ISRA nummer ontdekken

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 143245

Topicstarter
Na al veel gezoek op internet zit ik toch met een vraag die ik niet beantwoord krijg:
Hoe ontdek ik mijn ISRA punt nummer?

Waarom ik deze vraag stel is als volgt. Ik woon in een huis dat verdeelt is in 5 appartementen. We hebben geen toevoegingen op ons adres (1a,1b,enz.), maar wel 5 verschillende isra punten.
Ik heb in mijn appartement dus een rechthoekig wit kastje met daarin 2 paren aangesloten (1a,1b en 2a,2b of rood/blauw en wit/oranje). Dit is, voor zover ik het heb kunnen vinden op internet, een volwaardig ISRA punt.

Nou begrijpen jullie al wel dat als je internet wil aanvragen dit een probleem geeft, omdat er 80% kans is dat je ADSL aansluiting op het verkeerde ISRA punt wordt aangesloten.
Nou is het zo dat mijn bovenburen willen dat ik een eigen aansluiting neem. Dit heb ik dan ook gedaan.
Ik heb Telfort aangevraagd en ze berichten mij keurig dat 2 oktober mijn verbinding wordt opgeleverd.
Op diezelfde dag hebben mijn bovenburen een brief gekregen van Tele2 dat hun lijn wordt overgenomen door Telfort en dat ze volgens de wet verplicht zijn hun lijn af te staan. Dit heb ik van hun gehoord en persoonlijk vind ik het een beetje dubieus.
Hoe dan ook lijkt het nu zo te gaan dat mijn verbinding op het verkeerde punt wordt opgeleverd.
Ik heb Telfort hiervan op de hoogte gesteld, maar die zeggen natuurlijk dat het een probleem is van mijn bovenburen en dat zij hierin niks kunnen doen. Dat vind ik onzin, maar goed "Als het kalf verdronken is dempt men de put" is altijd het credo dus ik kan pas wat doen als ik na 2 oktober geen verbinding heb in mijn appartement.

Nou zag ik dus op dat ISRA kastje een zwaartepunt nummer. Is dat nou het ISRA punt nummer of is dat iets wat je niet kan en/of mag weten?

En heeft iemand nog tips hoe hier mee om te gaan?

Alvast bedankt.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:42
In dit soort gevallen kun je het beste een analoge KPNbel budget aansluiting aanvragen en die na 1 jaar weer opzeggen als je die toch niet nodig hebt. Het is niet de goedkoopste oplossing, maar wel de meest foutvrije, want je zit direct bij KPN die ervoor zorgt dat alles op het goed aderpaar komt.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 12:15
Ik denk eigenlijk dat dat helemaal niet je IS/RA-punt is. Vooral omdat je vijf appartementen hebt met één huisnummer. Waarschijnlijk zit er in een kelder of meterkast ergens het IS/RA-punt, van waaruit vijf lijnen naar de verschillende appartementen lopen. En daarop zit weer dat witte kastje dat jij daar ziet.

Zoek dus vooral nog even verder in de infrastructuur van het pand. Ik denk namelijk dat ergens anders dat IS/RA-punt te vinden is.

Ik had ditzelfde probleem in mijn huis, met één IS/RA-punt voor de bovenwoning en de benedenwoning. Daarom heb ik maar gewoon een analoge KPN-lijn aangevraagd om daar later een ADSL-abo van een andere provider aan te kunnen hangen. Omzetten naar een alles-in-één ding kan dan altijd nog, maar bij opstartproblemen heb je dan tenminste direct KPN om zaken mee te doen.

En gelukkig maar: want van de vier aderparen die mijn pand in gaan, bleek slechts aderpaar vier nog goed genoeg te zijn. Daar had via Tele2 of Telfort echt heel erg lang geduurd...

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 30-09-2009 09:54 ]

Punctuality is the politeness of kings

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.

Dat belbudget abonnement lijkt inderdaad de meest foutvrije oplossing, alleen is het wel wrang om 11 euro per maand + 50 euro eenmaling te moeten betalen voor een lijn die er al is, maar alleen omdat er dan een telefoonnummer aan gekoppeld is makkelijker is te vinden voor Telfort.
Is het niet zo dat Telfort iemand zou moeten sturen om te controleren of het werkelijk goed aangesloten is, omdat het een "kale lijn" is (zo heb ik me laten vertellen).

