Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over Round corners in Illustrator,

Allereerst: in Illustrator is het niet mogelijk om alleen een paar anchorpoints van een polygoon af te ronden met het effect stylize/round corners. Het effect rond alleen alle hoeken van een object af.

Zoeken bij Google levert het volgende op:
- toch round corners toepassen en dan 'transform effect' gebruiken. (meerdere fills toepassen) - hier
- Een script downloaden - hier

Toch werken deze oplossingen bij mij niet. Het gaat bij mij om het volgende, heb even voorbeeldplaatje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://w3build.nl/img/roundcorners.gif
De scherpe hoeken moeten licht afgerond worden.

Het round corner effect verandert de complete vorm van mn ellips.
Ik heb het nodig om een logo van een bitmap om te zetten naar vectoren, en het komt best nauw met drukwerk op spandoeken e.d.
En een script gebruiken durf ik ergens niet aan, weet niet echt waarom, maar los het liever binnen Illustrator op.

Ik heb nog wel geprobeerd om meer punten toe te voegen vlakbij de af te ronden hoek en om dan Round corner effect toe te passen en een stuk kopieren en plakken. Bijvoorbeeld met de divide tool knippen en het afgeronde deel van een kopie er aanvast plakken. Maar dat lukt ook niet.

Ik ben bang dat er weinig opzit dan handmatig afrondingen maken met cirkels of extra anchorpoints toevoegen en daartussen afronden..

Wat ik graag wil weten is wat voor 'truc' jullie gebruiken om enkele hoeken van een polygoon nauwkeurig af te ronden? Wel vreemd dat Adobe dit nog niet veranderd heeft, het probleem is al een paar versies bekend namelijk...

Verwijderd

Geen illustrator op deze laptop om het uit te proberen...maar je zegt dat round corners effect heel je vorm verandert, heb je geprobeerd om dit effect in delen toe te passen?

Het effect wat je zoekt heet fillet en komt heel vaak in 3d software voor, misschien dat het woordje fillet i.c.m. illustrator wat oplevert bij google? ;)

Hier een plugin genaamd xtreampath, doet precies wat ik hieronder noemde en veel meer :) Suc6
http://www.cvalley.com/products/xtreampath/movies.html

Hier een plaatje van wat ik bedoel: Het gaat om de corner links bovenin, deze wordt afgerond door een waarde op te geven..
Afbeeldingslocatie: http://www.exch.demon.co.uk/fillet_images/fillet_2.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 11:50 . Reden: Xtreampath plugin toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is een bekend 'probleem' dat round corners niet toe te passen is op slechts een paar anchors van je polygoon... Heb het vaak geprobeerd.

Ik heb gister ook speciaal nog gezocht naar plugins voor Illustrator die dit kunnen, maar kon er geen vinden.
Lijkt er op dat jij er wel een gevonden hebt, bedankt!

Ik ga eens kijken of de demo dit kan..

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

Ik weet niet precies waar je de anchor points hebt staan. Maar kun je niet gewoon de handles van de anchorpoints veranderen om het wat ronder te maken? Lijkt mij zo even snel de makkelijkste oplossing in illustrator.

Round corners wil soms wel gek doen inderdaad gebruik het vrij weinig daarom. Lijkt me we wel oplosbaar via anchorpoits iniedergeval. shift+c en dan uittrekken op anchorpoint.

edit: snel overgetrokken kom ik ongeveer uit op iets als:
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/3994/23253800.jpg
onder is afgekapt omdat hij nog door liep daar. Heb geen grote rondingen gemaakt maar een bochtje door middel van elke bocht met 2 anchor points te maken en de ruimte tussen die 2 maak je de bocht mee door de anchor handles te verschuiven. Maar zo iets bedoel je?

[ Voor 33% gewijzigd door daves2hd op 30-09-2009 15:24 ]

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Volgens mij is er geen truc voor (in ieder geval niet zover ik heb kunnen vinden), en ik doe dit soort dingen gewoon handmatig. Twee extra anchorpoints per corner toevoegen en leef je uit met de Convert Anchor Point-tool. :)

Verwijderd

Ik gebruik dat Round Any Corner script al geruime tijd en zou niet meer zonder kunnen. Het doet precies waar jij naar opzoek bent.

Verwijderd

@Maffiose

Deze is vet! haha. Een palet erbij die zulke scripts als buttons kan activeren zou ideaal zijn..
Bestaat er zoiets? Zoals in Maya

Verwijderd

Topicstarter
script toch maar geprobeerd. (kun je overigens ook op adobe site downloaden)
Je selecteert alle punten die je wilt afronden. Als je het script runt vraagt hij de radius, ok klikken en klaar:)

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Heb hem ook maar gelijk geïnstalleerd. Ik merkte namelijk vaak bij logo-ontwerpen dat het makkelijk voorkwam dat het zelf afronden van die hoeken er sloppy uitzag in een verder superstrak ontwerp, dus dat deze het gewoon voor je berektent is wel een erg welkome oplossing moet ik zeggen!

Bedankt voor de heads-up!

Dit gaat bij mij sowieso in tijd en kwaliteit schelen van mijn afgeronde hoekjes ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Tjeemp op 30-09-2009 20:03 ]

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Pagina: 1