gaat dus om een
Asus Z53SC-AP045C
MB Ver. F3SC
ID: 2A

Voor de veiligheid maak ik eerst een kloon van de harddisk, maar ik wil jullie hier vragen of iemand dit eens eerder is tegengekomen, of dat iemand misschien een suggestie heeft over wat ik nog meer zou kunnen proberen.

-- Edit
Ik heb de laptop ook getest met een monitor aangesloten op de VGA en DVI aansluiting. Geen van beide gaf geen reactie.

[ Voor 5% gewijzigd door koffercomputer op 30-09-2009 09:08 . Reden: aangevuld ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp werkt de functie toets ook niet goed? Zo kan je mogelijk een gewoon scherm aansluiten en kijken of die dan wel beeld geeft op een los scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Ik heb de laptop op verschillende manieren geprobeerd te resetten.
1) Door op het resetknopje te drukken met een pin
2) Door de accu er uit te halen en op het resetknopje te drukken
3) Door de accu er uti te halen en op de power knop te drukken

Helaas, geen resultaat.
Bij het inschakelen:
- draait de koelventilator meestal niet.
- draait de koelventilator soms meteen
- draait de koelventilator soms na een tijdje
- Klinkt heel af en toe het opstartgeluidje van de laptop (niet van Windows!)
- Gaat af en toe de backlight van het display aan

Steeds zowel op het scherm als een extern scherm getest.
één keer zag ik op het laptop scherm lijntjes voorbij flitsen. Alsof er storing op een draadje zat.

Als de display flatcable kapot is, dan zou de laptop toch gewoon extern beeld moeten geven?
Of moet ik het richting een defecte cpu / videochip zoeken?
Iemand toevallig een service manual liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Wellicht dat de functietoetsen alleen in Windows werken. Een optie is om een extern scherm op de vga poort aan te sluiten en de notebook direct na het starten dicht te klappen, dan gaat deze namelijk in docked mode.

Verder, heb je ook schijfactiviteit? Start Windows (Eventueel op enter drukken ivm de 30s tijd voor het starten na een crash van de vorige keer). Je zou ook met de Fn+F8 toets kunnen spelen.

Heb nu niet al te veel tijd, ik heb zelf echter wel dezelfde notebook, de Asus F3Sc. De Z-serie is vaak de budget uitvoering, maar het moederbord ed zijn identiek aan mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Ik heb gedaan wat GENETX aangaf.
De laptop aangezet en meteen het scherm dichtgeklapt. Uiteraard met een externe monitor aangesloten.
Dit geeft wel een consequente reactie: De laptop gaat niet aan, maar laat wel ongeveer iedere 70 seconden het riedeltje horen. Als ik vervolgens het scherm openklap zie ik dat het backlight brandt. Ook komt er af en toe een streepje op het scherm. Ongedefinieerd van kleur (grijzig wit denk ik) en heel snel weer verdwenen. Tikken tegen de laptop, het scherm of de chips geeft geen verandering.

Ook heeft de laptop geen schijfactiviteit. Het hdd lampje gaat eventjes aan bij het inschakelen en blijft daarna uit. Geen enkel knippertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Dan wordt het wellicht toch een garantie kwestie. Heeft ze nog garantie? Standaard is 2 jaar bij Asus namelijk en gezien het type van de notebook is hij daar net overheen of nog net binnen.
Pagina: 1