@dreamscape: Ik heb nog eens verder gekeken, maar bij de meterkast zie ik alleen een dikke blauwe kabel de grond in lopen zonder kastje ertussen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 12:15
Anoniem: 143245 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:30:
@dreamscape: Ik heb nog eens verder gekeken, maar bij de meterkast zie ik alleen een dikke blauwe kabel de grond in lopen zonder kastje ertussen.
En waar gaat die dikke blauwe kabel vervolgens naar toe? Dat is misschien wel interessant...

Punctuality is the politeness of kings

Topicstarter
Als ik dus het luikje open om bij de waterleiding te komen dan zie ik die blauwe kabel naar buiten lopen dus daar zit verder niks. En als ik die blauwe kabel in het huis verder volg (gaat naar het plafond toe) verdwijnt hij op een gegeven moment de muur in en zie ik verderop meerdere kabels, ook redelijk dik, naar de verschillende appartementen lopen. Wat er in de muur gebeurt kan ik dus niet goed volgen, maar het lijkt me dat ze daar geen IS/RA punt zullen plaatsen.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 15:37
Anoniem: 143245 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:41:
Als ik dus het luikje open om bij de waterleiding te komen dan zie ik die blauwe kabel naar buiten lopen dus daar zit verder niks. En als ik die blauwe kabel in het huis verder volg (gaat naar het plafond toe) verdwijnt hij op een gegeven moment de muur in en zie ik verderop meerdere kabels, ook redelijk dik, naar de verschillende appartementen lopen. Wat er in de muur gebeurt kan ik dus niet goed volgen, maar het lijkt me dat ze daar geen IS/RA punt zullen plaatsen.
Als er meerdere ISRA's zijn maar deze niet op verschillende huisnummers of toevoegingen zijn geadministreerd heb je gewoon meerdere ISRA's. Dan heb je 001, 002, 003 bijvoorbeeld als nummering van de ISRA's op het adres.

Voor ADSL aanvragen bij consumenten ISP's wordt gewoon een ISRA gekozen en begint men vooraan. De manier hoe dit pand dan opgedeeld/gesplitst is en KPN dit ook als 1 huisnummer ziet is vervelend.

Bij het aanvragen van een analoge lijn krijg je een nummer en een kiestoon. Als het niet werkt komt een monteur van KPN en die gaat je lijn verplaatsen naar het juiste ISRA technisch en administratief. Als je daarna dan op dat nummer (dus die lijn) ADSL bij bestelt komt die altijd op de juiste lijn uit bij jouw appartement. Dat is een oplossing maar kost je wel 12 maanden €9.95 + aansluitkosten (dacht €47 ofzo).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 143245 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:30:
Bedankt voor de snelle reactie.

Dat belbudget abonnement lijkt inderdaad de meest foutvrije oplossing, alleen is het wel wrang om 11 euro per maand + 50 euro eenmaling te moeten betalen voor een lijn die er al is, maar alleen omdat er dan een telefoonnummer aan gekoppeld is makkelijker is te vinden voor Telfort.
Is het niet zo dat Telfort iemand zou moeten sturen om te controleren of het werkelijk goed aangesloten is, omdat het een "kale lijn" is (zo heb ik me laten vertellen).

Elk appartement heeft dus een isra....

Overigens betaal je die 9,50(kale lijnhuur) per maand en €50(aanvraag kale lijn) ook bij telfort.... tenminste een paar jaar terug wel

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 10:25

job

Toch raar dat telfort nu de lijn van de buren over wil nemen.

Ik ging er vanuit dat als je aangeeft dat je telfort wilt, en aangeeft dat je geen adsl lijn hebt (ook al heb je die wel) ze een nieuwe lijn opleveren. Ieder huis heeft 2 ader paren liggen.. dus dan zouden in het extreemste geval de buren straks 2 adsl lijnen krijgen.. (hun huidige, plus de jouwe van telfort).

stuur eens een dm naar Anoniem: 300018 waar je hen even attendeert op dit topic.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 30-09-2009 13:35 ]

Topicstarter
@ Job: Ja dat vind ik dus ook raar en ik weet ook niet echt of ik dat nou moet geloven, maar Tele2 zal die brief ook niet zomaar sturen. Ik heb inmiddels Telfort Webcare er ook van op de hoogte gesteld.

@ Mafketel: Nou dat staat dus nergens vermeld en in de reclame staat ook duidelijk geen kosten vaste telefoonlijn. En als je de veelgestelde vragen doorleest vind ik dit:
Een vaste lijn is nodig voor het aansluiten van ADSL. Heeft u geen vaste telefoonaansluiting van KPN of internet van een ADSL-aanbieder op het aan te sluiten adres? Dan moet er een vaste lijn op het KPN-netwerk geactiveerd worden voor internet. Hiervoor brengt KPN aansluitkosten in rekening bij Telfort. Deze kosten worden niet doorberekend naar Telfort abonnees. U betaalt dus geen aansluitkosten (t.w.v. € 49,95) voor het aansluiten (activeren) van een vaste lijn.
@ bjck: Ja het lijkt de veiligste oplossing, maar als het zonder kan dan heb ik dat liever. Ik ben benieuwd wat Webcare hierover zegt.

Anoniem: 300018

@TCat,

Uw pand beschikt niet over huisnummer toevoegingen. Wel zijn er 4 IS/RA's aanwezig met allen 1 aderpaar.
IS/RA 001 zit in de gang, nummer 002 t/m 004 zitten in woon/slaapkamers.
Uw signaal wordt geleverd op IS/RA 001.
Daar zit momenteel ook al een ander DSL signaal op. Echter; doordat u tijdens de aanvraag hebt aangegeven dat u de enige bewoner van het pand bent wordt dit huidige signaal op die lijn er afgehaald en uw signaal komt er op.

Een van uw buren zit nu dus met een probleem.

Er wordt nu telefonisch contact met u opgenomen om deze kwestie te bespreken en tot een goede oplossing te komen.

Hugo

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 13:21
Jah, hij is de enige bewoner van zijn appartement dus logisch dat je dan opgeeft de enige bewoner te zijn. Gecombineerd met het feit dat alle appartementen dus het zelfde huisnummer hebben levert dan dus ook het probleem op. Als je het mij vraagt heeft iemand niet goed gekeken naar de ISRA's en aansluitmogelijkheden.

Anoniem: 300018

Ik begrijp ook wel dat het verwarrend kan zijn maar wilde even toelichten waarom het niet in 1 keer goed is gegaan.
Les van de volgende keer: Deelt u uw huisnummer (toevoeging) met anderen, vink "Enige bewoner" dan niet aan.
Het controleren van IS/RA specificaties is overigens een geautomatiseerd proces wat plaats vind in het gedeelte van het opleverproces bij KPN.

Hugo

Topicstarter
Net gesproken met Telfort en ben goed geholpen. Mijn internet word gewoon opgeleverd op 2 oktober en een week later overgezet naar mijn appartement. Ook word er een verzoek verstuurt de verbinding van de buren te herstellen, zijn die ook weer blij. Ook weet ik nu tenminste mijn IS/RA nummer.

Echt goed geholpen en hulde voor Telfort Webcare! _/-\o_

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ik mag hopen voor de buren van TS, dat de omzetting/overzetting wordt gecanceld en dat de lijn gewoon blijft werken.

Waarna er een oplossing gezocht gaat worden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 15:37
Joen schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:16:
Jah, hij is de enige bewoner van zijn appartement dus logisch dat je dan opgeeft de enige bewoner te zijn. Gecombineerd met het feit dat alle appartementen dus het zelfde huisnummer hebben levert dan dus ook het probleem op. Als je het mij vraagt heeft iemand niet goed gekeken naar de ISRA's en aansluitmogelijkheden.
Meerdere ISRA's op 1 adres komt nauwelijks voor bij mensen thuis. Hooguit bij bedrijven en dan zitten ze vaak allemaal naast elkaar en maakt het ook niet uit als de eerste vrije lijn wordt geselecteerd.

Dit is een uitzonderlijke situatie die heel vervelend/lastig is. Jammer dat bij de bouw/splitsing van de appartementen deze niet afzonderlijk zijn genummerd of als dat wel is KPN blijkbaar de ISRA punten niet van de nieuwe nummer/toevoegingen heeft voorzien. Niet heel handig deze situatie, administratief lijkt het dan 1 pand met meerdere aansluitpunten (ISRA's) en eventueel meerdere lijnen per ISRA voor de ISP.

Bestel je een nieuwe vaste telefoonlijn (nummer) bij KPN gaat het ook fout, dan komt een monteur daarna ter plaatse polshoogte nemen en het verplaatsen waarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 30-09-2009 19:35 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mafketel schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:56:
[...]
Overigens betaal je die 9,50(kale lijnhuur) per maand en €50(aanvraag kale lijn) ook bij telfort.... tenminste een paar jaar terug wel
Dit is gelukkig al enige tijd niet meer zo :). Tenminste, bij Telfort en Online in ieder geval. Bij bijv. Alice krijg je deze kosten er volgens wél nog steeds bij!
Pagina: 1